Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Az 1993-ban forgatott Grumpy Old Men – szörnyűséges magyar címe: A szomszéd nője mindig zöldebb – egy üdítő vígjáték, amely még éppen megtalálja az arányt, hogy az egymás életét megkeserítő, zsörtölődő főszereplői szerethetőek legyenek, hogy az idős, bogaras szomszédokra ne idegesítő, hanem ismerősen kedves figurákként gondolhassunk. Jack Lemmon és Walter Matthau összeszokott párosának igazi jutalomjáték volt ez a film. Két szomszéd innen, a televízió és a mozi által oly közel hozott Amerikából, akiknek a boldogságért és a büszkeségükért egy kicsit meg kell küzdeni – de hát aligha meglepő, hogy ez egy egész életen át tartó feladat.
Jack Lemmon, 1968 (fotó: Wikimedia Commons)
Bájosan mindennapos élet-halál harcuk 1995-ben folytatódott a Még zöldebb a szomszéd nője (Grumpier Old Men) című produkcióban, amelyben a zseniális Sophia Loren kegyeiért lángolt fel újra a küzdelem. Öregek viaskodása volt ez – bár a stábból az 1920-ban született Walter Matthau és az 1925-ben világra jött Jack Lemmon igazából csak a középnemzedékhez tartozott: a John Gustafson (Jack Lemmon) apját alakító Burgess Meredith 1907-ben született, s már a harmincas évek krimijeiben is bizonyította tehetségét. Hóbortos, élveteg, az életmód tanácsokra és az öregekkel kapcsolatos előítéletekre fittyet hányó figurája remekül kiegészíti Lemmonét, aki kevésbé harsány és vaskos, sokkal inkább tiszteletet és együttérzést vált ki a nézőből.
Ez volt Jack Lemmon – a fergeteges komédiás, aki minden szerepében megnyerte magának a nézők szívét, egyszerűen csak azért, mert minden rezdülésén érződött, hogy megbízható és jó ember. Ha kihasználják, ha lehetetlen szituációkba kerül, ha hibás vagy kétes döntéseket hoz, akkor sincs okunk csalódni benne. A kisember figuráját talán a kicsik legnagyobbikától, Chaplintől leshette el, az ő recepjéhez adta hozzá saját intellektusát, szolid, kellemes modorát.
Charlie Chaplin átveszi az Oscar-díjat Jack Lemmontól (1972, fotó: Wikimedia Commons)
Később megnéztem néhány korábbi moziját is: számtalan alakítása közül néhányat. A saját anekdotája szerint egy kórházi liftben született Jack Lemmon a Harvard Egyetemen diplomázott, majd a negyvenes évek végétől kapott filmszerepeket. Az ötvenes évek közepén már Oscar-díjat nyert a Mister Roberts című filmben alakított mellékszerepéért (második Oscarját pedig 1974-ben kapta meg a Mentsük meg a tigrist! főszerepéért). Életét végig kísérik a komikus szerepek, melyeket többek között Billy Wilder oszt rá, aki nagyon szívesen dolgozott vele. Ő rendezte az 1959-ben bemutatott Van, aki forrón szereti című vígjátékot is, amelyben Tony Curtis és a korszak szexszimbóluma, Marilyn Monroe mellett látjuk viszont. Az Amerikai Film Intézet ajánlása szerint minden idők száz legjobb filmje közé tartozik, a vígjátékok mezőnyében pedig első ez a film. A remek zenével és kiváló karaktereivel valóban a maga nemében tökéletes lett ez az alkotás. A maga nemében – és az ellenkező nemében is, gondoljunk csak a férfi főhősök különös „öltözékére”:
A Van, aki forrón szeretit olyan nagyszerű vígjátékok követték, mint Blake Edwards Verseny a javából című remekműve (1965), Tony Curtisszel és Natalie Wooddal, no meg Henry Mancini zenéjével. Majd 1966-tól a Walter Matthauval közös filmek sora, kezdve a Sógorom a zugügyvéddel, s olyan közönségsikerekkel, mint a Furcsa pár (1968). Barátságuk, közös szerepeik felejthetetlen részei a filmtörténetnek.
1985-ben, Ettore Scola filmjében, a Makaróniban viszont Marcello Mastroianni méltó színésztársa. Azonban alakításai nemcsak vígjátékokban emlékezetesek. Elég talán a Kína-szindrómát (1979), vagy az Eltűntnek nyilvánítva (1982) című Costa-Gavras mozit említenünk.
És sorolhatnánk tovább a huszadik század filmjeit, a nyolcvanas-kilencvenes években a televízió műsorán vagy a moziban várva-várt filmeket, amelyeknél az átlagos néző számára már az az önfeledt szórakozás garanciája volt, hogy a film „amerikai”. S a tisztességes, remek amerikai, Jack Lemmon otthon volt megannyi magyar családnál, hiszen Zenthe Ferenc, Bodrogi Gyula vagy Makay Sándor hangján szólalt meg. (S bár manapság nem divat szeretni a magyar szinkront, Lemmon kapcsán egy kalapemelés ezeknek a kiváló szinkronszínészeknek is jár.)
Talán jelképes, hogy Jack Lemmon épp 2001-ben halt meg. A huszonegyedik századból nélkülöznünk kell őt, ahogy legtöbb kortársa is kevés közvetlen nyomot hagy már az új századon. Ők, a húszas években született színészek és zenészek a huszadik századhoz, s annak is a második feléhez tették hozzá értékeiket.
Képes Gábor