a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Olasz filmtörténet a fiókban

francia_intezet_leadOktóber 21-én a Francia Intézetben a Jules és Jim vetítésével zárult a Bikácsy Gergely filmkritikus 75. születésnapja alkalmából rendezett eseménysorozat. A film után az ünnepelttel Szomjas György, Báron György és a közönség beszélgetett.

A filmet egy meglehetősen rossz állapotú kópiáról vetítették, de a vendégek megegyeztek abban, hogy volt bizonyos bája a kopott, esős kópiának. Szomjas György megjegyezte, hogy a Bolond Pierrot egy héttel korábbi vetítésén egyenesen zavarta a felújított kópia rikító színessége. Sokkal illúziót keltőbb egy ilyen kopott, régi kópia, mert több titkot hordoz. A Bolond Pierrot furcsa volt élénk színeivel, pontosan kidolgozott, mégis kicsit mesterkélten ható arcszíneivel. Báron György szerint az egész új hullám legnagyobb operatőrét, Raoul Coutard-t kellene megkérdezni erről, aki ma is él, 92 éves (éppen a rendezvény után nem sokkal halt meg – a szerk.). Báron György felidézte, amikor 1995-ben egy párizsi Pathé-kiállításon Coutard-ral készített interjút a Cinématheque Française-ben, ahonnan elküldték őket, senkit sem érdekelt, hogy az új hullám emblematikus operatőréről van szó, végül egy szomszédos kocsmában forgattak. Bikácsy már nem is csodálkozik, hogy Párizs közepén egy filmszakmai helyen Coutard-t nem ismerik. Ő maga először 1964-ben egy KISZ küldöttség tolmácsaként járt Párizsban, majd 1967-től szinte minden évben (Truffaut halálhíre is egy Párizs-Budapest járaton érte), aztán Róma utazó lett belőle – de az utóbbi években ott sem volt, sőt, tíz éve filmet sem néz, csak ha a tévében régi fekete-fehér filmet adnak.

Bolond Pierrot moziba megy záró beszélgetés: Báron György, Bikácsy Gergely, Szomjas György (fotó: Major László)
Képgaléria (fotó: Major László)

Szomjas György generációjának indulására talán a legnagyobb hatással a francia új hullám volt. 1964 januárjában a Magyar Filmtudományi Intézet rendezett egy legendás francia filmhetet a régi Filmmúzeumban, amelyre mindhárman élénken emlékeztek: az Astoriáig állt a sor, noha a filmek elkészültük után két-három évvel Magyarországon még teljesen ismeretlenek voltak. A Kifulladásig, a Zazie a metróban, az Éli az életét akkor volt látható először magyar moziban. Szomjas számára mind közül a Kifulladásig volt a legfontosabb, a Hamu és gyémántra rímelt, noha a két film teljesen két külön világból és korszakból való. „Létre kell hoznunk 2-3 Vietnámot a nagy Hollywood-Cinnecitta-Moszfilm birodalom szívében” – idézte Godard-t. Ezt érezték meg ők, akkori fiatalok ezekben a filmekben: a szabad lélegzetet és a kört, amiből ki akartak törni. Bikácsy Godard magyarországi látogatását idézte fel 1991-ben, amikor a rendező a Francia Nagykövetség fogadásán kisebbfajta botrányt kavart azzal, hogy nem volt hajladó tudomást venni a francia nagykövetről. Báron György viszont egy másik látogatására emlékezett, amikor Godard 1980-ban magával hozta tízéves hallgatás után elkészült filmjét és levetítette a szakmának, utána kérdezni is lehetett tőle, ráadásul aznap volt az ötvenedik születésnapja, ezért tortával is meglepték – a tortát aztán Jeles András vitte haza.

francia filmnapok 1964
Az 1964-es Francia Filmnapok műsorfüzete (letölthető pdf)
Bikácsy Gergely itt írt erről a filmhétről

A csapongó beszélgetésen szó esett arról, hogy hogyan ismerkedett össze hirdetés útján Godard és Anna Karina, hogy túl sokat beszélnek-e Godard filmjeiben, hogy Bresson az igazi zseni, két tanítványa (Truffaut és Godard) csak tehetséges – vagy éppen fordítva. Vélemény véleményt, sztori sztorit követett, de a végén mindig ugyanoda kanyarodott vissza a beszélgetés. Nevezetesen, hogy miért nem néz filmet, miért nem utazik és miért nem ír az ország egyik legjobb filmkritikusa, egy nemzetközi összehasonlításban is számottevő (ha nem a legjelentősebb) francia filmtörténet szerzője. Az ismételten feltett kérdésekre Bikácsy annyit válaszolt, hogy az 1991-ben megjelent Bolond Pierrot moziba megy kötetével lezárult „francia filmtörténeti korszaka”, bár még ezután is sok kritikát írt a Filmvilágnak, elsősorban Rohmerről. Az Amélie csodálatos élete óta nem nézett francia filmet. Rómába kezdett el járni, ebből született Saját Róma (2005) című kötete. Ma már egyik városba sem jár, meglehetősen prózai okokból – amit a szerény és szemérmes ünnepelt nem akart kifejteni, de ki lehet találni. És hogy miért nem ír? Mert meglehetősen elveszi a kedvét, hogy megírta az olasz filmtörténet Bolond Pierrot...-ját is, amit nem ad ki egyetlen kiadó sem. Mostanában kritikaírásra is csak ritkán kérik fel, de nem is csodálkozik ezen, amikor az ország egyik legismertebb filmkritikusa egy vezető napilapban éveken át úgy írt, hogy nem tartotta szükségesnek megemlíteni a rendező nevét...

A beszélgetést teljes hosszban az alábbi felvételen lehet megnézni. Talán eljut egy filmszerető könyvkiadóhoz is, aki tenni is hajlandó annak érdekében, hogy az olasz filmtörténet ne maradjon a fiókban.

Löwensohn Enikő

• Publikálva: 2016.10.31. 15:44 • Címke: örökmozgó