Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Az 1927-ben született Dargay Attila idén lenne 85 éves. Ebből az alkalomból a Magyar Posta emlékbélyeget ad ki, az Uránia Nemzeti Filmszínház pedig emlékvetítést rendez Dargay egészestés játékfilmjeiből, június 20-24-én. A máig egyik legnépszerűbb magyar animációs filmrendezőt, rajta keresztül a magyar rajzfilmgyártás történetét most saját szavaival idézzük meg, amelyeket a Filmkultúrán megjelent cikkekből, illetve Dizseri Eszter Kockáról-kockára című filmtörténeti krónikájából kölcsönöztünk. Mozgóképben Pogány Judit, Vuk hangja idézi föl Dargay személyét, amelyet Szalay Péter dokumentumfilm-rendező készülőben lévő filmjéből, a Pannonia Annóból kölcsönöztünk.
Dargay Attila (1927-2009) munka közben
A kifutófiú
„A negyvenes évek végén, miután kirúgtak a Képzőművészeti Főiskoláról, Macskássy Gyula Rákóczi úti műtermében dolgoztam mint kifutófiú. Be kellett naponta fűtenem, mentem a bankba, mostam a celleket, meg ilyesmi.”
Hogyan kell rajzfilmet csinálni?
„Az volt a baj, hogy senki sem tudta, hogyan kell rajzfilmet csinálni. Macskássy Gyuszi se. Mitől él, mozog a figura? Egy kollégánk becsempészett egy tekercs Walt Disney-filmet. Ahányan csak voltunk, mind azt néztük munkaidő után, hogyan mozog egyszerre mind a négy lába az öszvérnek. Kezdtük skiccelni a mozdulatokat. Természetesen 2–3 nap után feljelentett bennünket egy díszes kolléganő, hogy titokban imperialista filmeket nézegetünk.”
Walt Disney-figurákat másoltam
„Én már a kezdet kezdetén is Walt Disney-figurákat másoltam. Amik hozzánk elkerülhettek, a Disney Stúdió különböző termékeinek rajzait próbáltam a magamévá tenni, de úgy, hogy én magam is benne maradjak. Élveztem a profizmusukat. Azoknak volt arckifejezésük, azoknak volt karakterük, azok ki voltak találva. Általuk valami meseszerű, álomszerű szemüvegen át néztem a világot, és nagyon jól éreztem magam így. Tudtam, hogy nem a valóságot rajzolom, de kit érdekelt a valóság, az ott volt az ablakon kívül.”
A magyar rajzfilm nem rentábilis
(1954-ben) „ledermedve hallgattuk, amit mondtak nekünk: minden olyan vállalatot, ami nem rentábilis, a nagy takarékosság nevében meg kell szüntetni. Sajnos, a rajzrészleg is túlságosan sok pénzbe kerül, és az ország nem tudja tovább vállalni a fenntartását. (...) Ujhelyi úr közölte velünk, hogy egy kis mag maradhat a csapatból, hogy befejezze a megkezdett filmet, és próbálja folytatni a munkát. Elmondták, Macskássy Gyuszi rendező, Kozelka Kálmán operatőr marad, Csermák Tibit nem lehetett kirúgni, mert éppen betegszabadságon volt, Vörös Gizi, a kihúzó–kifestő mindenes, Várnai Gyuri, Szabó Szabolcs maradt, és mondták az én nevemet is. (...) A hivatásunkat, életcélunkat, nagyon sok kínlódással, vérverejtékkel megrajzolt, a saját kárunkon valahogy összeállított kis világunkat övön aluli ütés érte. Az első ütés a magyar animáción...”
Megszületett Gusztáv
„Amikor a sorozat elindult, a kutya sem bízott benne. Én igen, azért mert humorra volt építve, és a Nepp csinálta. Én bíztam a Neppben, mert amit ő csinál, az jó. Azt hiszem, nekem az életemben ezek az évek voltak a legszebbek, amikor Nepp Jóskával és Jankovics Marcellel együtt dolgozhattam ebben a sorozatban.”
Lúd és róka
„Mondják, a Lúdas Matyi lúdja én vagyok, s hallottam már kollégáimtól, hogy Vuk is az én gesztusaimmal forog, mozog. (…) Meglátok egy embert, rögtön azt vizsgálom, milyen állatra hasonlít, meglátok egy állatot, s azt keresem, milyen emberre emlékeztet. Torz a szemem: animációnak látom az egész világot.”
Orosz Anna Ida
A magyar animáció képről képre. II. – Dargay Attila (Képtár a Filmkultúrán)
Hajrá mozdony! – Látogatóban az életmű-díjjal kitüntetett Dargay Attilánál – beszélgetés Henrik Irén operatőrrel (Lendvai Erzsi cikke a Filmkultúrán)