a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

Ahol nyugodtan sikíthatunk

hullamvasutleadTöbb neolatin nyelven is orosz hegynek hívják, az oroszok viszont amerikai hegynek nevezik. Kérdés: mi az?

1885. január 20-án szabadalmaztatta LaMarcus Adna Thompson. Thompson fiatalkorában ács volt, majd egy élelmiszerboltban dolgozott. Már ekkor folyamatosan – mai szóval – a saját start-upjának fejlesztésén gondolkozott. Egy varrás nélkül is harisnyát előállító gép tervezésébe fogott, amely nagy sikerű lett és hatalmas vagyonra tett szert, ezután viszont inkább a kültéri tevékenységek felé fordult. Ekkoriban a hullámvasút különböző előfutárai már száguldoztak Amerikában, de Thompson továbbfejlesztette ezeket és több mint harminc hullámvasúti technológiát szabadalmaztatott.

lamarcus adna thompson
LaMarcus Adna Thompson

A hullámvasút ötlete a 18. századi orosz csúszdákig vezethető vissza, amelyek külön erre a célra épített, 24 méter magas, faszerkezettel megtámasztott jégépítmények voltak. Eredetileg az orosz hegyoldalakba, Szentpétervár környékén építették ezeket. Innen importálták Franciaországba (innen pl. az olasz neve is: Montagna russe), ahol, mivel melegebb a klíma, hamar elolvadtak a jégtáblák, így megpróbálták azt viasszal helyettesíteni. Talán az első hullámvasútként tekinthetünk a Russes a Belleville-re, amely több kocsiból állt és a vonat tengelyét a középen futó nyílásba erősítették. Átjutott Amerikába is, s így kezték el tovább fejleszteni az ottani feltalálók. Az első ilyen szerkezetű ottani gép a Mauch Chunk Switchback Railway, amely Pennsylvaniában épült 1827-ben. Ez 14 km-en keresztül futott lejtmenetben, hogy hogy a szenet elvigye Mauch Chunk városába. Mivel elég izgalmas volt az akkor megszokott sebességhez képest ezen a utazni, ezért egy idő után a potyautasoktól 50 centet is elkértek. De valószínűleg megérte az élmény. Thompson ez alapján tervezte meg és szabadalmaztatta gravitációs vasútját, amelyet 1885-ben már a nagyközönség is használhatott a nevezetes Coney Island-i vidámparkban.

thompson hullamvasut
Thompson első hullámvasútja

Ekkor még a szórakozni kívánóknak külön fel kellett mászni, ahol beültették őket egy kocsiba, ami felvitte őket egy 180 méteres torony tetejébe. Ott egy másik vontatókocsit kötöttek a kocsi elé és indulhatott a kaland. Az attrakció annyira sikeres volt, hogy három hét alatt megtérült a feltaláló befektetett 1600 dollárra. Később már liftet is építettek, így maradt csak a lesiklás élvezete. Nemsokára Thompson továbbfejlesztette a vizuális élményt, és kisebb alagutakat is építtetett a vasút köré.

fliflaphullamvasut
Az újabb verzió, a Flip Flap

Bár Párizsban is használatban volt rövid ideig, de a biztonságosabb verziót 1895-ben az amerikai mérnök, Lina Beecher tervezte meg a teljesen átfordulós hullámvasutat, a Flip Flapot, amelyet a Sea Lion Parkban próbálhattak ki a brooklyniak. Sajnos még így sem volt teljesen biztonságos, rengeteg utas szenvedett csigolyatörést. Ezt végül Edward Prescott finomította, ennek köszönhetően csak elég kevés ülőhellyel bírt a vasút, ennek ellenére vagy éppen emiatt mindig hatalmas sorok álltak előtte. A teljes biztonságot 1912-re datálhatjuk, amikor John Miller mérnök olyan vasutat tervezett, amelynek kerekei nem eshettek ki a foglalatból még az átforduláskor sem. Azóta már szinte a legelképzelhetetlenebb hullámvasútmodellek csábítják a magasságra, sebességre és adrenalinra vágyók tömegeit Japántól Amerikáig.

Itthon jövőre lenne 90 éves „a” hullámvasútunk. Dragon Ervin kezdte el a tervezését, 1926-ra el is készült. 980 méter hosszú, legmagasabb pontja 17 méteres volt. Ez volt Európa leghosszabb favázas szerkezete, a nemrég bezárt Vidámpark egyik legnépszerűbb darabja volt. A hullámvasútra maximum 28 fő ülhetett fel egyszerre,  és nem mehettek gyorsabban mint 40 km/h. Bár időnként megjelentek mellette újabb hullámvasútmodellek is, mint legutoljára az átfordulós Looping Star, népszerűsége megmaradt, sokszor felnőttek ültek fel nosztalgiázni. Reméljük, lesz még alkalmunk sikítani rajta.

hullamvasut1928fortepan
A hullámvasút 1928-ban (fotó: Fortepan)

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2015.01.21. 11:42 • Címke: technika, évforduló

Kapcsolódó írások