Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A kolozsvári származású Dávid Teréz a budapesti Képzőművészeti Főiskolán festőnek tanult, de amikor 1938-ban moziban megnézte Disney „színes-rajzos trükkfilmcsodáját”, a Hófehérkét, úgy döntött, ő maga is rajzfilmkészítő lesz. Valker István munkatársaként kezdett el a szakmában dolgozni A molnár, a fia meg a szamár című rajzfilmben, majd a második világháború után a stúdióját éppen akkor újjászervező Macskássy Gyula stábjába került. Itt Kozelka Kálmánnal és Mocsáry Idával együtt megalapították az ún. Trükkfilm Munkaközösséget. Egyik első alkotásuk a Kisgazdapárt folyóirata, a Kis Újság számára készített reklámfilm volt 1948-ban, amely az amerikai ősanimáció stílusában fogant. A nézőt az őskorba visszarepítő alkotás két változata is fent maradt – alább mindkettőt meg lehet tekinteni. A kisfilmből kiderül, hogy már az ősemberek is a Kis Újságból tájékozódtak, utóbbinak korszakokon átívelő tanulsággal szolgáló, didaktikus befejezése természetesen a megrendelő igényeinek kielégítését szolgálja.
A Kis Újság reklámfilm (1948) két változata
1950-ben, az államosítást követően Párizsba emigrált főiskolás barátnőjével, Reigl Judittal, a később világhírűvé vált festőnővel. Alkalmi munkák után 1953-ban a szintén magyar származású Jean Image-zsal együtt elkészítette a nagy sikerű Bonjour Paris! című egészestés rajzfilmet, melynek megvalósításában maga Jean Cocteau is részt vett. A film két egymásnak szerelmet valló galamb szemszögéből mutatta be az Eiffel-torony eltűnését és kalandos megkerülését. Dávid Teréz volt a második női rendező – Lotte Reiniger, az animált árnyfilmjeivel világhírűvé vált német rendező után – aki egészestés animációs filmet jegyez.
Dávid Teréz a Macskássy-stúdióban
Dávid végül, rövid franciaországi tartózkodás után, 1955-ben az Atlanti-óceán túlpartján, New Yorkban telepedett le. Itt a világhírű UPA Stúdióban Grim Natwick, Disney egykori animátorának lett az asszisztense, akivel több száz reklámfilmen dolgozott együtt. Dávid úgy tartotta, Natwick volt az, akitől mindent megtanult az animáció-készítésről, s 1967-ben, amikor Natwick végleg visszavonult, az egyik első nő volt, aki már hivatalosan is mint animátor dolgozhatott tovább. Ez a szakma emancipálódása szempontjából is fontos mérföldkő volt egy olyan szakterületen, amelyet kifejezetten csak férfiak műveltek és művelhettek a Disney Stúdió legendás animátorcsapata, a „kilenc öregember” mintájára.
Szentivánéji álom
Dávid 1977-ben a neves animátor, Richard Williams vezetésével, Art Babbitt és Emery Hawkins közreműködése mellett részt vett egy klasszikus Broadway-musical, a két rongybaba kalandjairól szóló Raggedy Andy and Ann megfilmesítésében. Az egészestés filmet máig a legismertebb munkái közt tartják számon. 1986-ban Dávid Teréz régi barátaival és kollégáival, a Hollandiában letelepedett szintén magyar származású Kozelka–Mocsáry házaspárral együtt készítette el a Mendelssohn Szentivánéji álom című nyitányára komponált animációs eposzt, mely tulajdonképpen magának a koncertnek volt a karikatúrája. A film úgy kezdődik, mintha egy hagyományosan rögzített, élőszereplős filmfelvétel lenne az előadásról, és csak fokozatosan jelennek meg, szövődnek a hangverseny partitúrájába a rajzolt karakterek.
Raggedy Andy and Ann
Rövid, az élet közhelyes pillanatait tréfás csattanókba fordító reklámfilmjei a 70-es évektől üde színfoltként jelentek meg a televízióban. A többnyire magányosan, végtelen precizitással dolgozó Dávid Teréz idős kora ellenére sem hagyta abba a munkát, élete végéig vállalt megbízásokat és tartott rajzfilmes szakköröket a lakásában. Kisfilmjeinek szereplői gyakran a művésznő saját önportréi is, hiszen a karakter mozdulatait, érzéseit, gondolatait színészként játszotta el a papíron, ahogy az egy vérbeli animátorhoz illik. Többször hangsúlyozta, számára az élet legizgalmasabb pillanatai mindig azok voltak, amikor az általa animált karaktert felvétel után először látta életre kelni.
Tissa David rajzasztalánál a John Hubley vezette UPA Stúdióban
A New York-i Museum of Modern Artban 2003-ban önálló estet szerveztek a művésznőnek, majd 2005-ben, életműve elismeréséért Golden Award-díjjal jutalmazták. Jövőre, a június közepén 11. alkalommal megrendezésre kerülő Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon külön retrospektív vetítést szentelnek Dávid Teréz animációs életművének.
Orosz Márton, Orosz Annaida
Orosz Márton: Vissza a szülőföldre! II. – Kozelka Kálmán, Mocsáry Ida és Dávid Teréz (Filmkultúra)