a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

A Berva, a barátságos magyar moped

berva leadA Berva dicsősége napjainkig tart, a márka rajongói a veterán motoros találkozók szorgalmas résztvevői. Büszkén robognak csillogó Berváikkal a magyar szélben.

Különös fintora a történelemnek, hogy a második világháború előtt igen népszerű Mátra motorkerékpárok gyártója, Urbach László az egyetlen nagy sorozatban gyártott hazai mopedet, a Bervát a Bükkben, az Eger melletti, Berva-völgyi gyárban indíthatta a siker útjára. Eger felnémeti városrészében, ott, ahol egykor az egri várat ostromló törökök táboroztak, 1951-ben épült fel a haditechnikai termékeket gyártó Finomszerelvénygyár. Két évvel később már a hétköznapi élethez szükséges termékek, így például orvosi fecskendők, vagy kerékpár alkatrészek is készültek az üzemben. A nagyhatalmú Kohó- és Gépipari Minisztériumot Urbach Lászlónak 1957-re sikerült meggyőznie, hogy Magyarország népének rendkívül nagy szüksége van egy mopedre. Talán azért, mert ekkor már valamennyire lazult a kommunista diktatúra, engedni kellett a gyeplőn, és a nép szabadabb mozgását, illetve ennek illúzióját egy kismotor is megerősíthette.

berva

Megszületett tehát a Berva moped. Motorját, a VT50 jelű, 49 köbcentiméteres, 1.8 lóerős kétütemű szerkezetet a székesfehérvári Vadásztöltény Gyárban, a teljes járművet pedig az egri Finomszerelvény Gyárban készítik el. A jármű alig volt nehezebb fél mázsánál a maga 55 kilójával, legnagyobb sebessége 45 km/h, utazósebessége 35 km/h volt. Ami a műszaki részleteket illeti: egycsöves központi vázzal, felfüggesztett motorblokkal készült. Az első kerék rövid lengőkarral rugózott. A hátsó lengővilla teleszkópokon ült, nem volt lengéscsillapítás. A Berva mopedek sorozatgyártása 1958-ban indult meg. Ára 4200.- Ft volt, ami az akkori fizetések ismeretében – a havi átlagbér 1400.- Ft volt – egészen barátságosnak mondható. A kismotor, a társaihoz hasonlóan, kerékpárpedállal indítható közlekedési öszvér jellegét bizonyítja, hogy nem duda volt rajta, hanem biciklicsengő. A kor többi járművéhez hasonlóan nagy szerszámkészlet járt hozzá. Akkoriban egy kis hozzáértéssel bárki megjavíthatta gépét, nem úgy, mint ma, amikor már nem csak csavarkulccsal, hanem számítógéppel dolgoznak a szerelők. Rendkívül gazdag színválasztékkal kínálták a Bervákat: kétféle piros, kék, zöld, háromféle kalapácslakk fényezés – zöld, kék, szürke (ma ezt metálnak mondanánk) – valamint csíkozása aranyszínű vagy fehér volt. A népszerű járművön villámgyorsan felívelő karrierje során lényegi változások nem történtek, apróbbak igen. 1958-ban új nyerget, lámpakapcsolót kapott, és felszerelték rá a sebességmérőt és az elektromos kürtöt. Motorszerűbb lett. A következő két évben apróbb módosítások voltak a motoron és a vázon, 1961-ben a gyújtómágnest és az első villát korszerűsítették, és ismét új nyerget, később egyenes kormányt kapott.

berva
A kép forrása: Veterán Motorok, fotó: Varga Sándor

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa azonban megtörte ezt a lendületet. Magyarországon 1962-re be kellett szüntetni a robogógyártást, ami a Berva halálát jelentette. 1958 és 1962 között hetvenezer Berva készült a Finomszerelvény gyárban, ami a magyar járműipar rendkívüli fejlettségét igazolta, hasonlóan a szakterület más ágazataiéhoz, mint a teherautó vagy a buszgyártás. A KGST gazdasági szerkezetét központosított gyártásirányítás jellemezte, amely lényegében a tagországok önállóságát igyekezett korlátozni. A Nagy Testvér a Bervánál is közbeszólt. A Berva és társai, a Tünde és Panni robogók gyártásának leállítása után így aztán eláraszthatták az országot a szovjet Riga és Verhovina, a lengyel Komar, a csehszlovák Babetta, és a keletnémet Simson mopedekkel. A buszgyártás a miénk maradt, százezernyi Ikarusszal büszkélkedtünk itthon és külföldön. Ennek ára a teher-, és személyautó, továbbá a kismotorgyártás lehetőségének elvesztése volt.

panni
A kép forrása: Maróti Motorkerékpár Gyűjtemény

A Berva formavilága nem éppen a szocialista realizmus szellemét tükrözi. A laza hullámvonalas, íves felépítés, a karosszériaelemekre domborított-festett díszek, a szív alakú benzintank, a barátságos sárvédők mind-mind a bezártságban szabadságra vágyó magyarság érzéseit tükrözték. Jelképes Illyés Gyula idevágó fotója: a költő tihanyi háza előtt örömtől ragyogó arccal egy Berva mopeden ül. Ráadásul fehér tengerészsapka van a fején. Az üzenet nyilvánvaló: magyar költőnek magyar motort, és ha tengerünk nincs is, ott a Balaton, ahhoz is jár a kapitányi fejfedő.

A Berva dicsősége napjainkig tart, a márka megszállott rajongói a veterán motoros találkozók szorgalmas résztvevői. Büszkén robognak csillogó Berváikkal a magyar szélben. Külön klubot is alapítottak, ennek egyik elnöke a zsámbéki Berkó István. Bicikliszerelő műhelye mögött, egy kis raktárban, gondosan leponyvázva ott lapul büszkesége, az ezüstszínű Berva. Ha kuncsaftjai jókedvében találják, még meg is mutatja nekik.

A Bervák fénykora óta nagyot fordult a világ, hozzánk is betört a fogyasztói láz. Rengeteg kimustrált japán moped került hozzánk, jó néhány évbe telt, míg a motorozást szerető kispénzű fiatalok rájöttek arra, hogy a sok javítás és tönkrement alkatrész drágává teszi azt, ami olcsónak látszott. 2000 környékére a japánok levetett motorjai kikoptak az országból. Ma, ha valaki robogóra vágyik, mindenféléhez hozzájuthat, ha van rá pénze. Elegáns motorkerékpár-szalonokban árulják az új Suzukikat, Hondákat, Kawasakikat és az olasz motorcsodákat, az Apriliákat és a Vespákat. De az igazi mégiscsak az volna, ha valakinek, akinek pénze is van erre, eszébe jutna feltámasztani a magyar mopedgyártást, aztán kedves, barátságos és szép Bervák gurulnának útjainkon.

Dippold Pál

További érdekes cikkek a témában a Veterán Motorok blogon olvashatók.

• Publikálva: 2012.04.27. 12:59 • Címke: ipari formatervezés, technika, művelődéstörténet, műtárgy

Kapcsolódó írások