a rovat írásai

Europeana: Magyarország a régió élén áll a feltöltésben

Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.

Digitalizálták az Örök Várost

Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.

Közgyűjteményi digitalizálási stratégia: előny a fogyasztónál

Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.

Norvégia egyszerűen digitalizálja Nigéria irodalmát

A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.

Itt van szinte minden, ami '56-ról fennmaradt

Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.

Rembrandt rajzára leltek a digitalizálás során

Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.

375 ezer műalkotás fotója ingyen

Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.

57 útvonalon sétálgathatunk a Vatikánban

A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.

Moldvai cigány családi hagyatékok digitalizálása

A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.

A független Burma a helyi lakosok fotóin

Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is  tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.

Itt az új Lánchíd-adatbázis

Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.

Digitalizálás összes cikke »

Múzeumok a párbeszédért és tanulásért

szenum

Interjú Sabine Jankkal, a berlini szenumLab egyik alapítójával, aki szevedélyesen hisz a kultúra részvételen alapuló közvetítésében.




Mikor és hogyan jött létre a szenumLab?

A szenumLab a szenum.Berlin részeként jött létre, amely egy 1999-ben a köztér fejlesztésére alapított design stúdió. A szenumnál több mint 16 év tapasztalattal rendelkezünk a részvételen alapuló kiállítási design és az interaktív média környezetek kialakításában. Engem a részvételiség 1996 óta érdekel, amikor a berlini Hackescher Markt – Illusion einer Metropole című kiállításban vettem részt.

jank utopia
A Hotel Utopia című interaktív film

jank

Rájöttem, hogy egyre fontosabb szerepet kapnak a párbeszédet elősegítő technikák. Elkezdtünk a kiállítási terekben a részvételt ösztönző startégiai pontokat elhelyezni, például a drezdai Német Higiéniai Múzeum urbansportblog.de projektje kapcsán. Ez a többszerzős blog a városi sport történetéről kezdeményez párbeszédet. Az itt tapasztaltakon, valamint az NLP (neuro-lingvisztikus programozás) és Flow Coach képzéseknek köszönhetően határoztuk el, hogy megalapítjuk a szenumLabet.

blogjank

Ezt azért tartottuk szükségesnek, hogy a részvételen alapuló metódusok, a coaching technikák, a digitális technológiák, valamint a saját kreativitásunkat összehozzuk. Azt vettük észre, hogy a fenntartható részvételi modell kialakítása érdekében a kulturális szervezetek hierarchikus struktúráját agilissá kell alakítanunk, ehhez pedig egy kísérleti és kreatív megközelítés szükséges. Egy másfajta gondolkodásmód, amely az ÉN-ről a MI-re helyezi a hangsúlyt. A szenumlabnél az egyik legfőbb fókuszpontunk, hogy új képességeket tudjunk felkínálni egyedileg megtervezett workshopok során. Ezek a workshopok innovatív és új megközelítést szolgálhat a kulturális szektor vezetőinek.

Hogy néz ki egy ilyen workshop?

Kéthavonta meghívunk a legkülönbözőbb szérákból érkező öt szakembert, hogy kísérletezzenek és értékeljék az alkalmazott módszereket. Az egyik ilyen Labünk a „Transforming Organizational Structure” (a szervezeti struktúra átalakítása), amelynek keretében több változtatási metódust teszteltünk, amelyeket egy kulturális szervezetnél fel lehet használni. Kialakítottunk egy új workshopformátumot „Be Agile. Museum Spaces for Digitization” néven, ahol azt kutatjuk, hogy a múzeumok hogyan lehetnek agilisabbak a többirányú tudás fejlesztése és a digitális és fizikai terek közötti hálózatépítés révén. A Business Origami workshopon pedig papír kivágásokkal képezzük le a folyamatok modelljét.

businessorigami

Hogyan működnek ezek a labek?

Általában kiválasztunk a fentebb említett témakörök közül egyet, majd azzal foglalkozunk, hogy hogyan tudjuk a hierarchikus struktúrában működő kulturális szervezeteket mozgékony hálózati formákká alakítani. Például a Design Thinking metódusát használva az egyik eredményünk az volt, hogy rájöttünk: több kisebb projektre van szükség és kevesebb nagy, Block Buster-projektre. Kis projektek levezénylésére pedig duális vezetői szisztémára van szükség: a hierarchikus rész végzi a napi rutinfeladatokat, a hálózati, sokközpontú rész pedig a kreatív és innovációs folyamatokat. A labek eredményeit ezután írásban is összefoglaljuk, hogy elősegítsük a párbeszéd kialakítását, ilyenek voltak a Das vernetzte Museum (vagy a Zukunft Partizipation. Museen im Kontext der Digitalsierung.

jank

Miért fontos a Design Thinking?

Mindnyájunknak vannak tapasztalatai a hierarchikus működésről és az ún. SILO mentalitásról, amikor egy cégnél több részleg és egyén nem működik együtt, nem oszt meg megfelelő információkat egymással. Következésképpen a napi munkavégzéshez, vagy akár a múzeumok párbeszédekre alkalmassá tételéhez is olyan módszerekre és képességekr van szükség, mint a kreativitás, a kollaboráció, a kommunikáció és a kritikai gondolkodás. A napi munkafolyamatba olyan felhasználóbarát innovációs módszereket kell beiktatni, mint például a már említett Design Thinking.

Mit jelent a gyakorlatban, hogy a szenumLab új koncepciókat alakít ki a kiállítási terek számára?

Számunkra a kiállítási terek jövője a digitális és az analóg viszonyrendszerében rejlik. Mindnyájan tudjuk, hogy információs társadalomban élünk, ahol az információs és kommunikációs technológiák befolyásolják azt is, hogyan tanulunk vagy szórakozunk. Digitális eszközöket használunk az analóg terekben, amelyek igazából a lényegi tanulást támogatják. Az a célunk, hogy olyan tereket alakítsunk ki, amelyek inspirálják a látogatókat, így nekik is lehetőségük lesz kapcsolatot teremteni a kiállítottak és a saját életük között. Az általunk kialakított új formátumokkal kapcsolatot szeretnénk teremteni a múzeum és a látogatók között, azért, hogy a belső tanulást elősegítsük. A kiállítóterekben az individuális autonómiát és a másokhoz való csatlakozás lehetőségét szeretnénk megteremteni.

sabine jank

Sabine Jank a szenum.Berlin kreatív igazgatója és egyik alapítója. Szenvedélyes tanácsadóként és coachként kulturális szakemberek munkáját segíti. 2001 óta oktat egyetemeken és intézetekben, 2001 és 2005 között a postdami Babelsberg Filmművészeti Egyetemen is oktatott.

Mi a következő projektje?

Olyan kulturális szervezeteket és partnereket keresünk, akik segítségünkre lehetnek a prototípusok, például a Contribute! projekt megvalósításában. Ennek keretében a digitális reprezentációt kombináljuk két archívummal, azért, hogy egy különleges részvételi módszert dolgozzunk ki a digitális és az analóg tér számára.

Az interjút készítette Bakk Ágnes

• Publikálva: 2016.08.16. 13:16 • Címke: interjú