a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Személyes pokol

Moziajánló: Saul fia

saul_fia_leadRitka, szinte kegyelmi pillanat, amikor a néző és a film között leomlik a mozivászon alkotta fal, és a néző, belépve a filmtérbe, az ott zajló események részesének érzi magát.

Nemes Jeles László második rövidfilmjében (The Counterpart), amely nemzetközi fesztiválszereplései ellenére hazánkban kevéssé ismert, már voltak ilyen pillanatok, de az alkotó első egészestés mozija, a cannes-i nagydíjas Saul fia már nyitóképeivel magába zárja és mindvégig fogva tartja nézőjét.

A 35 mm-es nyersanyagra forgatott filmhez a rendező a 4:3-as képarányt választotta, amely nemcsak a hiteles korrajzhoz adott kitűnő alapot, de szűk, négyzetes alakjával egyúttal a mű elementáris, a holokausztábrázolásban újszerű hatásának legfőbb eszközévé is vált.

saul

Nemes Jeles debütáló nagyjátékfilmje ott kezdődik el, ahol első rövidfilmje véget ér: az egysnittes Türelem fináléjának éles totálképe sejthetően ugyanarra az eseményre fókuszál, mint ami Saul homályos tekintetén keresztül néhány pillanatra megjelenik története legelején. A kamera ezután ráfordul Saulra, és a film végéig testközelből követi az auschwitz-i Sonderkommando hullaeltakarítóját, aki egy napon saját fiát véli felfedezni egy holtestben, és akit innentől kezdve kizárólag a gyermek eltemetése érdekel.

A halál termeszvárában zajló kálváriát Erdély Mátyás érzékeny kamerája szuggesztív, de nem esztétizáló képekkel közvetíti. Az eleve szűk képkompozíciók középpontjában a láger borzalmát átélő ember áll, akit Röhrig Géza amatőr szereplő testesít meg, a szó legszorosabb értelmében: Saul alakját ugyanis nem megformálja, hanem előhívja magából; a főhős jóravaló, de felelőtlen, már-már együgyű konoksága saját lényéből fakad, ami megdöbbentően tökéletes „színészi játékot” eredményez.  

saul fia

Noha a szűkített képmező a láger fizikailag és szellemileg végsőkig redukált életterének adekvát kifejezőeszköze, legfőbb ereje mégsem abban rejlik, amit összehúzott falaival magába sűrít, hanem paradox módon abban, amit részben vagy teljesen magán kívül hagy: Saul alakja szinte teljesen kitölti a képet, a haláltábor és annak működése alig látható. A homályos előterek és az időközönként bevillanó részletek képfoszlányait – a Cannes-ban szintén díjazott – Zányi Tamás hangmérnök képen kívüli, a pusztulás hangjait mágnesként vonzó hangkulisszája egészíti ki. Ennek köszönhetően a néző nem a holokauszt egy újabb képi interpretációját kapja, hanem a megjelenő képi és hangi információk alapján – a irodalom hatásmechanizmusához hasonlóan – saját magában hozza létre azt, amit azonban nemcsak megélnie, de tudatosítania is kell magában. Hiszen ha elfogadjuk, hogy a pokol nem egy hely, hanem egy lelkiállapot, akkor világossá válik az is, hogy a Saul fia valójában nem a holokausztról, hanem a pokol és az emberi méltóság viszonyáról szól.   

Nemes Jeles László alkotása immáron a magyar filmtörténet megkerülhetetlen darabja: első filmnek (is) rettenetesen erős, de közel sem tökéletes mű, amelyet azonban – idézve a rendező sauli makacssággal és szűkszavúsággal hangoztatott gondolatát – látni kell, és beszélni róla. Szigorúan ebben a sorrendben.



Saul fia
magyar filmdráma, 107 perc, 2015, rendező: Nemes Jeles László, forgatókönyvíró: Nemes Jeles László, Clara Royer, operatőr: Erdély Mátyás, producer: Rajna Gábor, Sipos Gábor
hangmérnök: Zányi Tamás, vágó: Matthieu Taponier, szereplők: Röhrig Géza (Saul Ausländer), Molnár Levente (Abraham), Urs Rechn (Biedermann), Zsótér Sándor (Orvos), Todd Charmont (Braun), Uwe Lauer (Voss)

Teszler Tamás

• Publikálva: 2015.06.11. 08:02 • Címke: moziajánló