a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Van Gogh jó szomszédok között

leadmonetgauguinÚgy tartják, Párizs a fény városa, de nem csak a remek közvilágítás, a fényreklámok miatt, hanem többek között azért is, mert itt ragyogtak fel először az impresszionisták színei.

A képek jó része persze vidéken készült, de a természetbe kivonuló festők itt, egy Nadar nevű fényképész műtermében találtak először felületet arra, hogy megmutatkozzanak ország-világ előtt. És felragyogtak a színek, a napsugár át-át tört a lombokon, majd megcsillant a tiszta vízen. Aztán ez a csoda Magyarországon is megtörtént, Párizzsal szinte egyidőben. Sőt, a Magyar Nemzeti Galéria Monet, Gauguin, Szinyei Merse, Rippl-Rónai kiállításán barangolva azt is észrevehetjük, hogy nálunk mintha még szebben sütött volna a nap, és még zöldebbek lennének a zöldek.

Van Gogh Provance-i aratás
Van Gogh: Provence-i aratás
 

Nem minden elfogultság nélkül mondom persze ezt, de már az elején le kell szögezni, hogy a francia festőknek nem a legkvalitásosabb, legismertebb munkái érkeztek Budapestre a jeruzsálemi Izrael Múzeumból. Ez természetes is, hiszen azokat éppen Párizsban, Londonban vagy New Yorkban őrzik a nagy galériákban. A jeruzsálemi intézménybe, a képaláírásokon is jelezve, adományozásokból származó festmények kerültek, tehát nem az múzeum döntött egyes vásárlásokról, és építette fel tudatosan gyűjteményét. Így tényleg szépen ragyoghat az a hetven magyar kép a jeruzsálemi ötven mellett. És talán éppen ezért is egyedülálló ez a tárlat, a francia óriások „hétköznapi” képei nem veszik el a fényt a magyar festők igazán kvalitásos munkái elől.

Ripll Ronai Geszti kastély Somogyban
Rippl-Rónai József: Geszti kastély Somogyban

Akik egyébként az 1870-es évektől szinte valamennyien hosszabb-rövidebb időre eljutottak Párizsba is. Igaz, München a magyaroknak közelebb volt, de emellett a Julian akadémián is jócskán megfordultak fiatal festőink, Berény Róbert, Czóbel Béla, Fényes Adolf, Márffy Ödön, Pór Bertalan vagy Réti István. Párizs fénye egészen a kies Nagybányáig, vagy éppen Szolnokig elért, ahol a művészet e két fellegvárát megjárt festők tanítottak, vagy egyszerűen csak találkoztak rendszeresen. Sőt, volt nekünk egy Szinyei Merse Pálunk is, aki köztudottan úgy festette meg a Majálist, hogy nem tudott Édouárd Manet Reggeli a szabadbanjáról.

Szinyei Majalis
Szinyei Merse Pál: Majális

Nem kis dolog, hogy mindjárt az első falon Claude Monet Virágzó szilvafák című képe mellé oda lehet tenni Szinyei Merse saját tervezésű kertjében virágzó almafáit. Érdemes elidőzni a borzongatóra hűtött terem ellenére a két kép előtt. És aztán továbblépni az öt közepes Camille Pisarro elé, és megfordulni, mert ott van a hátunk mögött Mészöly Géza néhány egészen jó balatoni és dunai képe. És Mednyánszky az elmaradhatatlan tátrai szikláival. Kicsit odébb pedig felragyog az 1873-ban festett Majális. Amelyet, higgyék el, nem homályosítanak el a Pisarro után sorakozó Monet-k. Pedig köztük van a Szépművészetiben őrzött Étretat-i bárkák (1886) vagy az 1885-ös, a tengerparti falucska híres sziklaszirtjét ábrázoló egyik vászna Jeruzsálemből.

És persze egy 1907-es Tavirózsák, néhány rendkívül élénk színekkel megfestett Renoir után. Amelyekkel szemben felvonul a szolnoki művésztelep a higgadt Pettenkofennel, Deák Ébner Lajossal, Bihari Sándorral és a szolnoki utca rekkenő hőségét pompásan elkapó Fényes Adolffal. Alfred Sisley Jeruzsálemből érkezett 1881-es, A Loing part – őszi hangulata fényeivel és kopasz fáival inkább a kora tavaszt idézi. A pointilista hatásokat mutató Bárkák a Loingonnal szemben meg ott sorakoznak a nagybányaiak, köztük Ferenczy Károly Napos délelőttjének valőrjei, vagy Koszta Józsefnek az impresszionizmuson túlmutató vihar előtti égboltja. És kicsit odébb az okkeres kartonra festett Place de l'observatorie Rippl Rónaitól. És Vaszary János álomszerű Álalrcosbálja.

Monet Tavi rózsák
Monet: Tavirózsák

Ezek vezetik be a kiállítás gerincét és apropóját adó posztimpresszionista részt, ahol egy igazi pointilista mű, Paul Signac Uszály a samois-i csatornán-ja után mindjárt ott van öt Gauguin is, köztük a Szépművészeti büszkesége, a Fekete sertések. Itt van az 1891-es Upa upa (A tűztánc), amely Gauguin szavait használva, az első kísérlet a hamu alatt kihunyt tűz lángra lobbantására. Bizony, túl vagyunk már a színek, a napfény és az árnyékok festegetésén. Csak a szemben lévő falon, a Julian akadémiáról Szolnokig jutó Perlmutter Izsáknál játszik, tombol még a fény (A teraszon, 1916). És már itt kopogtatnak a magyar Vadak, a neósok, akik többek között Gauguin hatására hozzák az erős kontúrokat, a síkszerű dekorativitást. Pór Bertalan, Iványi Grünwald és Csók István, akinek olyanok a sokácok, mint Gauguin-nek a szigetek bennszülöttjei. És az igazi vadak, a Nabik, a „rálátásba forduló” asztalú ebédlőket, az ebéd utáni kellemes perceket festő Pierre Bonnard vagy Maurice Denis, aki az anyai boldogságot igyekezett visszaadni Jeruzsálemből érkezett képén. Köztük pedig egy közvetlenül a fekete korszaka után, Franciaországban készült Rippl-Rónai, egy Malliol vendégeként festett 1899-es táj, zöld törzsű fákkal és rózsaszín tetőkkel.

Gauguin Fekete sertes
Gauguin: Fekete sertések

No és külön, egy beugróban három szép Cézanne tájkép Jeruzsálemből. És három Van Gogh is ugyanonnan, köztük az 1888-as Provence-i aratás eszméletlen sárgáival és szinte szálanként megfestett tarlójával. A kép egy oszlopra került a tárlat végén, mögötte megbújnak a magyar Nyolcak: Berény Róbert, Czigány Dezső és Tihanyi Lajos mellett Hollósy Simon és Kernstock Károly egy-egy gondosan kiválasztott alkotása. Jó szomszédai a provence-i aratónak.

Pálffy Lajos

Monet, Gauguin, Szinyei Merse, Rippl-Rónai
Impresszionista és posztimpresszionista remekművek a jeruzsálemi Izrael Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményeiből
2013. június 28. - október 13.

• Publikálva: 2013.07.06. 07:00 • Címke: képzőművészet, kiállítás