A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
130 éve született Livornóban Amadeo Modigliani, aki szép ember volt, rengeteg abszintot megivott Párizsban és tíz év alatt – mert ennyit engedett neki a sok szenvedély és a tüdőbaj – tehát tíz év alatt megalkotta az életművét. Alakja legendává vált, talán még most is kicsit Modigliani is szeretne lenni az, aki művésznek készül bárhol a kerek világon.
A pénzváltó apa legkisebb gyermeke firenzei és velencei művészeti tanulmányok után 23 évesen érkezett meg Párizsba, de nem volt a szó szoros értelmében szegény. André Salmon, a költő, aki egy időben egészen közelről láthatta és egy remek könyvben le is írja Modigliani szenvedélyes életét, többször is megemlíti a Livornóból havi rendszerességgel érkező apanázsokat, melyek persze valami hihetetlen sebességgel kerülnek át különféle kocsmárosok, korabeli dílerek és hitelezők zsebeibe. Így aztán a kopott fekete öltöny ritkán rejtett pénzt, a festő néhány megértőbb kocsmárosnál rajzaival fizetett.
A jóképű Amadeo
Közben pedig a csillagok szerencsés együttállása folytán körülötte összeáll az, amit most Párizsi Iskolának nevezünk. Picasso épp ekkoriban költözik át a francia fővárosba, Fuojita Japánból, Pascin Bulgáriából, Kisling pedig Lengyelföldről jön, Brancusi őserejét hozza Romániából, Soutine, Zadkine, később Chagall pedig a sűrű orosz zsidó álmokat. És ott van az olcsó lakbérű külváros, a Montmartre, ahol az őslakosok inkább elnéző mosolyokkal szemlélik a furcsa öltözetű és zilált életű művészeket. És ott van a tákolmány Bateau-Lavoir, az úszó mosoda, ahogy az egyik lakó, Max Jacob elkeresztelte. És a Rauche, a Kaptár – ezeken a helyeken fillérekért sikerült olyan műtermet bérelni, ahol rettenetes körülmények között, de lakni is lehetett.
Jeanne a vásznon...
...és a valóságban (1898-1920)
A Bateau-Lavoir lakója az először még csóró Pisasso, a másik híres kubista, Juan Gris, no és jóval később Rozsda Endre is. Ide jár bulizni Matisse, André Derain, Braque, Apollinaire, Jean Cocteau – és a legtöbbet talán Modigliani. Itt rendezi meg Picasso híres bankettjét a Vámos Rousseau tiszteletére és itt lakik Modigliani mozgalmas éjszakáinak krónikása, már emlegetett André Salmon is. Mert Modigliani leginkább éjszaka élt, minden kocsmában, kávéházban tűrt, szeretett vagy éppen kitiltott törzsvendég volt. Az alkohol mellett szívesen használta az akkoriban még minden nehézség nélkül beszerezhető ópiumot, vagy hasist is. A szerek pedig néha agresszivitást hoztak, de legtöbbször Dante Isteni színjátékának stanzáit szavalta befolyásuk alatt meglehetős teatralitással a festő.
Beatrice
Beatrice Hastings
Aki kifejezetten szép férfi volt, nem okozott nehézséget számára aktmodellt szerezni és élt is ezzel a lehetőséggel. Első önálló kiállítása (1917 ősze, Berthe Weill Galéria) éppen a meglehetősen erotikus aktjai miatt okozott botrányokat. Képeit, afrikai és óceániai gyökerű szobrait amúgy még ekkoriban sem vették, Léopold Zborowski, a költő és képkereskedő látott csak benne fantáziát. Viszont szerencsétlen módon olcsón megvált a kollekciótól, pedig 2013-ban csak egy hétköznapi Hébuterne portréért 9,1 milliárd forintot adtak egy árverésen.
Akt 1917-ből
Igazolványkép 1918-ból
Jeanne Hébuterne Modigliani igazi nagy szerelme volt, aki a festő halálhírére annak második gyermekével a méhében lett öngyilkos. Korábban a festő a dél-afrikai Beatrice Hastingsot is szerette, aki verseket írt, de pénze is volt. Ami jól jött, mert a vásárlók csak a lázas évtized végén tűntek fel. Zborowski is segített: 1918-ban leköltöztette Nizzába más patronált festőkkel együtt a családot, de Modiglianit hidegen hagyták a Mediterránum szépségei, néhány tájképet azért festett, de 1919 májusában már Párizsban volt. A tél pedig akkor különösen kemény volt, az egyre betegebb tüdejű Modigliani egy hosszúra nyúlt januári éjszaka után egy padon, majd a fűtetlen műtermében pihent le. A szegények kórházában halt meg, 36 évesen.
Pálffy Lajos