a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

„A moziban nem szabad hazudni”

20 éve halt meg Krzysztof Kieslowski

kieslowski leadKrzysztof Kieslowski lengyel filmrendező, a Három szín trilógia alkotója húsz éve, 1996. március 13-án halt meg. Művészi hitvallása az volt, hogy „a moziban nem szabad hazudni”, mert a néző különösen érzékeny a hazugságra.

1941. június 27-én született Varsóban építészmérnök apa és irodai alkalmazott anya fiaként. Gyermekkora hányatottan telt, tüdőbeteg apja szanatóriumi kezelése miatt sokat költöztek. A varsói színházi szakközépiskolát elvégezve színházi öltöztetőként dolgozott, s csak harmadszorra sikerült bejutnia a híres lódzi filmművészeti főiskolára, ahonnan Roman Polanski és Andrzej Wajda karrierje is elindult. Pályáját dokumentumfilmekkel kezdte, műveiben kendőzetlenül ábrázolta a kommunista Lengyelország erkölcsi és politikai válságát.

kieslowski
A fiatal rendező

Első televíziós játékfilmjét 1973-ban (A kőműves), első színes, egész estés tévéfilmjét (Életrajz) két évvel később forgatta. Első játékfilmje, a Sebhely az 1970-es gdanski eseményeket, a munkások és a politikai vezetés konfliktusát idézte. Nemzetközileg ismertté Amatőr című, egy szabadidejében a valóságot kutató amatőr filmesről szóló játékfilmje tette, amelyért 1979-ben megkapta a moszkvai filmfesztivál nagydíját és a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége díját. Véletlen című filmjét 1981-ben kezdte forgatni, de a szükségállapot bevezetése miatt csak 1984-ben tudta befejezni. Alkotása „a morális nyugtalanság” terméke, a társadalmi helyzetből adódó erkölcsi problémákkal foglalkozik, egyben filozófiai szemléletváltozását is mutatja: alapgondolata szerint a véletlen befolyásolhatja az ember életének alakulását, de a lényeg az embertől önmagától függ. Mivel a Szolidaritás létrejötte idején a lengyel filmszövetség alelnöke volt, rendezői munkája csaknem ellehetetlenült. 1984-ben még elkészíthette Befejezés nélkül című filmjét, amely a halál utáni élet kérdését boncolta, majd a kényszerű hallgatás évei következtek, ez idő alatt Berlinben, Helsinkiben és Svájcban oktatott.

kieslowski
Kieslowski (forrás: polishculture.org.uk)
   
Forgatókönyvíró-társa, Krzysztof Piesiewicz adta számára az ötletet, hogy a lengyel valóságba helyezve foglalkozzon a bibliai Tízparancsolattal. A szeretet, a halál és az abszolútum egyetemes kérdéseit feszegető tévésorozat két részéből mozifilmet is készített Rövidfilm a szerelemről és Rövidfilm a gyilkolásról címmel. Utóbbi – amely egy taxisofőr meggyilkolásáról és a tettes kivégzéséről szól, s nem tesz különbséget a bűntett és a megtorlás között – a Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a zsűri díját és a Fipresci-díjat, és 1988-ban a legjobb európai filmért járó Félix-díjat is átvehette érte. A rendszerváltás után francia koprodukcióban készült a Veronika kettős élete, amely különös történetet dolgoz fel: a két Veronika egy napon születik, külső megjelenésre azonosak, életútjuk is sokban hasonlít, de a lengyel Weronika meghal abban a szívbetegségben, amelyet a francia Veronique túlél. A film üzenete, hogy nem vagyunk egyedül, óvatosan és környezetünkre figyelve kell élnünk, mert minden tettünk következményekkel jár. Az alkotást Cannes-ban 1991-ben Fipresci-díjjal ismerték el.

kieslowski
Kieslowski (forrás: burusi.wordpress.com)

   
A kilencvenes években forgatta Három szín című trilógiáját. A francia trikolór színeire rímelő három filmben a szabadság – egyenlőség – testvériség eszme nyomát kutatva egyre mélyebbre merült az emberi lélek útvesztőiben. A Kék, amelynek főszereplője a zeneszerző férjét és ötéves kislányát egy autóbalesetben elvesztő asszony, 1993-ban megkapta a velencei filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt. A Fehér, amelyben egy varsói fodrász a válás után visszaszerzi francia exfeleségét, a Berlinalén a legjobb rendezésért járó Ezüst Medve díjat nyerte el 1994-ben. A legnagyobb sikert a befejező rész, a Piros aratta, amely egy nyugdíjas, az emberiségből kiábrándult bíró és egy huszonéves manöken születő barátságát meséli el. E művéért 1994-ben Kieslowskit rendezőként és forgatókönyvíróként és az operatőr Piotr Sobocinskit is Oscar-díjra jelölték. (Sobocinski legutóbb Mészáros Mártával dolgozott a rendezőnő új filmje, az Aurora Borealis - Északi fény forgatásán.)

kieslowski
Alberto Terrile fotója Kieslowskiról
   
A trilógia után bejelentette visszavonulását, mondván: "Ez a legjobb módszer arra, hogy ne essek le a magasból." Azt is hozzátette, hogy egyetlen filmjét sem sikerült úgy megrendeznie, ahogy szerette volna. Utolsó éveit Lengyelországban töltötte, s nekilátott új trilógiája, a Mennyország, Tisztítótűz, Pokol forgatókönyvének megírásához. Csak a vázlatok készültek el, amikor 1996. március 13-án szívroham következtében elhunyt. Kollégája, a szintén világhírű rendező Krzysztof Zanussi úgy jellemezte: a rendkívüli őszinteség, a rendkívüli bátorság és a rendkívüli függetlenség megtestesítője volt. A lengyel és az egyetemes filmművészet egyik legkülönlegesebb alkotójának nevével nemzetközi forgatókönyvdíjat alapítottak. Halála után több forgatókönyvét vitték filmre, A gyilkosok a mennyországba mennek című dráma forgatókönyvéért 2002-ben posztumusz jelölték Európai Filmdíjra. Danis Tanovic bosnyák rendező, aki a Senkiföldjéért 2002-ben a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat nyerte el, a Pokol vázlatát használta fel 2005-ben forgatott, azonos című filmjéhez.

MTI

• Publikálva: 2016.03.11. 14:40 • Címke: évforduló