Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Kecskeméten született, a helyi Katona József Gimnáziumban érettségizett. Érdeklődése korán a színház- és filmművészet felé fordult, minden lehető módon kereste a kapcsolatot a film világával. Meghatározó élményt jelentettek számára Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, Luis Bunuel és Michelangelo Antonioni filmjei. A tehetséges fiatalember a kecskeméti színházban és mozikban dolgozott, 1978-ban lett a fővárosi Népszínház asszisztense. 1980-ban sikeresen felvételizett a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol Fábri Zoltán tanítványa lett. Először dokumentumfilmekkel kísérletezett, bár saját bevallása szerint horrorfilmes szeretett volna lenni. Az üres ijesztgetés nem érdekelte, a véres jelenetek taszították, a váratlan sokkolást kiszámíthatónak tartotta. Inkább a titok és képi megjelenítése izgatta, Hitchcockhoz hasonlóan nyelvi eszközökkel akart feszültséget teremteni. Már a főiskola első évében leforgatta Árnyékban című dokumentumfilmjét, első kisjátékfilmje, a Róbert és Róbert 1981-ben került a közönség elé. Alkotása a következő évben Münchenben elnyerte az európai főiskolák versenyén a bajor televízió különdíját, Zizi és A másik part című munkáiban a thrillerek hatásmechanizmusára épített.
Másnap
Hamar megtalálta saját stílusát, amely mellett azóta is kitart. A megrázó, filozofikus hangnemben elmesélt sorstörténetek a valóság és az álom határán mozognak, a történet laza időszerkezetében gyakran alkalmazza az idősíkok egymásba csúsztatásának technikáját. Minden művében felbukkan a bűn kérdése, amiről a rendező így nyilatkozott: „Soha nem gondolsz a bűnnel, és egyszerre csak ott állsz előtte és megérint téged″. A bűnt mindig az egyén felől közelíti meg, soha nem társadalmi összefüggésben, ezért használ szimbolikus figurákat. Első nagyjátékfilmje, egyben trilógiájának első része az 1991-es Árnyék a havon. A fekete-fehérben forgatott filmdráma hőse egy anyagi gondokkal küszködő elvált férfi, aki kiúttalan helyzetében lopásra szánja el magát, de közben véletlenül megöl valakit, a botlás halálos bűnné fajul, ami örökre megváltoztatja, maga alá temeti a férfi életét. A rendező nem időrendben meséli el a történetet, hanem az idősíkok egymásra vetítésével tárja elénk három nap történetét, de hitelesen ábrázolja az apát és gyermekét, a bűnöst és ártatlant összefűző szeretet. Filmjével 1992-ben Drezdában elnyerte az Európai Játékfilmek Fesztiváljának első díját és a mamers-i nemzetközi filmfesztivál fődíját.
Másnap
A trilógia következő filmje, a Hosszú alkony erős érzelmi hatásokkal vonja bűvkörébe a nézőt. A Shirley Jackson talányos írása, Az autóbusz alapján született mű egy energikus, örökifjú régésznő különös, álomszerű, thriller-elemekkel átszőtt bolyongásának története. A gyermekkor álomképei szürrealisztikus képekkel váltakoznak, a valóság és az álom határai egybecsúsznak, s csak a legvégén áll össze a történet, bomlanak ki a tudatalattiban rejlő titkok. A film felteszi a kérdést: mivel a valóság csak nézőpont kérdése, valóságos-e, amit cselekszünk. A filmet a főszereplő, Törőcsik Mari elemi erejű játéka és az atmoszferikus tájak teszik feledhetetlenné. Az alkotás elnyerte a 28. Magyar Filmszemle fődíját és rendezői díját, Karlovy Varyban pedig a Don Quijote-díjat. A trilógia utolsó darabja a Másnap. A rendező harmadik „bűn-filmjének″ középpontjában az ismeretlenség, a bizonytalanság, a sejtelem áll. A világ egy névtelen pontján egy névtelen ország névtelen vidéki tájára egy névtelen városból egy névtelen férfi érkezik. A férfi egy házat keres, melyet távoli rokonától örökölt, de a keresés hamarosan egzisztenciális válságba torkollik. A helybéliek egy aznap kegyetlenül meggyilkolt fiatal lányról faggatják, s ő a keresés során egyre mélyebbre süllyed. Megpróbálja tetten érni az emberben rejtőzködő démont, a néző gondolhatja azt, hogy a gyilkosságot a név nélküli ember követte el, gyanakodhat a helybéliekre is, de az az érzése is támadhat, hogy a gyilkosság meg sem történt. A hősnek saját tudatalattijával kell szembenéznie és megküzdenie, a vágyak, álmok, megélt történetek útvesztőjében tévelyeg. A négy nagy egységre (ég, por, szél, út) tagolt film fontos szereplője a környezet is. A film elnyerte a 2004-es filmszemle fődíját, a legjobb operatőrnek (Medvigy Gábor), a legjobb férfi főszereplőnek (Gáspár Tibor) és a legjobb női mellékszereplőnek (Lázár Kati) járó díjat is.
Másnap
2001-ben Bozsik Yvette koreográfus-táncművészről forgatott portréfilmet, amely 2003-ban a filmszemlén a kísérleti filmek között rendezői díjat nyert. Janisch Attila jelentős szerepet szánt filmjeiben a zenének, már meglévő zeneműveket használ fel, úgy véli, hogy a zenében benne rejlik a tér és az érzéki élmény, amelyet képpé fogalmaz. Állandó munkatársa Forgách András, aki filmjeinek forgatókönyvét írja. A Balázs Béla-díjat 1998-ban kapta meg, 2006-ban érdemes művész lett. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen egyetemi adjunktusként oktat, filmes szaklapok állandó tanulmányszerzője, a filmnyelvvel foglalkozó kurzusok népszerű előadója, Vera nevű lánya maga is rendező lett.
(mti)