Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
A 3D-s játékcsaláddal a magyar történelem kiemelkedő csatái kelnek majd életre és válnak játszhatóvá.
Fényes győzelem Piskinél, nemzeti tragédia Mohácsnál. Hogy minek mekkora szerepe van a győzelemben vagy vereségben, az kiderül a MaNDA által indított Magyar történelmi csaták 3D-ben című sorozatból.
A korhű környezetben, katonai felszerelésben küzdő seregekkel újrajátszható lesz rengeteg csata, és csak a játékosok ügyességén és eszén múlik, mi történik. A virtuális játékot oktatási segédanyagként is lehet majd használni, hiszen a Magyar Nemzeti Digitális Archívum távolabbi terve, hogy a közgyűjtemények digitalizált anyagai felhasználhatóak legyenek az oktatásban. Ezt a célt szolgálják majd azok a MaNDA-pontok, amelyek oktatási intézményekben, könyvtárakban lesznek elérhetőek és ingyenesen letölthetőek a felhasználók számára.
A koncepció alapját a Total War számítógépes stratégiai játékcsalád alkotja. A Medieval Total War játék "modolásával", átalakításával, átprogamozásával teremtjük meg a magyar történelem lejátszására alkalmas játékot.
A program első fázisában egy egyszerű (a Total War-tól teljesen független), interneten játszható flash játék készül, két dimenzióban, de a harc adott korszakra jellemző fizikája és szabályai szerint. A "Harcmezőkön" és a "Kelet-nyugat között" játék nem csak a csaták lejátszására jó. Komoly hadtörténeti adatbázis, melyben legalább félszáz lejátszható csata leírása, az összes csapatnem leírása és képei, a csaták két dimenziós animációi és háromdimenziós animációs betétek lesznek. A csaták folyamatosan jelennek meg a MaNDA honlapján.
A Total War Magyar Történelem az év végére készül el, közben filmek jelennek meg a csatákról. A filmek közül már elkészült a mohácsi és a piski csata. Hamarosan következik az isaszegi csata, Brenta, Nándorfehérvár is biztosan szerepelni fognak.
A Total War Magyar Történelem egy olyan stratégiai játék lesz, mely közép európai hatalmi környezetben a Magyar Királyság vezetését bízza a játékosra, aki csatákon keresztül, diplomáciai, gazdasági, politikai problémákat érintve mindig az adott környezetben vezeti a játékost. Közben kultúrtörténeti, művészettörténeti eseményekkel is találkozik: a nagy pestisjárván valóban az 1347-es játékévnél pusztítja a játékos seregét, 1222-ben pedig az Aranybulla mozgalom hatására gyengül meg központi hatalom.
A 3D-s és a flash játék, valamint a filmek – oktatási segédanyagok is, amellyel játszva tanulhatunk.
Baltavári Tamás