a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

​Zsebkendő-történeti adalékok

kendő leadVajon mióta fújjuk az orrunkat zsebkendőbe? Egyáltalán: mióta van zsebünk?

A kérdésre pontos válasz nehezen adható, de az biztos, hogy nyelvünkbe az arab-perzsa eredetű ’zseb’ szó török közvetítéssel került, s ennek megfelelően első előfordulása XVI. századi. Az eredeti szóban meglévő ’dzs’ hang így szelídült nálunk ’zs’-vé – ugyanis az akkori nyelvállapot még nem ismerte az előbbi hangot. A ’zsebkendő’ szó sokkal későbbi, mint a ’zseb’, viszont a ’kendő’ legalább száz évvel korábban megjelent: a Guary-kódex az asszonyállatokat orcájok kendőzése miatt kárhoztatja. A kendőzés azonban valószínűleg nem orrfúvást jelentett, a megfázás vagy allergia kellemetlen következménye ugyanis nem eredményezett kárhozatot a korabeli erkölcsteológia szerint, viszont az orcakendőzés, legalább is ha kendővel, és nem festékekkel történt, előzménye lehetett a kendőbe történő orrfúvásnak.

Egyszóval a mai zsebkendőnek sokféle előzménye lehetett, ráadásul ezek az előzmények lényegesen régebbiek, mint ami a magyar kultúrtörténetből kideríthető. A rómaiak például többféle kendőt is ismertek, de az orrukat inkább csak a tógájuk sarkába fújták. Kendőik másféle szerepet töltöttek be. Az egyik kendőféleség a sudarium volt, és a verejték törlésére használták (sudo=izzad). A keresztény hagyomány szerint ilyen sudariumot nyújtott Veronika Jézus Krisztusnak Golgotára vezető útján. A kendőn azután megjelent a Megváltó képe. A Biblia szövege pedig olyan sudariumokról emlékezik meg, amelyeket gyógyító célzattal a betegekre tettek Szent Pál tanítványai Efezusban (ApCsel 19:12).

Az orarium ezzel szemben a díszes, hímzett keszkenők előzménye, amellyel sohasem töröltek semmit sem, viszont cirkuszi versenyek alkalmával integettek vele a nézők, ezzel lelkesítve a kocsiversenyek résztvevőit. Ezek a kendők különböző nagyságúak lehettek, és többnyire színesek voltak, hogy könnyen észrevegyék.

A gótika korában az orarium szerepe élhetett tovább, a lovagi tornák elengedhetetlen kellékeként. Részint a hölgyek lobogtatták lovagjuknak, részint pedig a lovagok viselték a sisakon vagy a lándzsán, mint szerelmi zálogot. Persze ezek is kultikus kellékek voltak. Kendő tehát volt, csak épp nem orrfújásra használták.

A kisebb-nagyobb kendők nemcsak kultikus tárgyak voltak, hanem az öltözködés kellékei is. Amikor Könyves Kálmán királyunk törvényben tiltja meg klerikusok számára a díszes öltözék viselését, és külön megemlékezik a kor divatos selyem mellkendőjéről is, inkább sálszerűen használt kendőfélére kell gondolnunk, amely bőven lógott alá.

Az első mai értelemben vett zsebkendőhasználatra utaló jel Európában a reneszánsz idejéből származik. Ekkor már nem volt teljesen ismeretlen az orr külön e célra készített kendőbe való fújása, hiszen Rotterdami Erasmus nem mint újdonságot mutatja be, hanem külön javasolja a zsebkendő használatát. Tehát az orrfújásra használt zsebkendő a társadalom felső rétegére volt még csak jellemző a XV. században, s itt sem volt általánosan elterjedt. A XV. században vélhetőleg nagyobbrészt még a kezükbe fújták az orrukat. Az Itáliából elterjedő kisebb kendők, a fazzolettók divata Magyarországon is meghonosodott, viszont az orr törlésére csak jóval később kezdték használni, és eleinte csak a tubákosok.

Kalvaria_010012811.jpg

Nálunk egyébként már 1334-ből van adat a fazzoletto meglétére. De Kolozsvári Tamás 1427-ben készült kálváriáján a Jézus mögött álló Szűz Mária még fejkendőjének alsó részében készül megtörölni könnyeit. Ne gondoljunk azonban magyar provincializmusra, elmaradottságra: ebben a korban hasonlóan ábrázolták jelenetet az egész nyugati világban. Példa erre a szintén XV. században működött Pedro Sánchez festménye, a Krisztus sírbatétele, mely a Szépművészeti Múzeumban látható.

