Országos hatókörű kulturális logisztikai, valamint digitalizációs központ, egy „igazi kultúrgyár″ épülhet fel a volt 11-es huszárlaktanya műemléki védettség alatt álló épületeit is megújítva Szombathelyen – közölte csütörtökön Puskás Tivadar (Fidesz-KDNP), Szombathely polgármestere.
Kedves Olvasó! Mindenek előtt köszönjük, hogy a kultúrával foglalkozó számos internetes oldal közül bennünket is érdeklődéssel lapozott. A MaNDA, mint közintézmény feldarabolása után e honlap kiadója a Forum Hungaricum Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság lett, feladata pedig az archívum gyarapodásának bemutatása, cégünk törekvéseinek ismertetése. Ezekhez a célokhoz egy új felületet készítettünk, ahol mindig elérhető lesz a most búcsúzó mandarchiv.hu is.
Hát, ha már egyszer eljutottunk Tihanyba, nem mehetünk el szó nélkül a félsziget legismertebb attrakciója, a visszhang mellett sem. Ami minden ellenkező híresztelés ellenére működik, és egészen pontosan hét egymás után gyorsan elhadart szót képes „visszamondani” a templom fala. Például azt, hogy „Hazádnak rendületlenül légy híve, óh magyar!”
Huszonhárom percben mutatta be az Echo Televízió a Forum Hungaricum Nonprofit Kft. által működtetett két ózdi intézményt, a Nemzeti Filmtörténeti Élményparkot és a Digitális Erőművet. Az október 14-én, szombaton adásba kerülő műsorban az építész tervező mellett megszólalt a két intézmény és a Forum Hungaricum vezetője is.
Sok szó esett már ezen a felületen a két világháború közti falu életéről. Megismerhettük a tisztségviselőket, a falu tekintélyeit és mesterembereit is. Csak még magáról a parasztról, a falu lakójáról nem nagyon esett szó. Pedig ők adták akkoriban az ország lakosságának legnagyobb részét. Nézzük hát meg, mit csinált a magyar földműves az esztendő hónapjaiban. Nézzük meg már csak azért is, mert ez is egy elsüllyedt világ, azok a tevékenységek, szokások rég a múlté lettek, amik meghatározták a falusi ember életét akkoriban.
Nem is ez a korsó az érdekes most nekünk, bár egészen szép darab. Hanem a megtalálójával, Dornyay/Darnay Bélával foglalkozunk most. Aki amerre járt, mindenütt múzeumot alapított. Emellett 11 évig áldozópap is volt, és piarista szerzetes.
A jó Károly Róbert királyunk pedig annyi mindent tett itt, hogy azt kár is lenne egy cikkbe belezsúfolni. Hogy aztán némi képet kapjunk a 14. század elejének magyarországi viszonyairól, nézzük csak meg jobban az első vegyesházi uralkodónk hatalomra jutását.
Hogy mikor találkozhatott a Túrkevéről induló szobrász, Finta Sándor Walt Whitman költészetével, azt nem lehet tudni biztosan. A Szabó Lőrinc, Babits és Füst Milán által is fordított verseit leginkább eredetiben, angolul olvashatta, hiszen 1923-tól New Yorkban élt. Az viszont biztos, hogy tetszett neki ez a fajta költészet, ezért is készülhetett el a túrkevei Finta Múzeum által most 3D-ben tanulmányozható kis éremmel.
Gyulaffy kapitány uram Csobánca után illenék szólni Tihany váráról,
pontosabban várairól is. Mert a félszigeten már 5000 évvel ezelőtt állt
egy földsánc, s rómaiak pedig az átkelő védelmére őrtornyot emeltek, és
ez így ment tovább egészen 1683-ig, amikor Tihany a töröknek mindig
sikeresen ellenálló földvára a levegőbe repült. Vagy eltalicskázták.
A két világháború közötti falu egyik fontos közintézménye volt az éppen idén 150 éves Magyar Királyi Posta által fenntartott és működtetett postahivatal. Ahol a távíróval párhuzamosan a telefon is működött, ahol fel lehetett adni a leveleket és a táviratokat. Amiket aztán „házhoz is szállított” a postás, akit kézbesítőnek is neveztek. Az első emancipált munkahelyek egyike volt, a postáskisasszony kezelte az elektronikus masinákat, de ki is hordta a leveleket, ha nem volt önálló kézbesítője a hivatalnak.
III. Béla királyunkról pedig csak jót mondhatunk, konszenzus van arról a történészek között, hogy az ő uralkodása alatt volt a legerősebb, leghatalmasabb az Árpád-ház. Magyarország pedig – legalábbis a királyi bevételeket tekintve – megelőzte Franciaországot és Angliát is.
Hova lett a sok sebesült a Gyáli úti Magyar Királyi Honvédségi Helyőrségi, avagy Zita Kórházból? A MaNDA egy, a kórházról 1915-ben készült összeállítást is közzétett az EFG1914 oldalán, de ezen hiába keresünk bekötött sebeket.
Pedig Ausztria-Magyarország csapatai 1914 őszén két fronton is harcban álltak a legalább annyira jól felfegyverzett ellenséggel, a szerbiai és az orosz hadszíntér összecsapásaiban rengeteg volt az olyan sebesült, csonkolt végtagú katona, akiket rehabilitációra a hátországba, a Zita Kórházba lehetett volna szállítani. A kisfilmen viszont csupa egészségesnek tűnő, fürgén mozgó, boldog bakát lehet látni. Talán bizony direkt nem kívántak foglalkozni a katonáskodás „árnyoldalaival” a film készítői?
