Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Azt már csak a néző látja, hogy a segítőkész német úriembert igazából más kérdések és lehetőségek érdeklik a család körül: hogy a korához képest alacsony lánynak növekedést ígérve emberen is kipróbálhat egy hormonkészítményt, valamint hogy közelről figyelemmel kísérhet egy ikerterhességet. A család (amelynek szemszögéből a történéseket látjuk), sokáig nem is sejti, ki ez a kedves idegen. Az anya könnyen a bizalmába fogadja, hiszen ő német iskolába járt, örül, hogy németül beszélhet valakivel. (A szerepet alakító Natalia Oreiro valóban meg is tanult valamennyire németül a szerep kedvéért). A kamaszlánynak pedig hízeleg a karizmatikus férfi kitüntetett figyelme. (Sajnos a karizmát inkább a kislány reakciójából, mintsem a színész játékából érzékeljük.) Egyedül az apa az, aki kezdettől fogva gyanakszik. És az iskolában dolgozó beépített ügynök.
Tökéletesnek látja a lányt – kivéve a magasságát
A néző viszont tudatában van annak, hogy amit lát, egy emberkísérlet, amit az akkori világ legkeresettebb gonosztevője hajt végre. A férfi érdeklődése a gyereklány iránt nem pusztán pedofília, hanem még annál is rosszabb. A filmnek végig sikerül ébren tartani a nézőben az irtózás és félelem érzését, holott a képeken semmi szörnyűség nem történik. A történetet Mengele perverz érdeklődését dokumentáló vázlatfüzetének rajzai és a gigantikus patagóniai táj nyomasztóra hangszerelt képei szakítják meg újra meg újra. Mindez együtt nem múló szorítást eredményez a gyomorban, miközben a néző fejében áll össze a kép. A szadista auschwitzi orvos kezében látni egy gyereket vagy egy injekcióstűt, amellyel egy terhes nő felé közelít – alig elviselhetően nyomasztó érzés. Számomra még az elektronikus zenei aláfestés sem hiányzott hozzá. Persze, csak ha tudjuk, ki az a Mengele, és hogy mit csinált.
A valódi Mengele Brazíliában, 1972-ben
A saját regényét adaptáló rendező a Halál Angyalának is nevezett orvos életének azt az epizódját rekonstruálja, amikor 12 évi Buenos Aires-i bujkálás után egy patagóniai kisvárosba, Barilochéba menekült. 1960-ban Buenos Airesben a Moszad majdnem elfogta, de előbb Eichmannt, a végső megoldás legfőbb megvalósítóját akarták kézre keríteni, ami sikerült is (nemrégiben egy remek német játékfilm is foglalkozott vele). Mire Mengelére került volna a sor, megszökött, majd ezután további 30 évig bujkált a Moszad elől, mígnem 1979-ben, 68 évesen (a háború végén még csak 34 volt!) Brazíliában vízbe fulladt, személyazonosságát DNS vizsgálattal állapították meg. Dél-Amerikai bujkálása során állítólag végig folytatta emberkísérleteit.
Natalia Oreiro németül is megtanult a szerep kedvéért
A filmből bepillantást kapunk, hogyan élhetett a náci diaszpóra a Latin-Amerikában, hogyan találkozhatott velük az ottani lakosság. Megmutatja a német iskolát, amely a náci szimpatizánsok gyülekezőhelye, de ide épül be a fent említett Moszad-ügynök is. Egy régi film ebben a témában, amelyre még sokan emlékezhetnek, a Brazíliai fiúk (1978), ahol Mengelét Gregory Peck, a Simon Wiesenthalról mintázott nácivadászt Lawrence Olivier alakította. Ezt a nagy sikerű filmet akár még maga Mengele is láthatta. A mostani argentin film, bár nem vetekedhet elődjének intenzitásával és színészeivel, de a nagy Holokauszt-puzzle újabb, viszonylag ismeretlen darabkáját ismerhetjük meg belőle. A film hazai sikere bizonyítja, hogy Latin-Amerikában a közvéleményt még mindig foglalkoztatja múltjuknak ez a darabja. A filmmel egyidőben a könyv is megjelenik, az Európa Könyvkiadónál.
Ajánljuk:
• a történelem iránt érdeklődőknek
• Natalia Oreiro (Vad angyal) rajongóinak
Nem ajánljuk:
• annak, aki nem bírja a feszültséget
A német doktor
Wakolda
színes, feliratos, argentin-francia-spanyol-norvég filmdráma, 93 perc, 2013, rendező, forgatókönyvíró: Lucía Puenzo, szereplők: Alex Brendemühl (Josef Mengele), Natalia Oreiro (Eva), Diego Peretti (Enzo), Elena Roger (Nora Edloc), Florencia Bado (Lilith)
Bemutató: 2014.01.30.
Forgalmazó: Vertigo Média
Löwensohn Enikő