Az öltözködés kiegészítéseként használt kis keszkenők divatja nemcsak a gazdag itáliai dámáknak, hanem a németalföldi polgárságnak is köszönhető volt. Az ezerhatszázas években megerősödő és meggazdagodó flamandok ruházatának kedvelt kelléke lett a csipkével díszített kis kendő, amely ugyan már nem a „sportesemények” jelzőeszköze volt, de nagy valószínűséggel nem is orrfújásra használták. Inkább a kacérkodásnak és a különféle metakommunikatív jelzéseknek volt eszköze. Valószínűleg Erasmus tanácsait három-négyszáz évig nem fogadta meg senki.

Ha orrfújásra talán egyáltalán nem, de legalábbis nem általánosan használták a XVI. század kendőit, a könnyek letörlésére viszont valószínűleg igen. Az Esztergomi Keresztény Múzeumban őrzik egy ismeretlen német festő 1546-ban készült kálváriáját, melyen a kereszt tövében síró asszonyok könnyeiket nagy vászonkendőkkel, valószínűleg a mi zsebkendőink elődjével törlik le. De Cranach 1505 körül készült Fájdalmas Krisztus képén látható angyal, amint az orra elé tartja kendőjét, mintha egyáltalán nem könnyeket készülne törölni…

2K.jpg

A mai értelemben vett zsebkendő elerjedését segítő tubák vagy burnót török közvetítéssel jutott el hozzánk. Mivel azonban terjedését eleinte törvény tiltotta, ezért mint minden rossz dolgot, értelmet divatot, a németek nyakába varrták. Fénykorát a XVII-XVIII. században élte. A XVIII-XIX. századra viszont már nem általában a dohány élvezetét, hanem csak a tubákolást tulajdonították német szokásnak. Nem véletlen, hogy Berzsenyi A német és magyar izlés című versében a németek rovására írja, s azt is, hogy a németnek a felesége „tobákol”. Nők körében is igen elterjedt volt, és a gyakori tüsszögés következményeit orvosolni kellett. Márpedig a barnás dohányszemcsék ingujjba vagy kabátszárba való beleprüszkölése nem jelent épületes látványt, ráadásul a dohány eltávolíthatatlan foltot is hagy a ruhán.

A XIX. században ismét illemtankönyveknek vált kedvelt témájává az orr kifújása. Általános nézet lett, hogy kabáttal vagy kalappal orrot törölni parasztos viselkedésre vall. Pedig a különféle kendők használata a paraszti életben is nagyon elterjedt volt, csakhogy a keszkenők funkcionálisan inkább az ókori kendőkre hasonlítottak. Magyarországon például szinte az egész országban elterjedt volt a jegykendő ajándékozása. A kézfogó után a mennyasszony hímzett kendővel lepte meg a vőlegényt, amelyet többnyire jól látható helyen, mellényzsebben vagy övbe tűzve hordtak a büszke kérők. A menyecskék a jegyesség alatt sokszor hetente új meg új kendőket ajándékoztak. Ezeket kötözték rá a házasság napján vagy előestéjén vőfélybotra, ami az egybekelés szimbóluma volt. A zsebkendő fontosságát mutatja a háromszéki uzoni ismert népdal is, amely nagyon hasonló formában a borsodi Szíhalmon is ismert: „Elvesztettem zsebkendőmet / megver anyám érte. / Aki kapta, adja visza! / Csókot adok érte…”

A XIX. század végére a városi életben már nálunk is széles körben használták a kis vászonkendőket könnytörlésre és orrfújásra egyaránt. Sok száz évvel Erasmus tanácsa után lett csak általános higiéniai kellék a zsebkendő. Ott találhatjuk a városi polgárok zsebében e hasznos kelléket, amelyet azonban még fél évszázadon keresztül általánosan használtak különleges jelzésekre is. A századforduló dámája, ha fel kívánta hívni választottja figyelmét magára, ügyesen elejtette hímzett keszkenőjét, búcsúzáskor, elutazáskor pedig sokáig lobogtatták egymásnak az elválók zsebkendőiket. E szokásnak a fogyasztói világ vetett véget, az eldobható papírzsebkendők korában talán örökre eltűnt, kiveszett a kendők sok ezer éves szimbolikája.

Fáy Zoltán

• Publikálva: 2012.05.02. 13:20 • Címke: művelődéstörténet