a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

„​De a homokóra csak pereg, pereg…”

90 éves lenne Záray Márta

zaray_lead

„1953. június 15-én Jani teljesen váratlanul azt mondta:
– Nálad vannak a papírok?
– Milyen papírok?
– Hát a lakásbejelentő és a személyi igazolvány.
– Igen, de miért?
– Mert holnap lesz az esküvőnk.”

Ilyen egyszerűen kezdődtek a magyar könnyűzene legendás párosának, Záray Mártának és Vámosi Jánosnak a „boldog évei”, „ketten az úton” így indultak el. E rövid idézet Sárdi Enikő Záray Márta halála évében írt, Nekünk találkozni kellett című könyvéből származik, amely Záray Márta szemszögéből és hangján meséli el életük történetét – s mivel a könyv a művésznővel való beszélgetések alapján készült, valóban hiteles memoárnak tetszik. Aki e pár sor alapján úgy gondolná, hogy Záray tehetetlen szemlélője volt csupán életének, nagyon nagyot téved. A visszaemlékezés soraiból és Záray más megszólalásaiból is egy talpraesett, temperamentumos, csupaszív énekesnő alakja tárul elénk. 1926. augusztus 28-án született, ma lenne 90 éves.

zaray_mti
Záray Márta, Zsoldos Imre zenekarvezető és a zongorista próbálnak a Rádió Bródy Sándor utcai stúdiójában, 1957-ban (MTI Fotó: Lónyai Mária)

Gyerekkora helyszínét, Tatabányát dalban is megörökítették, a Tatabányai lányban. Gyerekkori emlékeit itt S. Nagy István formálta dalszöveggé, Wolf Péter zenéjére. Záray a Tatabányába olvasztott Bánhidán született. Ahogy a dalszövegben is szerepel, a „nyolcasi félsoron” laktak, egy olyan utcácskában, amelynek csak az egyik oldalán álltak házak, mögöttük erdővel és szántóföldekkel, a másik oldalon már a csillék jöttek-mentek a bányából felhozott szénnel.



Édesapja tatabányai, édesanyja budapesti volt. Márta volt a legkisebb a családban, két bátyja volt, akik közül Pubinak becézett, Géza nevű testvéréhez ragaszkodott igazán, aki később, 25 évesen, egy Kijev környéki hadifogolytáborban halt meg. Záray Márta szülei tisztes jómódban éltek, apja főaknász volt, nem fényűző, de kellemes körülményeket tudott biztosítani családjának. Záray idillinek festi le gyerekkorát, de a felhőtlen, játékos éveket kiskamasz korában tönkretette imádott édesanyja rákbetegsége, tömérdek szenvedése és halála. Utána „mostoha” került a házhoz, akit ő is eleve elutasítóan fogadott, s a családi béke örökre elveszett.

zaray
forrás: hangosfilm.hu

Márta igyekezett önálló életet kezdeni, gyerekkora óta meglévő énekesi tehetségét is kamatoztatva. 1946-ban végezte el az Országos Színészképző Iskolát, ahol Pethes Sándor osztályába járt, aki hamar megkedvelte az elveihez ragaszkodó, egyenes természetű, céltudatos kislányt. Tanította Ascher Oszkár is, míg az énekórákat Babits Vilma tartotta. Osztálytársa volt Németh Marika, a későbbi neves operett-primadonna és Fülöp Kálmán, aki később dalszövegíróként a tánczenei szférában szerzett nevet magának, egyebek mellett a Szeretni kell… című dallal.

zaray_mti
1962-ben otthonukban, hazatérve egyhónapos NDK-beli vendégszereplésükről (MTI Fotó: Keleti Éva)

Győrbe szerződtették a Kisfaludy Színházhoz, de Záray Márta Budapesten vagy Tatabányán képzelte el a jövőjét. Nem fogadta el az ajánlatot, hazatért Tatabányára, az imádott városba, ahol egyébként 2013 óta emlékpark őrzi a nevét. Végül Budapesten próbált szerencsét, ahol az általa már a színiiskolában megismert Turán László zongorista indította el az énekesi pályán, az ő tanácsára tett énekesi vizsgát 1950 februárjában, rég dédelgetett álmát valósítva meg ezzel. Később az EMKE szerződtette, a híres szórakozóhelyen énekelt, este tíztől reggel négyig tartott a munkaideje, s alkalmanként 35 forintot kapott a fellépésekért. A Szabó kvartett és a Tabányi zenekar is kísérte.

zaray_mti
Új nagylemez készül 1977-ben (MTI Fotó: Potsmann János)

Itt ismerte meg örök szerelmét, Vámosi Jánost is, akivel három év után összeházasodott, s akiről a cikkünk elején leírt jelenet után, a házasságkötő teremben tudta meg, hogy Wéber Jánosnak hívják. Vámosi Jánossal 1957-től kezdtek duett felvételeket készíteni, először Szepesi György tanácsolta nekik, hogy lépjenek fel közösen, dalt is ajánlott nekik. Az Úgy koppan az eső eredetijét Szepesi a melbourne-i olimpián hallotta. A dalhoz G. Dénes György írt magyar szöveget.