A kérdés nyilván költői, mert kinek van kedve vértől átitatott kötésű láb- és karcsonkokat, mankóval araszoló szerencsétlen embereket nézegetni a moziban? És ami még lényegesebb, kinek lenne kedve ilyen felvételek után magát és a vasúti vagont felvirágozva, zeneszóval elindulni a húsdaráló felé? Mert az ipari, technikai fejlődés a 20. század elejére a hadiipar és a fegyverek olyan léptékű tökéletesedését is eredményezte, hogy egy-egy támadás, ütközet után valóságos vérpatakok indultak és hullahegyek borították a csatatereket. Sokáig „rekorder” volt az amerikai polgárháború addig soha nem látott, több mint 600 ezres embervesztesége, de ennél még gyilkosabbak voltak az isonzói csaták egymillió áldozatot követelő vérszivattyúi. A halottak sokszor hevenyészett eltemetése (lásd a szlovéniai gleccserből most kiolvadó magyar bakákat) mellett meg kellett szervezni a sebesültek lehetőleg még a harci cselekmények alatt történő elsődleges ellátását, majd szállítását is. A frontvonalak mögött felállított gyűjtőhelyekről, tábori kórházakból a súlyos, köztük a csonkolt sebesülteket is a hátországi katonai kórházakba küldték a teljes gyógyulás érdekében. Itt elvégezték azokat a beavatkozásokat, amikre tábori körülmények között nem volt lehetőség, és itt kaptak protézist, művégtagot az arra rászorulók.
Élet az egykori Zita telepen
De mint tudjuk, véres kötéseket, mankós rokkantakat nem vett fel a kamera a Zita királynéról elnevezett barakk-kórházban. Ami az FTC mai, Gyáli úti edzőpályájának helyén működött hetven barakkal és 3700 ággyal. Az összeállítás egy magas épületből felvett panorámaképpel kezdődik, amin a tavaszi, kora nyári fényben ott sorakoznak a barakkok. A következő snitten féltető alatt vagy előtt heverésző, pihengető katonákat látunk szemléltetve mindjárt a rehabilitáció mibenlétét. Ezután kívülről megnézhetjük az orvosi barakkot, ahol ki tudja milyen megfontolásból egy ajtó mögött volt a sebészeti kötöző és az urológia. Ugyancsak egy bejárata volt a gégészetnek és a fogászatnak, ami talán érthető, hiszen itt egymáshoz meglehetősen közel elhelyezkedő dolgokat gyógyítanak. Megismerkedhetünk a borotvált koponyájú Sebes doktorral, a telep „gondnokával” is, aki valami zubbonyszerűségben – talán azt demonstrálandó, hogy milyen szerencsés, aki idekerül – éppen egy malacot tart a kezében. Való igaz, nincs rossz dolguk a ki tudja melyik frontról érkező bakáknak, hiszen ezután kiderül, hogy a kórháznak saját cigánybandája (három hegedű, bőgő, gordonka, cimbalom és klarinét) van, no meg „fehérnép is akad a tánchoz” – vélhetően a hivatásos ápolószemélyzetből. Az arisztokrácia köreiből és nagypolgári családokból kikerülő önkéntesek nem vállalkoztak volna az ilyen megnyilvánulásra, mint ahogy a betegápoló női szerzetek tagjai sem perdültek táncra a lábadozó bakákkal.
A filmen négy pár ropja négyféle ritmusban a húszas éveinek elején járó prímás által vezetett muzsikára, később pedig feltűnik majd egy „szólótáncos” is, aki mozgásából ítélve láthatott valamikor balettelőadást talán. A közönséget közben egy egyenruhája alapján huszárként szolgáló „cirkuszművész” is szórakoztatja, egyensúlyozó és zsonglőrszámokkal. A lelki táplálékról, vélhetően az istentelen és barbár oroszok, no meg szerbek ellen szónokolva, egy többszörösen kitüntetett lelkipásztor gondoskodott. Ami ezután következik, arra csak nehezen lehet magyarázatot találni. A tábor őrsége (feltűzött szuronyú katona is van közöttük) egy mozgásából következtethetően idegbeteget, vagy valami hasonlót fékez meg éppen. Ez valahogy nem illik a képbe, rontja az összhatást. A következő, burleszkre hasonlító jelenetben a „rituális konyha” tetejére felmászó tűzoltókat látunk, akik meglehetősen ügyetlenül, mindenfelé eresztő fecskendővel spriccelnek össze-vissza. A rituális konyhán a hadseregben szolgáló zsidóknak főzhettek kóser ételeket, az ezután következő, széles gesztusokkal megvalósított tömeges kártyázás (snapszerozás?) és a feltűnő őrség miatti menekülés megrendezett volt a látottak alapján. És itt eljutottunk a négy és fél perces film végéig, a kórház viszont 1932-ig üzemelt a Gyáli út mellett, de ekkorra már vége lett a vidám napoknak, a barakkok túlnyomó többségében a trianoni döntés menekültjei laktak, szörnyű körülmények között.
Pálffy Lajos
Egységes Nemzeti Oktatási és Kulturális Térinformációs Rendszer – Információk: tevékenység, képgaléria, rendezvények, dokumentumok.
Harcmezők – A játékot fejleszette a Történelmi Animációs Egyesület. Kapcsolat: Baltavári Tamás, 30-853302230-8533022, tamas.baltavari@hotmail.com
Uralkodó, akit háromszor koronáztak meg – A 12 éves Caroberto a délvidéki Frangepánok, Subicsok és Babonicsok lefizetése után partra is száll Dalmáciában, és elindul Buda felé. Még tart a menetelés, amikor III. András hirtelen elhalálozik, így aztán Bicskei Gergely esztergomi érsek meg is koronázza valami sebtében előkerített koronával a 13 éves ifjút. Ez volt Károly Róbert első megkoronázása, amit még kettő követett.