a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

A vonatok királya, királyok vonata

130 éve indult el az Orient Express

orientlead130 évvel ezelőtt, 1883. június 5-én indult első útjára az Orient Express Párizsból Konstantinápolyba. A jeles eseményre még nem készült el teljesen a két város közötti 3180 kilométeres vasútvonal. Várnától a végállomásig a vonatot hajóra tették. A hosszú utat 83 és fél óra alatt tették meg, amiből a hajóút 15 órányi volt.

A csillogó-villogó szerelvény reklámszlogenje nem véletlenül volt „a vonatok királya, királyok vonata”. A fényűző külső és belső akkor is, ma is elkápráztatja azokat, akiknek szerencséjük van találkozniuk a méltóságteljes közlekedési eszközzel. Kezdetben a szerelvényeket öt kocsiból állították össze. Az elején és a végén volt a poggyászkocsi, köztük két hálókocsi és egy étkezőkocsi. A kalandra éhes és az Orient Expressen a kalandok több fajtáját megismerő úri közönség a többnapos utazás közben nem unatkozott. 1883 és 1888 között a keletet és nyugatot összekötő vasútvonal királyi vonata igen szép városokat érintve szelte át Európát és ért el a török fővárosba. A Párizs-Strassburg-Stuttgart-München-Bécs-Pozsony-Budapest-Szeged-Temesvár-Orsova-Bukarest-Ruszcsuk-Várna útvonalra sok minden elmondható, de az nem, hogy rajta nincs mit nézni és látni.

orient_plakat
Kaland az úri közönségnek Párizstól Kostantinápolyig

Az előkelő utasoknak nem ez volt az első alkalom arra, hogy pompás vagonokban keljenek útra. A belga Georges Nagelmackers amerikai mintára létrehozta az első európai hálókocsi és étkezőkocsi társaságot. Hogy mindennél jobban csillogjon a nevük, a belga királyt nyerték meg a társaság főrészvényesének. Ezért a vasúttársaság logójában ott szerepelhetett az oroszlános királyi jelkép. Nem akármiből készültek ezek a favázas vagonok. Az akkortájt a mainál jóval drágább teakfával burkolták a kocsikat. Hogy ezek milyenek voltak, azt meg lehet nézni a Magyar Vasúttörténeti Parkban, ahol időnként dédapáink érzéseit élhetjük át, ha a nosztalgia vonatra felszállunk. Csupa kristálytükör, csillogó réz, politúrozott berendezési tárgyak, világhírű gyárakból kikerült étkező eszközök és szinte mindent felülmúló kényelem jellemzi az Orient Express darabjait. Európa legszebb vasúti kocsijaiként emlegetik ma is. Az első világháború után a favázas vagonokat felváltották az acélvázas sötétkékre festett kocsik.

A luxusvonatra nem volt olcsó mulatság jegyet venni. Első utasainak 457 arany frankba került, ennek 20%-át számolták fel hozzá az ellátásért. Az Orient Expressen csak első osztályra szóltak a jegyek. Kezdetben a vasútvonal magyar szakasza 689 kilométer hosszú volt, később 1888 után, amikor az Orient Express útvonala Budapesten kettévált Belgrád és Bukarest felé, már összesen 1048 kilométer hosszban pöfögött a vonatok királya magyar területen. 1889-ben kiiktatták a hajóutat, megépítették a közvetlen összeköttetést szolgáló teljes vonalat Párizs és Konstantinápoly között, az út ezen 67 és fél óráig tartott, azaz aki tehette, kevesebb mint három nap alatt átszáguldhatott Európán.

orient_plakat
Mindent felülmúló kényelem

Az első világháború kitöréséig tartott az Orient Express fénykora. Rengeteg történet forog erről az időszakról, melyeknek hősei vagy királyok vagy agyafúrt rablók és kémek. A legnagyobb vasútmániás a bolgár fejedelem, Ferdinánd volt, aki az Orient Express mozdonyának vezetését a vonal bolgár szakaszán többször átvette a masinisztától. (Ma is vannak egyébként vonatmániások, egy pécsi orvos például betéve tudja a mindenkor esedékes menetrendet, a mozdonyokat hangról felismeri, minden műszaki adatukat a legkisebb részletekig tudja, és útjait úgy szervezi, hogy az őt évtizedek óta ismerő vonatvezetők alkalmanként megengedjék neki, Érd és Szekszárd között ő irányítsa a szerelvényt. Ehhez egyébként minden jogosítványt megszerzett.)

Az európai uralkodók közül sokan imádták az Orient Expresst. Ferdinánd fejedelem, miután nagy diplomáciai manőverekkel sikerült levenni a mozdonyról, utóbb megelégedett azzal, hogy királyi szalonkocsiját az Expresshez csatolják. Így utazott aztán a többi uralkodó is. Sokan emlegetik a dúsgazdag maharadzsa, Ranai különös útját Párizsból Konstantinápolyba. Külön hálókocsit és étkezőkocsit rendelt a vonathoz, amit egy félreeső vágányon kapcsoltak rá, itt szállt fel a maharadzsa mind a hét feleségével.

orient
A rablók figyelmét is felkeltette

A gazdag utasokkal teli Orient Express a rablók figyelmét is felkeltette. Már az első évben, 1883-ban megtámadták. Néhány évvel később 1891-ben egy görög rabló és bandája kisiklatta a szerelvényt, amelynek személyzetét és utasait elrabolták és nagy váltságdíj ellenében engedték el őket. A természeti erői is többször a vonatra támadtak. 1929-ben a magas hóban elakadt a vonat, az élelem és a tüzelőanyag elfogyott és csak 11 nap után sikerült a hó fogságából kiszabadítani a szerelvényt. Ez az eset fogta meg Agatha Christie fantáziáját és született meg a Gyilkosság az Orient Expressen című regénye.

Az első világháború után már semmi nem volt úgy, mint rég. Az Orient Express elkerülte a vesztes országok területét, egészen 1924-ig. A második világháború újabb változást hozott, az Orient Express többé már nem volt luxusvonat, az utasok másodosztályra is vehettek jegyet. A 20. század utolsó évtizedeiben volt néhány kísérlet a királyok vonatának feltámasztására ám néhány nosztalgiajáraton kívül többre nem futotta. Az Orient Express emlékét híres utasainak művei, Agatha Cristie regénye, Marlene Dietrich dalai, Václav Havel írásai vagy a két híres kém, Mata Hari és Arábiai Lawrence neve őrzi.

Dippold Pál

• Publikálva: 2013.06.09. 07:00 • Címke: technika, művelődéstörténet