Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
Mozgókép-gyűjteményezés és digitalizálás több intézményben is folyik. Az egyes intézmények gyűjtőköre eltér, de néhol össze is ér – a szakemberek szerint ebben az esetben az átfedés nem hiba, hanem egyenesen kívánatos, inkább őrizzenek meg valamit két helyen, mint hogy elvesszen. Bár a beszélgetést végighallgatva ember legyen a talpán, aki követni tudja, melyik gyűjteményt éppen hol érdemes keresni.
Adatbáziskezelők madártávlatból (fotó: Kerekes Zoltán)
Gyűjtés, gyűjteménykezelés és elérhetővé tétel kérdéseit járták körül az érintett intézmények képviselői szombaton, a „filmszemle-pótló” Uránia Filmnapok keretében megrendezett pódiumbeszélgetésen. A megszólaltatott intézmények egy kivétellel államiak, tehát a beszélgetés korántsem csak elméleti, technikai vagy jogi kérdéseket vetett fel, hanem állami feladatok közös, hatékony ellátásáról is szólt. Újra és újra szóba kerültek a nyitott, magánszemélyek által kezdeményezett és működtetett, rendkívül sikeres és népszerű online-archívumok, amelyek mintát adhatnak a nehézkesebben mozgó állami szektornak is.
Lovas Lajos, a legnagyobb, integráló szerepet betölteni kívánó intézmény, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet igazgatója elmondta, hogy a 2011 óta működő MaNDA gyűjtőkörét a kötelespéldány-rendelet szabályozza, amely éppen most változik: bővül a digitális-kötelespéldány fogalmával. Itt a jogi szabályozás jócskán a valóság után kullog, hiszen a filmek nagy hányada már évek óta elektronikus hordozóra készül. A DCP (Digital Cinema Package) fájlok őrzése, tárolása azonban nagy tárolókapacitást igényel, az ezzel kapcsolatos tárgyalások most vannak folyamatban. A MaNDA, jogelődjéhez, a Filmarchívumhoz hasonlóan az MTVA-nál készült filmek kivételével minden Magyarországon készült filmet gyűjt, az összes műfajban. A digitalizáláshoz technikával is rendelkezik az újonnan beszerzett és üzembeállított Telecine filmátíró berendezés révén. Beszélt arról is, hogy a készül a MaNDA univerzális adatbázisa, amelyet az intézményi partnerek is töltenek majd. A felvitt metaadatok mennyisége dokumentumtípustól függően változó, 10–45 között mozog. Az adatbázis szabványai megfelelnek az Európában használt, Europeanás sztenderdeknek. Az adatbázis magát a dokumentumot is tartalmazza majd, legyen az szöveges dokumentum, kép vagy mozgókép. Az adatbázist akkor nyitják meg a nagyközönség előtt, amikor legalább 10 000 dokumentumot tartalmaz, a feltöltés, tesztelés folyamatban van.
A megoldás a legális, jogtiszta hozzáférés lenne. Lovas Lajos, Palyik Katalin és dr. Kollarik Tamás (fotó: Kerekes Zoltán)
Palyik Katalin a 2006-ban létrejött Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) képviseletében elmondta, hogy ők is köteles példányokat gyűjtenek, de más területen: a műsorszolgáltató média anyagait gyűjtik egy 2001-ben született, a televíziós műsorok megőrzéséről szóló EU-s egyezmény alapján. Napi 200 óra műsort rögzítenek és őriznek meg hosszú távon, szalagos tárolókon. Gyűjtőkörükbe tartoznak a magyar gyártású tévé- és rádióműsorok, de meglepő módon ide kerülnek például az Színház- és Filmművészeti Egyetem vizsgafilmjei is.
Az adattömegből kiszűrni, ami használható... (fotó: Kerekes Zoltán)
Lukács Bea az OSZK Történeti Interjúk Tárát mutatta be. Tevékenységük többrétű: egyrészt az oral history körébe tartozó életműinterjúkat készítenek, de ők őrzik a Szabad Európa Rádió magyar anyagait, valamint az MTFA (Magyar Történelmi Film Alapítvány) támogatásával készült filmek példányait is. Gyűjteményük egy része a filmarchívumtól származik: VHS kazettákon náluk kutatható a teljes (mozi) híradóállomány.
