a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

A visszalassulás útjai

Autómentes nap

automentesA probléma az, hogy a városi gépjárműforgalom csökkentése a meglévő mobilitási igények mellett olyan áldozatot követel, amelyre jelenleg a legtöbb nagyvárosi ember nem hajlandó.

Az európai autómentes nap 1998. óta minden év szeptember 22-én, az európai Mobilitási Hét keretében megtartott rendezvény. Igazán felhívó szerepe a városokban van, ahol az autóhasználat káros hatásai szembetűnőek.

Elsősorban nem a gazdasági, politikai döntéshozókhoz szól, hanem a „mindenkihez”. És bár autómentes nap a neve, programjaival nem csak az autós közlekedés árnyoldalaira hívja fel a figyelmet. Igazából nem autósok, motorosok, repülősök, hajósok stb. vagyunk, hanem sofőrök, motorvezetők, pilóták, kapitányok: emberek, akik adott esetben kedvvel, szenvedéllyel, racionális és kényelmi szempontokat is mérlegelve használjuk egyik vagy másik motorizált közlekedési eszközünket.

A lovak a városi forgalomból szinte már teljesen kivesztek, talán csak egy-egy hagyományőrző rendezvényen jelennek meg, lovasaikkal hátukon. A nagyvárosi gyaloglás „őrült hóbortja” mellett a kerékpározás és sok más, szintén izomerővel hajtott közlekedési eszköz használata (roller, görkorcsolya, gördeszka) még dívik, sőt divatos is, de sok helyütt az autóforgalom miatt veszélyessé, egészségre károssá válik. A folyamat pedig öngerjesztő: minél több út épül, annál több az autó, minél több az autó, annál jobban ellehetetlenül minden más közlekedési mód, minél jobban ellehetetlenül, annál több az autó. A gépjárműforgalomtól itt-ott visszafoglalt városi terek életminőség-növelő hatása azt jelzi, hogy égető szükség van még több élhető helyre a poliszokban.

video

Kerékpárosan szép az élet! UMFI propagandafilm, 1948

A probléma az, hogy a városi gépjárműforgalom csökkentése a meglévő mobilitási igények mellett olyan áldozatot követel, amelyre jelenleg a legtöbb nagyvárosi ember nem hajlandó. Amíg a gépjárművek fenntartási, használati költségei nem sokkal kerülnek többe, mint az annyit kárhoztatott tömegközlekedés tarifái, addig sajnos a többség környezetvédelmi érvekkel nem vehető rá a változtatásra. Kényelem- és biztonságigényünk az autózás mellett szól, igazságérzetünk rendszeres csorbulása a közlekedés során (nem kapunk megfelelő szolgáltatást a pénzünkért) szintén. A rendszeres városi kerékpározást választók (köztük a szerző is) komoly árat fizetnek az üzemanyagtól és a közösségi közlekedéstől való függetlenségükért, hiszen reggel 6 óra és este 22 óra között (sajnos) inkább csak közlekedés, mintsem egészséges sport a városban tekerni, még ha jóleső élményeket okoz is az évek óta visszatérő kétkerék-pártiak látványa.

Az autómentes naphoz kapcsolódó kiállítások és interaktív bemutatók célja valamiféle sokkhatás kiváltása, érzelmi ébresztőóra-funkciójuk kiemelten fontos. A budapesti és vidéki nagyvárosi programok ebből a szempontból évek óta kiemelt szerephez jutó része a Critical Mass kerékpáros felvonulás. A szeptember 22-e mellett április 22-én, a Föld Napján megrendezésett demonstráció idén ősszel elmarad, a radikálisabb, sokszor kissé céltalan tömegvonulások után átadva a helyét a konszolidációnak, amelynek elsődleges célja a Magyar Kerékpárosklub (MK) munkájának támogatása, szervezetének megerősítése. A felismerés summája: ne ellene tegyél annak, amit ellenzel (mert ha ellene teszel, azzal is csak erősíted), hanem jó példával éltesd azt, amiben hiszel!

A városi autóhasználatnál maradva, elsősorban a lakó- és munkahely közötti ingázásra koncentrálva, a gépjárművek jelenléte egyre növekszik, a használatukkal generált környezeti, baleseti és városképi problémák pedig egyre égetőbbekké válnak. Közben az agglomerációhoz kötődő népességmozgás ellehetetlenít számos köztes települést és külvárosi lakóteret, de valódi élőhelyeket nem hoz létre: alvó, halott települések ezek, amelyeknek reggel korán kelő, este későn érkező, folyton fáradt és elégedetlen polgárai büszkék féltve őrzött mikrovilágukra. A kitelepülés és ingázás helyett sokan anyagi lehetőségeik korlátai okán, mások tudatos választással maradnak a belvárosokban, és igyekeznek túlélő gócpontokat kialakítani, fenntartva kultúrát, életteret. A környezet- és emberbarát városi mobilitás lehetőségei (közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés), illetve folyamatos fejlesztésük szükségessége alapvetően két kérdést vet fel: a szükségletek és a mozgás témakörét. A közlekedésből adódó ön- és környezetpusztítás problémája csak igényeink és mobilitásunk drasztikus csökkentésével volna megoldható. Az önmegvalósítás misztikus bizniszétől a visszaút egy ésszerűbb, közösségi érdekeket is szem előtt tartó önkorlátozásban lehet. Az autómentes nap funkciója ezzel jelentésében kibővül: támogatójává válik minden olyan törekvésnek, amely a visszalassulással függ össze, legyen az városi tanya, bérházak udvarzöldítése, utcafesztivál vagy munkahelyi telekocsi.

Kispéter István

• Publikálva: 2012.09.21. 17:00 • Címke: ajánló, program, videó, évforduló