a rovat írásai

Online Argentína régi és rejtett arca

A British Library most a Heinrich Sanguetti Archívumot digitalizálta és tette szabadon elérhetővé. Argentína új arcai tárulnak elénk.

Hashtagekkel a múzeumban

Interjú Mar Dixon angol múzeumi bloggerrel, aki a digitális és a közösségi média legkülönfélébb eszközeivel igyekszik közelebb vinni egymáshoz a múzeumokat és a közönségüket. A múzeumoknak, ha meg akarják élni a következő évtizedet, reflektálniuk kell a jelen tendenciáira és divatjaira, és ez sokszor még csak pénzbe sem kerül.

Online kiállításon Mágnás Elza

Mágnás Elza kurtizán több mint 100 éve történt meggyilkolásának esetét feldolgozó kiállítást, Róth Miksa színes üvegablakát, régi fényképeket, bútorokat és festményeket tekinthetnek meg az érdeklődők a Kiscelli Múzeum gyűjteményeiből összeválogatott online kiállításon, amely csütörtöktől érhető el a Google Kulturális Intézete honlapján.

Ma van a #museumselfie-nap!

Akár tetszik, akár nem, a selfie-k divatja egyre erősebb. Miért ne szeressük inkább? Idén január 20-án immár harmadszor tartják meg a #MuseumSelfie-napot. Érdemes elővenni a múzeumokban is a telefonunkat és elkészíteni saját múzeumi selfie-nket.

Fel a parókával!

A Victoria és Albert Múzeum egy vicces újévi alkalmazással köszöntött minket.

A New York Public Library képei online

Most a New York Public Library dobott nagyot: ingyenesen elérhetővé tették százéves gyűjteményük szabadon felhasználható képeit. De ami igazán egyedi: arra is tippeket adnak, hogy hogyan használhatjuk fel a letöltött képeket az ajándékcsomagolástól a társasjáték készítésig.

A British Museum most már mindenkié

A British Museum weboldalára kattintva most már bárki bejárhatja a teljes múzeumot és megnézheti a 4634 kiállított tárgyat is.

Mit látott Jane Austen?

Jane Austen híres kultúrafogyasztó volt, s az ő korában kezdett kibontakozni a modern múzeumlátogatási kultúra. Azt, hogy milyen is lehetett a modern múzeumról alkotott kép az 1800-as évek elején, a Texasi Egyetem próbálja érzékeltetni egy érdekes digitális projekttel.

Amikor a művészettörténészek a programozókkal söröznek

Milyen is lenne, ha a plakátokon valójában kánkánoznának a Moulin Rouge táncosnői? Vagy ha korabeli dagerrotípiákról visszakacsintanának az emberek? Ilyesmi már nem csak a Harry Potter-regényekben létezik.

Virtuális gulágmúzeum készül Csehországban

Virtuális gulágmúzeumot készít a csehországi Archipelag Szövetség, a gyűjtemény jövő tavasztól látogatható.

​Birodalmi mécsesek sorozatgyártásban

Ha már a világítással kapcsolatba hozható régi tárgyak körül vizsgálódunk, hát akkor nem mehetünk el szó nélkül a Balatoni Múzeum római kori mécsese mellett sem. Ezek az agyagból készült kis világítóeszközök amúgy is a régészeti leletanyag egyik legjelentősebb darabszámát produkálják. Mert az őszi, a téli nap nagyon rövid és az emberek mindig féltek az éjszaka árnyaitól.

Digitalizálás összes cikke »

Az Europeana digitális kulturális gyűjteményről tartottak konferenciát Brüsszelben

europeana logoAz Europeana nevű digitális kulturális gyűjteményről tartottak konferenciát szerdán  Brüsszelben, az Európai Bizottság, a soros dán EU-elnökség és az uniós tagállamok kulturális ügyekben illetékes minisztereinek részvételével.

Magyarország képviseletében Szőcs Géza államtitkár vett részt az esti pódiumbeszélgetésen, ahol bemutatta az Europeana online felületén immár elérhető, Leonardo da Vincinek tulajdonított lovasszobrot, amelyet a Budapesti Szépművészeti Múzeumban őriznek.

Az Europeana digitális gyűjteménye a kontinens kulturális örökségét hivatott hozzáférhetővé tenni a legkorszerűbb technológia segítségével. Jelenleg 2200 európai kulturális intézmény összesen mintegy 23 millió "objektumát" – művészeti, kulturális alkotását – tartalmazza, de a digitalizálás folyamatos, az online gyűjtemény egyre bővül.

Szőcs Géza a Leonardónak tulajdonított szoborral kapcsolatban elmondta: csak feltételezhető, hogy a műalkotás az Anghiarai csata című freskóhoz készült a Palazzo Vecchióba. Az viszont határozottan ismeretes – tette hozzá –, hogy szemben a Leonardónak tulajdonított egyéb lovas variánsokkal, ezt a szobrot olyan bronzból és olyan technikával öntötték, amely a XVI. században volt használatos.
"Ha másolat, nem sokkal a mester halála után készült másolat lehet" – jegyezte meg.
Szőcs felhívta a figyelmet arra, hogy miközben "Leonardo minden egyes festményét vízmélyi nyugalom jellemzi", ez a lovasszobor az egyensúlynak, a statikának, a nyugalomnak a tagadása: a szenvedélyesség, amely ebből a szoborból sugárzik, "a barokkig, sőt a romantikáig mutat előre, Shelley, Byron és Liszt Ferenc néhány művéig".

"Nemcsak a könyveknek van meg a maguk sorsa, hanem minden egyes szobor is olyan, mint a palackba zárt üzenet" – mondta az államtitkár, megjegyezve: ezt a palackot a Duna mentén sodorták partra a hullámok, és onnan kerül most vissza az értékek európai körforgásába.

Szőcs Géza a pódiumbeszélgetésen bemutatta Kisfaludi Strobl Zsigmond hármas lovasszobrát is, amely is több mint négy évszázaddal Leonardo után készült.
"Azért választottam ki, mert eleven, szuggesztív cáfolata annak a nézetnek, hogy a klasszikus minták elavulnak, idejétmúlttá, anakronisztikussá válnak, vagyis hogy ma már nem lehet heroikus lovasszobrot készíteni" – mondta az államtitkár.

Forrás: MTI.

• Publikálva: 2012.05.10. 14:38 • Címke: konferencia, manda, europeana

Kapcsolódó írások