Oksana Sarkisova az egyetlen jelenlévő nem-állami intézményt, a Közép Európa Egyetem (CEU) keretében működő OSA Archívumot mutatta be. Gyűjteményük kisebb része audiovizuális, nagyobb hányada papír alapú. Mint a Verzió Emberjogi Fesztivál szervezőinek, speciális gyűjtőkörük, érdeklődésük az emberi jogokkal kapcsolatos mozgóképek. Olyan különleges, napjainkban egyre inkább felértékelődő filmgyűjteményekkel is rendelkeznek, mint a Privát Fotó- és Filmarchívum, Forgács Péter filmrendező amatőrfilm-gyűjteménye. A jogok a tulajdonosnál maradnak, ők csak őrzik, kutathatóvá teszik ezt az állományt. Náluk vannak a rendszerváltás időszakának olyan fontos dokumentumai, mint a Fekete Doboz anyagai, vagy az ún. szovjet monitoring, az 1986–96 közti szovjet tévé- és rádióprogramok felvétele. A szerep- és munkamegosztás bonyolultságát jelzi, hogy náluk van például a Diafilm-adatbázis, míg a gyűjtemény fizikailag a közelmúltban a MaNDÁ-hoz, közelebbről, az Örökmozgó moziba került.
Elsőként az OSA munkatársa emelte ki, de minden résztvevő megerősítette, hogy paradigmaváltás zajlik az archívumoknál: nem az őrzés, hanem az aktív szerepvállalás, a hozzáférhetővé tétel a legfontosabb szempont. Ezzel kapcsolatban szóba került egyfajta szolgáltatói szemléletváltás szükségessége is: napjainkban nem az a nehéz, hogy valamivel kapcsolatban anyagot találjunk, hanem hogy az adattömegből kiszűrjük azt, ami számunkra használható. A könytárosnak, archivátornak ebben kell segítenie a felhasználókat. A felhasználói igények pedig nagyon eltérőek: van, aki igényli a személyes segítséget, ezért szívesen felkeresi a gyűjteményt fizikailag is; és van, aki a fotelből szeret kutatni, és csak az internetes keresőket használja. Nem meglepő, hogy a különféle kutatói igények, attitűdök, módszerek más-más eredményt hoznak.
Kurutz Márton, a MaNDA filmrestaurátora a Horthy-korszak filmjeinek szakértője, emellett több internetes projekt résztvevője. A közelmúltban létrejött hang-kép-mozgókép adatbázisok területén szinte keresni kell az olyat, amelyben nem játszott fontos szerepet. Olyan, a maguk területén úttörő jelentőségű projektek fűződnek a nevéhez, mint a Filmhíradók Online és a háború előtti zenei anyagot tartalmazó Gramofon Online. Ezek jelen pillanatban tetszhalott állapotban vannak, anyagaikat éppen a MaNDA veszi át és teszi hozzáférhetővé. Részt vett a Super8 és a Fortepan kialakításában is. Beszámolóját a filmarchívumban zajló kutatómunka méltatásával kezdte: míg az archívum 1957-es megalapításakor minössze 12 némafilm volt meg a gyűjteményben, ez a szám ma meghaladja az ötvenet. A filmarchívum tevékenységében egyedi vonás, hogy a filmeket az eredeti hordozón őrzi meg, az eredeti hordozót restaurálja, ami költséges és különleges szaktudást igénylő munka.
Paradigmaváltás zajlik az archívumoknál. Dr. Kollarik Tamás és a vitavezető, Varga Balázs filmtörténész (fotó: Kerekes Zoltán)
Dr. Kollarik Tamás a NMHH Médiatanácsának archiválási és archívumkezelési programjait ismertette. Jelenleg folyik a Pályázati Tükör nevet viselő adatbázis előkészítése. Ennek célja, hogy hozzáférhetővé tegye a 2006 előtti (NAVA előtti) MTVA-s gyártású filmanyagokat. A filmkészítők számára kedvezményes áron lesznek letölthetőek ezek az anyagok; alapelv, hogy az állami finanszírozásban készült filmeket kedvezményesen lehet felhasználni. Ami egyben jogász-teameket foglalkoztató jogi probléma is. A szerzői jogok problémáját egyik intézmény sem tudja megkerülni.