A duett sikeres lett, amelyet az ötvenes-hatvanas évek fordulójától számos lemezfelvétel, rádióműsor, később televíziós felvételek egész sora is igazolt. Az egészen egyéni, líraian bársonyos hangú énekes, Vámosi János is – akit nem tartok túlzónak „magyar Sinatrának” nevezni – készített továbbra is önálló felvételeket, melyek ragyogó példája Megáll az idő című albuma, úgy Záray Márta is megállta a helyét önálló énekesnőként is. A beat előtti, klasszikus könnyűzene olyan kiváló képviselőihez hasonlítható repertoárja és stílusa, mint Hollós Ilona, Sárosi Katalin, vagy a fiatalabbak közül Mikes Éva és Szántó Erzsi. A szó eredeti értelmében táncdalnak nevezhető könnyed, olykor bolondos, olykor szívhez szóló kis melódiák aranykora volt ez.



Már a hetvenes években kezdődött nagy sikerű nagylemezeik sora, megszületett a Záray-Vámosi jelenség, régi slágereket rögzítettek lemezre – és rengeteg új, közös táncdaluk is született. Az idősödő, tűzön-vízen át összetartó, egymást szellemesen ugrató házaspárt egy ország szerette meg. Ekkorra a könnyűzene erősen átalakult, a beat előtti sztárok egy részét mellőzték, míg mások az inkább középkorú közönséget megszólító nagylemezeik révén őrizhették meg sikereiket. Úgy hírlik, a lemezgyár szigorú vezetője nem reménykedett nagy sikerben, a házaspárt már „öregnek” tartotta a másodvirágzáshoz – a valóság fényesen cáfolta. A közönség imádta őket – az 1977-es albumukon például óriási sikert aratott Farkas Nándor és ifj. Boros István szerzeményével, a Homokórával, míg az incselkedő, tréfás dalokat olyan felvétel példázta, mint Wolf Péter és Szenes Iván műve, a Te vagy az én legnagyobb hibám.



Záray Márta nevéhez sok-sok feldolgozás is kötődik, mint a Besame mucho, amelyet a magyar közönség elsők között Karády Katalin előadásában ismerhetett meg – Szeretlek én, jöjj vissza hozzám –, de a magyar változatot később nemzedékek ismerték meg Záray hangján. S persze említhetnénk a rengeteg közös felvételt, amelyek közül egy összefoglalja mindet: S. Nagy István és Máté Péter műve, a Köszönet a boldog évekért az 1982-ben megjelent nagylemezük címadója lett.



Férje 1997-ben bekövetkezett halála után Záray Mártát is ritkábban láthattuk, de nem vonult vissza teljesen. Mozgásszervi betegsége miatt már csak ülve énekelt, párját elvesztve megtört, távozóban volt, de a közönség és a szakma is itt tartotta és szeretettel halmozta el. 2001 március végén halt meg.

zaray_mti
1986-ban (MTI Fotó: Záray Péter)

A pályájukat a háború után, de még a beat térhódítása előtt kezdő nemzedéket méltatlanul ítélik meg azok, akik úgy gondolják, a magyar könnyűzene az Illéssel és az Omegával kezdődött, s esetleg ha a háború előtt akadt néhány előadó, aki a jazz színterén ihletőnek tekinthető. Valójában Záray Márta, Vámosi János és nemzedéktársaik sem szakították meg a könnyűzene hagyományát, sőt: virtuóz zenészek sokaságával énekelve adtak hozzá egy színt a palettához. A zenés szórakozóhelyek világát vitték át az 1957-től éledező magyar televíziózás műsoraiba is, melynek ők az első sztárjai. Szórakoztató művészek voltak, akik a könnyűzene nem lebecsülendő, eredeti funkciójának akartak megfelelni, s ezt professzionalizmussal és teljes odaadással meg is tették. Kikapcsolódást és örömet adtak, s ezért mindmáig hálás a közönségük, korfestő dalaik pedig éppúgy örökségünk részei, ahogy amerikai vagy olasz kortársaiké a hazájukban.
 
Képes Gábor

• Publikálva: 2016.08.28. 08:00 • Címke: táncdal, évforduló