Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Nikita után negyedszázaddal új női Besson-akcióhős született, aki elődjéhez hasonlóan kénytelen fölismerni, hogy a férfivilágban a puszta túléléshez nem csupán át kell vennie a férfieszközöket, hanem szuperhősként kell tudnia bánni is azokkal.
Alternatív rendezőként indult (Metro, 1985), fősodorbeli rendező-producerként vált világhírűvé - Luc Besson pályája nem csupán nyílegyenesen haladt a világsiker felé, de konzekvensen is. Már legelső filmje, a minimál költségvetésű, fekete-fehér Élethalálharc (Le dernier combat, 1983) tartalmazza szinte mindazokat az elemeket, amelyeket későbbi munkáiban sorra-rendre kifejtett.
Az érett Luc Besson filmjeinek vonzereje a játékfilmezés mozivarázsa, amit hollywoodi receptként szokás emlegetni. Ne hallgassunk a kategorizálás racionalizálásra biztató szirénhangjára, mert a címkézés során éppen a lényeg, a játékosság és a rendező önazonosága veszne el. Ellenpróbája a fenti állításnak az ismert tény, hogy Besson nem vett részt A nagy kékség (Le grand bleu, 1988) amerikai promotálásában, mert a filmet az ottani piac igényei szerint hollywoodi mintára happy endre vágták. Ugyanígy ellenpróba ennek a Tarantinóhoz hasonlítható filmtörténeti műveltséggel bíró rendezőnek valamennyi alkotása, köztük legújabb filmje, a Lucy is. Ha darab-darab alapon kommersznek nézzük, lemaradunk a bessoni „ötödik elemről”.
A Lucy szerkezetében Besson a művészfilm-kommerszfilm ellentétet figurázza ki, ahogyan azt tette az előd, Alain Resnais az Amerikai nagybácsim (Mon oncle d’Amérique, 1980) című filmjében, melyet a tanítvány itt megidéz. A neurológus, agykutató Norman professzor (Morgan Freeman) előadást tart Párizsban, azzal párhuzamosan peregnek a tudományos állításokat megelevenítő események és az ironikusan lebutított természetfilmes és animációs illusztrációk. A darwinista alapozású téziseket ismertető Norman azt fejtegeti, hogy az élőlények elsődleges célja maga az élet, melynek alapvető összetevője a fajfenntartás ösztönén keresztül az örök életre való törekvés. A tézisekben szereplő első asszony mitologikus nevét viselő Lucyt (Scarlett Johansson) egy tajvani, hajnalig tartó buli után alig egy hete ismert fiúja arra kényszeríti, hogy kézbesítsen egy szállítmányt. A kialvatlan, riadt lány a Jang (Choi Min-Sik) parancsnokolta nagypályás, kegyetlen drogcsempészek fogságába kerül, akiknek első dolguk lepuffantani a maga bőrét menteni akaró pasiját. A rettegő, síró lánynak hamar rá kell ébrednie, hogy esélye sincs emberi érzelmekre, megértésre várnia: ha túl akarja élni, azonnal el kell sajátítania az erő és az átverés tőle addig oly távol álló brutális művészetét. Fogvatartói futárnak akarják használni, s a hasába operálnak egy csomag CPH4-et, az új drogot. Ezt a vegyületet a várandós nők szervezete termeli a terhesség hatodik hetében, feladata a sejtek szaporodásának és a bennük tárolt információk átörökítésének elősegítése. Az előadásban a professzor azt taglalja, hogy az evolúció csúcsán lévő ember agykapacitásának körülbelül tíz százalékát használja ki. A drog Lucy szervezetébe kerülve folyamatosan aktiválja agyának teljesítőképességét, így már különösebb erőfeszítés nélkül ki tud szabadulni. Ahogy növekszik benne a szuperképességek sora, úgy fokozódik az ijedelme, mi lehet ennek a folyamatnak a vége. Rábukkan Norman professzor tanulmányaira, aki kezdeti hitetlensége után kíváncsian és együttérzéssel várja. Lucynak még egy támogatója akad Del Rio párizsi rendőrkapitány (Amr Wake – Sziriana, r: Stephen Gaghan, Lazacfogás Jemenben, r: Lasse Hallström) személyében, akinél följelenti Jangot és bandáját. Ekkor láthatjuk a filmtörténet egyik legjobb autós üldözését Párizs utcáin:
A Lucy a Csúcshatáshoz (Limitless, 2011, r: Neil Burger) hasonlóan akciófilm formátumban futtatja le a viszonylag egyszerűen cáfolható sci-fi-programot. A kihasználatlan agykapacitás mítosza megannyi sarlatánt segít nem is rossz megélhetéshez, ami ékes, bár paradox bizonyítéka is lehetne állításuknak. A valóság ezzel szemben a tudomány jelenlegi állása szerint az, hogy az evolúció során nem fejlődött volna ki az agyhoz hasonlatos összetett szerv, ha annak kilencven százaléka „pocsékba menne”. Ha mégis, a természetes szelekció gondoskodott volna annak gazdaságosságról. A két feldolgozás közötti különbségek közül csak az alapvetőre térnék ki. Nikita után negyedszázaddal új női Besson-akcióhős született, aki elődjéhez hasonlóan kénytelen fölismerni, hogy a férfivilágban a puszta túléléshez nem csupán át kell vennie a férfieszközöket, hanem szuperhősként kell tudnia bánni is azokkal. Scarlett Johanssonról tinikora, a Suttogó (The Horse Whisperer, r: Robert Redford, 1998) óta tudjuk, hogy született színész, A nő (Her, r: Spike Jonze, 2013) óta azt is, hogy a pusztán a hangjával képes főszerepet alakítani. Most is mesteri, ahogyan a géparcú, merev mozgású és hanghordozású szuperhős és a vívódó, érzékeny ember között egyensúlyoz.
Luc Besson kezében minden arannyá válik, ám ő nem hasonlatos Midasz királyhoz. Pályájának „francia Spielberg” párhuzamú rövidített leírása is alapvetően téves: az amerikai rendező-producernek nem kellett a nemzeti filmgyártás segítségére lennie, s a humorérzékét is kevésbé tudja kamatoztatni. Bessont szokás a francia filmek amerikanizálása miatt ostorozni, az ellenpélda azonban számos, Szajnát lehet rekeszteni a korszerűtlen, érdektelen, rossz francia filmekkel. A Besson-univerzum minden részletében a filmre fókuszál, nem meglepő, hogy magánéletét is ezer szál köti a filmtörténethez. A sors ironikus dramaturgiáját mi sem minősíti jobban, mint az, hogy jelenlegi párját, a producer Virginie Silla-Bessont kivéve feleségei elsősorban akcióhősökként váltak közismertté.
Ajánljuk
• akciófilm-rajongóknak
• az elsőrendű casting és színészvezetés kutatóinak
• akiket bosszant ugyan az „agykontroll” vámszedése, mégis eljátszottak azzal a gondolattal, jó lenne-e, ha agytartalékaikat jobban kiaknázhatnák
• Scarlett Johansson és Morgan Freeman rajongóinak
• akik kíváncsiak egy új sztár születésére – Amr Wake nevét most már meg fogjuk tanulni
Nem ajánljuk:
• a „francia Spielberg”-tétel terjesztőinek
• a vegytiszta művészfilm-mítosz híveinek
• humorérzék-hiányban szenvedőknek
rendezte: Luc Besson, forgatókönyvíró: Luc Besson, zeneszerző: Eric Serra, operatőr: Thierry Arbogast, producer: Luc Besson, Christophe Lambert, szereplők: Scarlett Johansson (Lucy), Morgan Freeman (Norman professzor), Amr Waked (Pierre Del Rio), Johan Philip Asbaek (Richard), Analeigh Tipton (Caroline), Paul Chang (Taipei Surgeon), Min-sik Choi (Kang)
Forgalmazó: UIP-DUNA FILM
Bemutató: 2014. augusztus 7.
Boronyák Rita