Lovas Lajos a kérdés hátteréhez hozzátette, hogy az általa vezetett intézménynek bevételi kötelezettsége van: működési költségeinek 1/3-át szolgáltatásból, a filmjogok értékesítéséből kell kigazdálkodnia. A 2011-től bevezetett szabályozás szerint viszont a MaNDA az MTVA esetében csak technikai költséget számíthat fel a filmarchívum anyagainak felhasználása után (jogdíjat nem), ezzel ilyen típusú bevételei tizedére csökkentek. Már csak ezért is elengedhetetlen, hogy bizonyos tartalmak fizetősek legyenek. A megoldás természetesen a differenciált, legális, jogtiszta hozzáférés. Ez a kérdés még Európában sem rendezett, a megoldás bizonyára valahol a két szélsőség között fog megszületni (mindent ingyen hozzáférhetővé tenni, avagy minden hozzáférést fizetőssé tenni). A MaNDA is differenciáltan teszi közzé anyagait: bizonyos tartalmak szabadon felhasználhatóak lesznek, míg más anyagok a NAVA-pontokhoz hasonló MaNDA-pontokon lesznek ingyenesen elérhetőek korlátozott, azonosított hozzáféréssel. Valamint lesznek fizetős tartalmak is. Az ideális a minél szélesebb körű jogtiszta online hozzáférés lenne, dömpingáron, digitális jogkezelőn keresztül, amire számos jogi és technikai megoldás létezik. Így a szerzőknek is naprakész információjuk lehetne arról, hogy hányan voltak kíváncsiak a filmjükre, a bevételt pedig filmfelújításra lehetne fordítani. Ez azonban még a jövő.
Kurutz Márton megjegyezte, hogy az MTVA-s anyagok szabad hozzáférése rendkívül fontos, hiszen ezek az anyagok csak tíz milló embert érdekelnek. Ha a most (a „retrókorszakban”) még meglévő igényt az intézmények nem szolgálják ki, idővel az igény maga is eltűnik. Kiemelte, hogy milyen fontos a tagelés, címkézés: név szerint a régi szereplőkre, sztárokra sokszor már nem emlékszik a digitális korszakban született felhasználó. Kiemelte a nem integrálódott gyűjtemények feltérképezésének és megóvásának fontosságát. Arról, hogy ez kinek a feladata, gyűjtőköre, mindig viták tárgya. A szocialista korszakban minden minisztérium és sok más intézmény is készített filmanyagokat. Nemrég a MaNDÁ-hoz került például, késve és erősen leromlott állapotban a MAHIR-anyaga (a szocialista korszak reklámfilmjeivel), de számos további helyi, megyei, intézményi gyűjtemény vár még felkutatásra, feldolgozásra. Példaként említette a BKV, vagy akár Heim Pál kórház filmanyagait. A hangarchívumokról nem is beszélve, ezek nagy része csak magángyűjteményekben fellelhető. Anyagiak hiányában feldolgozásuk az állami intézményekben eddig nem (vagy csak szűk körben) történt meg.
Nyitott archívomokban viszont nagyon jól állunk: az Egyesült Államokban pl. csak a Gramofon Online beindulása után indult be a Kongresszusi Könyvtár hasonló adatbázisa. A felhasználókat a gyűjteményezésbe direkt módon bevonó online gyűjtemények, mint a Super8 és Fortepan is nagyon sikeresek. Néhány ilyen jellegű projekt források hiányában jelenleg parkolópályáan áll: csak a specifikációig jutott adatbázisterv az 1956 Online vagy a – kissé morbid nevű - Holocaust Online. Ezek az archívumok nemcsak adnak a felhasználóknak, legalább annyit kapnak is tőlük, és nemcsak konkrét anyagok felajánlásában, hanem a kommentárok révén is. A kollektív intelligencia felhasználásával olyan tényekre, adatokra, tudásra derülhet fény, amelyek másképp feledésbe merülne.
Löwensohn Enikő