A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Mint tudjuk Zórád az utolsó pillanatokban örökítette meg a hajdani Tabán szépségeit valamint az elmúlását is, ez számára egy pótolhatatlan veszteség maradt. Egy olyan régivágású úriember számára, aki még egykor Krúdyval is találkozott az egyik tabáni kiskocsmában, a létező szocializmus nem lehetett egy vágyálom. Nem biztos, hogy annyira jól érezte magát a 60-as, 70-es évek körúti presszóiban, ahol egy tenyérnyi bőrszéken kellett egyensúlyozni, miközben az ember rossz sörét itta. Zórád pedig ekkoriban a Józsefvárosban, épp a galériával szemben lakott egy bérházban, nem kell csodálkozni, hogy könyvillusztrációiban és képregényeinek java részében is elvágyódott innen. (Később el is költözött a hozzá mégis csak jobban illő I. kerületbe.) Ezek az elvágyódások pedig olyan szépségeket eredményeztek, mint a 30-as években elkezdett és a vázlatokból tovább építkező Tabán-sorozat, vagy a Krúdy Kalendárium és az Irodalmi Pantheon.
Látkép a Tabánból (forrás: zoraderno.hu)
A mostani, a család és magánemberek jóvoltából létrejött tárlaton a Tabán utolsó óráiról készített tudósítás szinte ismeretlen képei (Árok utca és Árok köz 1932-ből, Tabán – Ív utca 1933-ból) mellett a Krúdy-sorozat olyan ritkábban látható darabjai is szerepelnek, mint például a resti teraszán éppen ebédjének nekilátó boldog úr alakja, akinek hiába kiabál és integet kétségbeesetten az induló vonat végéről felesége és két kislánya. A teljes Irodalmi Pantheont is végignézhetjük, de vannak a falon szép lapok Zórád legendás képregényeiből, például a kollázstechnikával készült Névtelen várból is. Ahol Napóleon magyarokhoz intézett eredeti kiadványa és egy metszet képezi a lap hátterét, alul a Zórád által megrajzolt nemesi felkelő figurájával. Ugyancsak kuriózumnak számít a tárlaton a mester Piac című olajképe, amelyen az akvarelleken már megszokott színvilággal ábrázolja egy mezőváros vagy falu téli vásárterét. Ritkán látható a kiállítás központjába helyezett, meglepően nagyméretű illusztráció is, amibe Zórád belesűríti Illyés Gyula Hídi vásár című híres versének szereplőit, mondandóját.
Egy festmény az Irodalmi Pantheonból (forrás: zoraderno.hu)
A most kiállított ritkaságok közül talán a legkedvesebb a Football címet kapta, nem is mondom el, hogy mi van rajta, inkább javaslom mindenkinek, hogy a Corvin negyednél szálljon le a körúti villamosról és nyisson be a művházba. Ott van a kép, mindjárt balkézről az első, nem okozhat különösebb gondot a megtalálása.
Pálffy Lajos
Egy legénylakás ablakából – Zórád Ernő kiállítása
Józsefvárosi Galéria
2014.07.10 – 08.14.