a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

Szent Zsófia egy középkori oltárképen

sztzsófialeadSzent Zsófia a középkor igen népszerű közbenjárója volt, noha életéről csak nagyon kevés adat áll rendelkezésünkre.

Kevesen tudják, hogy a római Szent Péter székesegyháznak nem véletlenül vagy csupán esztétikai okokból van öt kapuja. A bejáratok száma ugyanis azonos a Nagy Konstantin által emelt bazilika kapuinak számával. Az ítélet kapuján – porta iudicii – a halottas menet szokott bevonulni; a porta ravenniana a katonaság kapuja; a harmadik, királyi kapun eredetileg a pápa és kísérete vonult át, a negyedik a város lakóinak, a rómaiaknak a kapuja, az ötödik pedig a zarándokoké. A harmadik szent kaput utoljára 2000-ben nyitotta ki II. János Pál pápa, és legközelebb 2025-ben, a szentév alkalmával fog megnyílni.

Az ítélet kapuja fölött Hadrián pápa sírfelirata olvasható, amelyet közeli jó barátja, Nagy Károly írt. A császárnak Hadrián utódával, Szent Leó pápával is jó kapcsolata volt: megígérte neki, hogy megvédi ellenségeitől, akik annyira elszemtelenedtek, hogy egy alkalommal körmeneten verték meg a pápát. Mindenesetre a IX. század római közbiztonsága némi kívánnivalót hagyott maga után, és ilyen körülmények között egyáltalán nem meglepő, hogy a gyakran szorongatott Szent Leó kezdeményezte a Szent Zsófia-misét, amelyet súlyos szükség idején mondtak, és mind a hét könyörgésnél külön gyertyát gyújtottak – a nagyheti matutinum fordítottjaként, amikor az apostolokat jelképező gyertyákat minden zsoltár végén kettesével eloltják. Ezt a votív misét egyébként elsősorban a bírói igazságtalanságok áldozatai mondatták reménytelen helyzetük megváltozásában bízva.

Szent Zsófia a középkor igen népszerű közbenjárója volt, noha életéről csak nagyon kevés adat áll rendelkezésünkre. Igazából szinte semmi biztosat nem mondhatunk róla, még a neve is – amely bölcsességet jelent – gyanakvásra ad okot, akárcsak lányaié: Pisztisz, Elpisz, Agapé, latinul Fides, Spes, Charitas. Vagyis a Bölcsesség leánya a Hit, a Remény, és a Szeretet. Lehet, hogy csakugyan ilyen különös neveket választott gyermekeinek a római matróna, de a legenda talán inkább nem konkrét történetet akart elmondani a középkori hallgatóknak vagy olvasóknak, hanem a lényegével tanított.

Jacobus de Voragine Legenda aureája ('Arany legenda') elég naturalista részletességgel ecseteli életüket – vagy inkább rettenetes kínzatásuk történetét. E szerint Hadrianust – persze nem a pápát, hanem Publius Aelius Hadrianus császárt, aki 76-138 között uralkodott, akinek a síremlékét alakították át Rómában az Angyalvárrá –, elbűvölte a leányok szépsége, ezért adoptálni akarta őket. Ez a terv azonban nem nyerte el a leányok tetszését, így válogatott kínzásokat kellett elszenvedniük, amelyeket Jacobus de Voragine ugyan hosszasan ecsetel, de a 18-as karika elkerülése végett ezúttal inkább nem ismételnénk meg. A leányok csodás módon túléltek mindent, ezért tehetetlen hóhéraik végül lefejeztették őket, majd édesanyjukat is. Fontos körülmény lehet, hogy Fidesnek ötféle, Spesnek négyféle, és Charitasnak ismét ötféle kínzást kellett elviselnie. A történetből azonban nem hiányozhat az erkölcsi tanulság sem: Hadrianus ugyanis végül teljesen elsorvadt, és megvallotta, hogy igazságtalanságot követett el Isten szentjeivel szemben. Talán ez a legenda szerinti felismerés lehetett a Szent Zsófia-mise alapja, az igazságtalanság elismerése, amelyet a hét könyörgésben kértek.

A Karthauzi Névtelen Érdy kódexében a Legenda aureánál sokkal részletesebb történetet olvashatunk Szent Zsófiáról, aki itt egy Dömötör (Démétriosz) nevű görög királynak volt özvegye, maga építtette a Hagia Szophia székesegyházat Konstantinápolyban, valamint Rómában huszonnégy templomot. A történet végén Hadrianus császár megbűnhődik, mivel elragadja az ördög. A Karthauzi Névtelen leírja a középkori magyar Szent Zsófia-kultusz népszerűségének hiedelemhátterét: „valaki a mi halálunkról tisztölettel megemléközendik – mondja Szent Zsófia Róma népének már halála után megjelenve –, minden kérelmében meghallgattassék, kik kedég szegénységben avagy fogságban és egyéb nyomorúságban, te szent irgalmadnak miatta megvigasztaltassanak”. Ráadásul azt is hozzátette: „valaki ez szentöknek életöket olvassa, azon napon gonosz halállal meg nem hal. Ő halálának kedég idejin bizon töredelmesség nélkül, tiszta gyónás nélkül, Oltáriszentség nélkül és hit, reménység, szeretet nélkül, és isteni malaszt nélkül ki nem múlhat…”

Ilyen előnyös feltételek mellett az a meglepő, hogy csak nyolc-tíz magyarországi gótikus szárnyasoltára ismert. Ezek közül a legtöbb bizonytalanság talán a gyöngyösi körül van, amely képet a ferences házfőnök a huszadik század elején a Magyar Nemzeti Galéria elődjének letétbe adta. A fatáblák meglehetősen rossz állapotban vannak, köszönhetően a szuvasodásnak és a szétfűrészelésnek. A legtöbb probléma a képek templomi helyzetével kapcsolatosan vetődött fel, illetve felmerült az a lehetőség is, hogy ez a felső-magyarországi táblaképfestésre jellemző munka nem is gyöngyösi eredetű. Ennek ellentmondani látszik a háztörténet régi templomra vonatkozó leírása, amelyből kiderül, hogy Páduai Szent Antal oltára már a középkori templomban is megvolt, s ebből az adatból kézenfekvő, hogy a ma meglévő hat kép már ezerötszáz körül is ezt az oltárt díszítette. Sajnos a szárnyasoltár megmaradt részeiből az is kiderül, hogy legalább öt szárnyrész elveszett, és ha volt, akkor a középen álló szobor is.

sztzsófiakis

Szent Zsófia és három leányának képét a belső oldalra festették. A legkisebb leányt, Charitast (Szeretet), karjában tartja édesanyja. Fides (Hit) és Spes (Remény) vértanúságuk jelképét, a kardot emelik föl. A négy szent arca minden érzelemtől mentes, Fides merengve néz Zsófiára, Spes Charitasra, Zsófia, a bölcsesség pedig ránk. Túl vannak már minden megpróbáltatáson és igazságtalanságon, elnyerték a vértanúság koronáját.

Fáy Zoltán

• Publikálva: 2012.05.15. 16:05 • Címke: évforduló, művelődéstörténet