A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Lehet, hogy csak legenda, de az 1920-ra már befutottnak mondható Picasso többször is elutasította egykori cimboráját, a beteges és bohém Modiglianit, akinek sosem volt elég pénze. Most egy hónapig ott vannak egymás mellett a budai Várban, ahol a katalán zseninek április végén nyílt a kiállítása, a magyar fővárosban még soha sem látható livornói olasznak pedig ma. Picasso és Modigliani együtt, tényleg szenzáció, Budapest egy nyárra a múlt századi modern festészet fővárosa lett, köszönjük a szervezőknek!
Picasso „kollégájánál” néhány évvel korábban érkezett meg a francia fővárosba, és meglehetősen tudatosan dolgozott az első perctől fogva karrierjén. Ugyanezt nem mondhatjuk el az álmodozó, élvezeteket hajszoló Amadeo Modiglianiról, akinek a méregerős abszintos poharak mellett ópiumlabdacsok is rombolták amúgy is örökölten gyenge egészségét. Ő 1906-ban jelent meg a modern művészet akkori fővárosában, rendes havi apanázst kapott pénzintézetet működtető családjától. Ami rendszerint pillanatok alatt eltűnt a fizetőpincérek és kocsmárosok zsebeiben, így fordulhatott Modigliani a felemelkedőben lévő Picassóhoz, aki állítólag már nem akarta megismerni barátját. Ugyanakkor Modigliani többször elismerőleg szólt a művészetéről, és végül Picasso is vett később egy Modigliani-képet. Az 1918-ban festett Ülő sötét hajú lány itt van most a Várban a 61 Modigliani festmény, rajz és szobor között. És itt van az 1917-ben festett Fekvő akt kibontott hajjal is, ami az oszakai múzeum tulajdona, és az elmúlt évtizedekben csak kétszer lehetett látni Európában.
A Fekvő akt kibontott hajjal kicsomagolás után (MTI Fotó: Szigetváry Zsolt)
És itt van közel húsz kortárs munka is, hogy kontextusba helyezzük a művészt, akinek mindösszesen egy önálló kiállítása volt 1917-ben egy kis párizsi galériában. Aminek kirakatából a rendőrség eltávolíttatta nem kevés erotikát tartalmazó aktjait. Most öt nagyobb egységben ismerhetjük meg a művész sokrétűségét, stílusfordulatait. A hazájában komoly képzőművészeti stúdiumokat folytató Modigliani nem sokkal Párizsba érkezése után valamiféle szent őrülettel Az emberiség templomának létrehozásán fáradozik. Ehhez pedig mindenekelőtt szobrászati tevékenység szükségeltetik, ezért néhány a támogatóiról festett, Cézanne hatását is mutató portré (a „műkedvelő” doktor Paul Alexanderről és családjáról festett hat kép) után szobrászkodásba kezd. A mintákat a Louvre egyiptomi és kükladikus szobraiban, az Indokínai múzeum kambodzsai szentélyeinek arcaiban és Brummer József afrikai szobrokat áruló boltjában találja meg. A kifaragandó köveket pedig legtöbbször sötétedés után a montmartre-i építkezéseken, ezekből a szobrokból, szoborkezdeményekből láthatunk most három darabot az első szekcióban, 11 tanulmányrajz mellett.
Modigliani szobrai (MTI Fotó: Szigetváry Zsolt)
Ezután öt képernyőn emlékeznek a kortársak a művészre, köztük Blaise Cendrars, a svájci költő, az elmaradhatatlan cigarettájával. Cendrars az elegánsan öltözött, hevesen gesztikuláló Modiglianit állítja elénk, akinek közben a mandzsettája, mint valami pillangó, repkedett. Ahogy ez a pillangó száll virágról virágra, úgy járta naponta Modigliani is cimboráival a párizsi kocsmákat és kávéházakat. És vitatkoztak az új művészetről, a világról, és emelgették a poharakat, ha volt miből. A legendák szerint sokszor a rajzaival fizetett, a festő Celso Lagar, az egyik haver elmesél egy esetet, amikor Modigliani kanyarított gyorsan róla egy portrét, hogy aztán az ezért kapott néhány frankért ihassanak valamit. Később Lagar 25 ezerért látta vissza a képet a kereskedőnél, de nem tudta megvenni, nem volt rá pénze. A Dome, és a Rotonde kávéházak művészei jórészt folyton üres zsebekkel éltek, sokat jelentettek hát a barátok – valakinél csak akadt egy kis pénzecske. És sokat jelentettek azok a kezdő, némi tőkével azért rendelkező műkereskedők is, akik meglátták a fantáziát ezekben a „ködlovagokban”. Modigliani is párjára talált így Léopold Zborowskiban, aki a tárlat 2. és 3. szekcióját kitevő portréfestészet után műtermet és modellt fizetett számára egy aktsorozathoz. Itt, a negyedik fejezetben van a már említett, Oszakába került kép mellett még négy nagyobb akt, amelyek Bécsből, Antwerpenből, Lilléből és Dallasból érkeztek.
Fiatal nő ingben, 1918 (Albertina, Bécs – Batliner gyűjtemény)
Az utolsó rész a rövid riviérai tartózkodást idézi fel. Ahová a már súlyosan tüdőbeteg Modigliani 1918 áprilisában gyógyulni megy. Itt négy, jelenleg magántulajdonban lévő tájkép is készült, ezekből sajnos nem kapott kölcsön Kovács Zsófia kurátor. De végül itt van az 1919-ben, kislánya születése után festett Anyaság, az egyik utolsó Modigliani-kép. A kortársak, barátok közül itt van Chaim Soutine három nem különösebben izgalmas festménye, és meg lehet nézni Jean-Marie Drot 1981-es, 21 perces portréfilmjét is. Végül megállhatunk egy kicsit Karinthy Ada 10 centiméteres ceruzaportréja előtt is – Karinthy Frigyes nővérét 1912-ben rajzolta le Modigliani.
Modigliani
Magyar Nemzeti Galéria
2016. június 29. - október 2.
Pálffy Lajos