a rovat írásai

A fotográfiák online valósága

A MOME TechTea nevű rendezvénysorozatának múlt csütörtöki előadásán Kelly M. Cannon, a The Museum of Modern Art (MOMA) munkatársa, jelenleg Budapesten Fulbright-ösztöndíjas, beszélt a fotográfiák digitalizálási lehetőségeiről és arról, hogy miképpen lehet még fotókkal történelmet írni. Szó szerint.

Megismételhetetlen formák gombnyomásra

Március 20-án került megrendezésre a LOFFICE és a FabLab budapesti innovációs műhelye által közösen szervezett 3D workshop, amelyen mi is ott voltunk, hogy megtudjuk: mire képes ma a 3D nyomtatás.

Veszélyeztetett archívumok online

A Veszélyeztetett Archívumok (Endangered Archives) program segítségével olyan archívumok gyűjteményei menthető meg az enyészettől vagy a felejtéstől, mint például az észak-kelet indiai Miroamban található gyűjtemény, ahol a rendkívül magas páratartalom és a rovarkártevők miatt szemmel láthatólag napról napra romlik az iratok állaga.

Street art a Google Kulturális Intézetében

A Google Kulturális Intézetének oldalán már több mint tízezer street art alkotást és a köztéri művészetet bemutató mintegy 260 kiállítást nézhetnek meg az internetezők.

Közös erővel megmentett történelem

A 2010 őszén alakult Fortepan fotótörténeti portál már nem csak digitálisan ment fotókat, hanem a való életben is.

Ingyenes 3D-nyomtatási workshop

A LOFFICE ingyenes 3D printing workshopot rendez március 20-án.

Digitális Irodalom a Müpa weboldalán

Már online is elérhető néhány Literárium-est a Művészetek Palotája honlapján Digitális Irodalom néven. Jelenleg az Esterházy Péter- és a Bodor Ádám-beszélgetéseket lehet meghallgatni platformtól függetlenül a mupa.hu-n, ahol emellett számos új, a közelmúltban indított webes fejlesztés is hozzáférhető.

A svéd kulturális örökség digitális átállásán dolgoznak az ország múzeumai

Svéd múzeumok digitális eszközök segítségével szeretnék elérhetőbbé tenni az ország kulturális örökségét mind a regionális, mind az országos, mind a globális közönség számára – írja a brit Telegraph valamint az IDEK svéd digitalizálással foglalkozó vállalkozásának internetes blogja.

​Régészek, drónok, 3D modellek

Az Új digitális technológiák és magyar innovációk az örökségvédelemben című konferencián és kiállításon jártunk.

Már senki sem fél Virgina Woolftól és társaitól

Minden bölcsészhallgató számára ismerős az élmény, hogy nyitás előtt többedmagával toporog a könyvtár előtt, csak azért, hogy az egy példányban létező kötelező olvasmányt ő kaparinthassa meg. Ami már lassan a múlté: a Moderinst Journal Project oldalán nagyon sok régi folyóiratot lapozgathatunk.

Látványraktár nyílt az esztergomi Duna Múzeumban

Új kiállító térként az esztergomi Duna Múzeumban megnyílt a látványraktár, ahol az intézmény gyűjteményeinek legérdekesebb darabjait mutatják be. A 63 millió forintos fejlesztés uniós támogatással valósult meg – mondta el hétfőn az MTI-nek az intézmény marketing munkatársa.

Digitalizálás összes cikke »

Az Europeana digitális kulturális gyűjteményről tartottak konferenciát Brüsszelben

europeana logoAz Europeana nevű digitális kulturális gyűjteményről tartottak konferenciát szerdán  Brüsszelben, az Európai Bizottság, a soros dán EU-elnökség és az uniós tagállamok kulturális ügyekben illetékes minisztereinek részvételével.

Magyarország képviseletében Szőcs Géza államtitkár vett részt az esti pódiumbeszélgetésen, ahol bemutatta az Europeana online felületén immár elérhető, Leonardo da Vincinek tulajdonított lovasszobrot, amelyet a Budapesti Szépművészeti Múzeumban őriznek.

Az Europeana digitális gyűjteménye a kontinens kulturális örökségét hivatott hozzáférhetővé tenni a legkorszerűbb technológia segítségével. Jelenleg 2200 európai kulturális intézmény összesen mintegy 23 millió "objektumát" – művészeti, kulturális alkotását – tartalmazza, de a digitalizálás folyamatos, az online gyűjtemény egyre bővül.

Szőcs Géza a Leonardónak tulajdonított szoborral kapcsolatban elmondta: csak feltételezhető, hogy a műalkotás az Anghiarai csata című freskóhoz készült a Palazzo Vecchióba. Az viszont határozottan ismeretes – tette hozzá –, hogy szemben a Leonardónak tulajdonított egyéb lovas variánsokkal, ezt a szobrot olyan bronzból és olyan technikával öntötték, amely a XVI. században volt használatos.
"Ha másolat, nem sokkal a mester halála után készült másolat lehet" – jegyezte meg.
Szőcs felhívta a figyelmet arra, hogy miközben "Leonardo minden egyes festményét vízmélyi nyugalom jellemzi", ez a lovasszobor az egyensúlynak, a statikának, a nyugalomnak a tagadása: a szenvedélyesség, amely ebből a szoborból sugárzik, "a barokkig, sőt a romantikáig mutat előre, Shelley, Byron és Liszt Ferenc néhány művéig".

"Nemcsak a könyveknek van meg a maguk sorsa, hanem minden egyes szobor is olyan, mint a palackba zárt üzenet" – mondta az államtitkár, megjegyezve: ezt a palackot a Duna mentén sodorták partra a hullámok, és onnan kerül most vissza az értékek európai körforgásába.

Szőcs Géza a pódiumbeszélgetésen bemutatta Kisfaludi Strobl Zsigmond hármas lovasszobrát is, amely is több mint négy évszázaddal Leonardo után készült.
"Azért választottam ki, mert eleven, szuggesztív cáfolata annak a nézetnek, hogy a klasszikus minták elavulnak, idejétmúlttá, anakronisztikussá válnak, vagyis hogy ma már nem lehet heroikus lovasszobrot készíteni" – mondta az államtitkár.

Forrás: MTI.

• Publikálva: 2012.05.10. 14:38 • Címke: konferencia, manda, europeana

Kapcsolódó írások