Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Nem tudunk róla, hogy az 1956. október 23-án Budapest utcáin lejátszódó eseményekről filmhíradó készült volna, hogy mozgóképen tudósítson a tervezett felvonulásról. Mégis, már a tüntetés megkezdése előtt is készültek felvételek: a Rákóczi úton, a Felszabadulás téren (ma: Ferenciek tere), majd a Petőfi-szobornál. Az első helyszínen talán a Filmművészeti Főiskola kamerája rögzített néhány eseményt, a másodiknál ismeretlen operatőr készített felvételeket a Petőfi-szoborhoz tartó, feltehetőleg a Jogi Karról érkező diákokról. E két felvétel jogtiszta kópiájával sajnos nem rendelkezünk. A Petőfi-szobornál gyülekező egyetemistákat, főiskolákat már több, számításunk szerint három kamera filmezte. Becsléseinket az egy időben több helyről készített felvételekre alapozzuk. A téren dolgozó operatőrök közül egyedül Tóth Jeant tudtuk az MTI fotója alapján azonosítani: ő a HDF (Híradó- és Dokumentumfilmstúdió) operatőre volt; feltételezzük, hogy a többiek is.
14 perc a történelemből, frissen rekonstruált időrendben
Külön történet Mikó Józsefé, aki szintén a Könyves Kálmán körúton dolgozott. Aznap egy színes kisfilm, A zsarnok medve utóforgatásáról érkezett haza a stáb autójával a Budafoki út közelében lévő lakásához. Ekkor találkozott szembe a Műegyetemről induló felvonulókkal. A stábautóban lévő fekete-fehér nyersanyag érintetlen volt. A HDF-eseknél ugyanis mindig volt belőle egy limitált mennyiség, hátha menet közben történik valami. A nyersanyaggal természetesen szigorúan el kellett számolni. Mikó érezte, hogy itt valami nagy dolog történik, és azonnal elkezdte felvenni a vonuló egyetemistákat. A Gellért téren kazettát cserélt. Ekkoriban egy-egy kazetta 60 méter nyersanyagot tartalmazott, erre körülbelül 2 perc 10 másodpercet lehetett felvenni. Utána a leexponált anyagot töltőzsákban, fénymentes körülmények között cserélték. Általában két ilyen kazetta volt egy operatőrnél, ezen felül negatív nyersanyag is, nem túl nagy mennyiségben. Részben ez a magyarázata a sok rövid snittnek: takarékosan kellett dolgozniuk. Azt, hogy mennyi negatív volt Mikóék kocsijában, nem tudjuk pontosan, de valószínűleg nála volt a legtöbb nyersanyag, és a gyári autó is.
A Szabadság hídon át ő is a Petőfi-szoborhoz igyekezett, de az Erzsébet híd romos hídfőjétől már elindultak a felvonulók. A Szabadsajtó útján, a Klotild-palota mellett készített felvételeket, majd kocsijával a felvonulók mellett haladva és őket filmezve elindult, hogy elérje a felvonulók első sorait. Az Astoriánál állt meg először, felvette a Tanács körútra (ma: Károly körút) kanyarodó tömeget, majd kocsiból filmezte a körúton haladókat. A Gerlóczy utcánál felvette a felvonulóknak nemzetiszínű szalagokat dobáló lelkes lakosokat és a BVSC vívótermének ablakából integető gyerekeket. Majd észrevette az Anker-ház ablakából nemzeti zászlóval integető lányt: ez lett a forradalom első napjainak egyik szimbolikus felvétele. A menet elejét a Nyugati pályaudvarnál érte utol, az utcai óra szerint háromnegyed négykor, majd előresietett, hogy megörökítse a táblát és a koszorút; ez, mint láthatjuk, csak harmadszorra sikerült jól.
Ismeretlen operatőr lovaskocsin (Hajdú Imre?)
A Margit hídon ekkor már volt egy operatőr, aki a Petőfi-kör – a Postától kölcsönkért – hangosautóját vette fel. Valószínűleg őt látjuk később a Margit híd budai hídfőjénél lovaskocsin. Őt sajnos nem sikerült beazonosítanunk. Mikóék a szigeti lejáróhoz álltak kocsijukkal, ő maga segédoperatőrével a híd korlátjára mászott. Itt forogtak 1956 emblematikus képsorai, amelyek bejárták az egész világot. Kicsit korábban, vagy ezzel párhuzamosan már a Bem teret is veszi egy harmadik operatőr. Mire a két nagy egyetem a tér két átellenes sarkából (a Frankel Leó utca, illetve a Bem rakpart felől) pontosan egyszerre megérkezik – egy snittben, amely már a Magyarország lángokban című korabeli filmben is látható –, a tér már gyakorlatilag tele van. Érthetetlen tehát a vita, hogy ki is indult előbb, hiszen az ELTE útja jó félórával hosszabb volt. E rendkívül fontos felvételt többek egybehangzó állítása szerint Badal János készítette a Lipthay utca egyik házának első emeletéről. A Bem-szobornál készült képek önmagukért beszélnek. Szerencsére a téren már (legalább) négy operatőr dolgozott, így az ünnepi nap nagyszerű másfél óráját szépen őrzi a filmszalag.
Himnusz, Bem tér
Ha 1956. október 23.-án készült filmekről beszélünk, mindenképpen ki kell emelnünk Mikó József szerepét, akit nemcsak a szerencsés véletlen és a stábautó segített, hanem kivételes helyzetfelismerése is, hogy azonnal rögzíteni kell a forradalmi nap eseményeit. Felvételeinek többségét megőrizte, és a rendszerváltás után a filmarchívumnak ajándékozta. Ő volt az egyetlen operatőr, akivel a filmanyag feldolgozása során az elmúlt évtizedekben találkozhattam, akivel évtizedes távollét után nemcsak megnéztük, hanem végig is jártuk a helyszíneket, ahol megmutatta, mit honnan vett fel. Köszönet érte!
Varga János