Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A klasszikus prodesse et delectare (tanítani és gyönyörködtetni) már Hollywoodban is csak az ipari termelésben használható elv, korszerűsített, cinikus változata gyilkos humorú: aki hülye, haljon meg, de segítek, hogy ne légy hülye. Ez a film mérföldkő, olyan jelentőséggel bír, mintha megszületett volna az állatorvosi ló, amelyik a papírforma szerint minden lehetséges betegségben szenved, és mégis száll, mint a pegazus. Témája hasonlatos a klasszikus felvételi feladathoz (tedd színpadra a telefonkönyvet!): a film a tőzsde működését mutatja be apró részletekbe menően, s mi a térdünket csapkodjuk a röhögéstől. Mert egyáltalán nem vicces, hogy a 2008-as amerikai pénzügyi válság alapjaiban rengette meg a világ gazdasági és pénzügyi életét. Utólag könnyű okosnak lenni, azt mondani, hogy a történések logikusan követték egymást, mi sem egyértelműbb, mint hogy a túlfújt ingatlan alapú hitellufinak előbb-utóbb pukkannia kellett, de a legtöbben nyakig voltak a tőzsde napi történéseiben, s nem látták át az egészet. Ahhoz igazán különleges tehetség kellett. A nagy dobás antihőseinek más-más alapozással, de megvan ez a rendkívüli adottságuk.
A Michael Lewis dokumentumregénye nyomán filmre vitt történet Michael Burry (Christian Bale az egyetlen saját nevén szereplő tőzsdegurut játssza) felismerésével indít. Az öntörvényű, a feszültségét dobolással – igen, a munkahelyén is – levezető matematikai zseni rájön, hogy a tőzsdén forgó kötvénycsomagok ingatlanhiteleken alapuló részvényei be fognak dőlni, hamisan értékelik AAA-nak, azaz a legjobbnak őket az elemzők. Nagy tételben shortolni kezdi azokat. (A film eredeti címét adó tőzsdei tranzakció, a shortolás leegyszerűsítve az a tőzsdei művelet, amikor a bróker abba fektet be, hogy a részvények essenek.) Amikor Jared Vennett (a sajnálatosan elcsúfított Ryan Gosling) értesül Burry akciójáról, hamar rájön, hogy igaza van, s követi a példáját. Egy véletlenül rossz helyre kapcsolt telefonhívás miatt kerül az ügyletbe a szorongós Mark Baum (Steve Carell). Csatlakozik Vennetthez, nyomozni is kezd. Igazságérzetét mélyen sérti, amikor azt tapasztalja, hogy az ingatlanhiteleket milyen cinikusan adják a bankok válogatás nélkül szinte mindenkinek, tekintet nélkül arra, az illető hitelképes-e vagy sem. A közvetítők megszedik magukat a magas jutalékon, a hitelfelvevők pedig elemi meggondolás, veszélyérzet nélkül vágnak bele az eladósodásba. Ha egy üzlet beindul, nincs megállás: két nagyon fiatal, pályakezdő befektető, Charlie Geller (John Magaro) és Jamie Shipley (Finn Wittrock) ugyancsak véletlenül figyelnek föl Vennett tevékenységére, s szerény anyagi eszközeikkel szintén részt akarnak a nagy szakításból. Atyai barátjukhoz, a pénzügyi élettől megcsömörlött, visszavonult Ben Rickerthez (Brad Pitt) fordulnak segítségért és tanácsért.
A nagy dobás még a szakmabeliek számára is nehezen áttekinthetőnek mutatja a tőzsdeszakmát, s mindent megtesz, hogy a néző ne adja föl, megértse, miről van szó. Ez eddig egyetlen hasonló témájú filmről sem volt elmondható, a Bennfenteseket (2010), azaz a témáról készült oknyomozó, és valljuk meg, a szó mindkét értelmében kimerítő dokumentumfilmet is ideértve. A pénzmozgások logikáját McKay nem az eszünk, hanem a humorérzékünk számára magyarázza el, s oktatófilmként is tökéletesen teljesít. Csak remélni lehet, hogy beiratkoznak hozzá a dokumentumfilmesek… Bár belátnák, hogy ki tudna ellenállni, ha egy hibátlan testű rúdtáncos, esetleg maga Selena Gomez vagy éppen a csodás Margot Robbie tanít a tőzsdei alapfogalmakra?
Margot Robbie habfürdőben a 22. másodperctől
A korábban kevéssé kifinomult komédiákat rendező Adam McKay az ugyancsak a 2008-as válságot feldolgozó Krízispont (2011) által feldobott labdát üti le; oda csatlakozik vissza, amikor a bank vezetője (Jeremy Irons) biztosítja a válságot elhárítani akaró beosztottait: egyáltalán nem az esze miatt szakítja ő a legnagyobb zsozsót (így!), s olyan egyszerűen magyarázzák el neki, mint egy ölebnek, miről is van szó. A nagy dobás kiváló technikával tanítja nézőjét: úgy közvetíti az ismereteket, hogy az orron fricskázva sem neheztel meg, vigyorogva viseli, ha lehülyézik, és mindent megtesz, hogy fölvegye a ritmust, haladjon a tananyagban, s készséggel belátja, hogy elemi érdeke érteni a pénzügyekhez.
Mi tagadás, Adam McKay-t eddig nemigen lehetett komoly rendezőszámba venni, utólag azonban átértékelődik a Pancser police záró jelenete: „Sajnos, az egész rendszer úgy korrupt, ahogy van.” A nagy seftesek milliárdos mentőcsomagot kapnak, s ellenük csak a bíróságon van lehetőség. A vége főcím mellett pedig grafikonokból alkotott klip mutatja a „nagy dobásokat”: azt, hogy a kisemberek gyakran buknak, de a bank mindig nyer.
Ajánljuk:
• pénzügyekben kezdőknek és haladóknak
• akik jó színészek miatt járnak moziba
• forgatókönyvíróknak
A nagy dobás
The Big Short
színes, magyarul beszélő amerikai film, 130 perc, 2016
rendező: Adam McKay, forgatókönyv: Adam McKay, Charles Randolph, operatőr: Barry Ackroyd, vágó: Hank Corwin, zene: Nicholas Britell, producer: Dede Gardner, Brad Pitt szereplő: Christian Bale, Steve Carell, Brad Pitt, Ryan Gosling, Karen Gillan, Marisa Tomei, Selena Gomez, Finn Wittrock
Bemutató: 2016. február 4.
Forgalmazó: UIP-Duna Film
Boronyák Rita