Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Ahogy Joe Eszterhas (Elemi ösztön, Flashdance, Zenedoboz) forgatókönyvíró és botrányhős vállig érő, ősz hajával becammogott a Puskin moziba, majd füstmarta, rekedt hangján nekikezdett elmesélni élettörténetét, hollywoodi tapasztalatait és ars poeticáját – az azon ritka pillanatok közé tartozott, amikor az álomgyár és a ronda-szép új világ kitapintható közelségbe került hozzánk a maga életteli cinizmusával, optimista mítoszaival és éles humorával.
Mintha csak egy hollywoodi filmhős lett volna, olyan frappáns lazasággal vezényelte Eszterhas ezt a kétnapos kurzust. Mindenre volt egy találó, humoros válasza, gyakran fogalmazott egysoros csattanókban, hogy aztán rátérjen egy iróniában tapicskoló történetre, vagy esetleg vérkomolyan, nagyatyai életbölcsességgel fűszerezve ossza meg saját tapasztalatait. Ezúttal már senki nem várta, hogy a forgatókönyvírás kőbe vésett szabályait hallja vissza a hollywoodi nagymestertől – Eszterhas egyébként sem szereti a szabályokat, főleg nem a Robert McKee-féle „sarlatánokat”, a forgatókönyvírást oktató tanárokat, akik szerinte nem is tudják, hogy miről beszélnek, mivel egy forgatókönyvet sem adtak el. Eszterhas olyan volt, mint egy old school rocksztár, aki temérdek történetéből kedélyesen mazsolázott, önmagát leginkább outsiderként, a saját igazáért mindig megküzdő hősként ábrázolva, aki ha kellett, a liftben a falhoz vágta a dolgába belekotnyeleskedő embert, vagy Verhoevent fenyegette meg egy értekezleten, hogy ő most azonnal átugrik az asztalon, és kinyírja. Ahogy bizonyára Verhoeven, úgy mi is elhittük ezt neki, vehemens és temperamentumos természete azonban nem csak az ütős anekdotákat, hanem a szenvedélyes előadást is biztosították.
A teljes cikk a Filmkultúrán olvasható.
A kép forrása: origo.hu, fotó: Valuska Gábor