a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

A világhírű kocsi kocsi

kocsi leadEgy magyar találmány, amely meghódította a világot.

A kocsi magyar találmány, magyar bognárok, azaz kerékgyártó mesterek fejlesztették ki a szekér magyar változataiból. Mátyás király uralkodása idején a már korábban is használt könnyű teherszállító szekérből alakult ki. A 'koczy' szóalak először 1469-ben jelent meg. A kocsi első részletes leírását jóval később, 1518-ban, Sigmund von Herberstein tette közzé. Az osztrák diplomata ebben az évben Bécsből Moszkvába utazott, és az út magyarországi szakaszát Kotschi Wagenen tette meg. Herberstein leírja, hogy a kocsiszekeret három ló húzta. Vasalása alig volt; négy személy fért el rajta. A kocsit vagy könnyű szekeret az adatok egybehangzó tanúsága szerint a Komárom megyei Kocs falu – amely a Buda–Bécs közötti útvonal egyik állomása is volt – iparosai fejlesztették ki. Azok a mesterek, akiket kocsigyártóknak, bognárnak neveztek. Nevük, a bognár szó a német Wagner bajor táji változatának XIII. századi átvételéből alakult ki. A kocsiak egy rugózó szerkezetet alkottak, olyan kocsiszekeret, amelynek szekrényében vesszőből font kas volt, ez hátrafelé fokozatosan magasabbra emelkedett, hogy szükség esetén ponyvával letakarható legyen. A kas hátsó ülésén két ember kapott helyet, egy pedig szemközt levő kisülésen, a kocsis háta mögött. A szerkezet újszerűségét és szakmai egyediségét mutatja, hogy – mint azt majd később látjuk – a kocsi szó több európai nyelvben is előfordul és a jelentése is azonos.

A kocsi kocsiról fennmaradt legkorábbi ábrázolás
Magyar utazókocsi a XVI. században. Weimann Márton metszete Jeremias Schemel rajza nyomán 1568-ból

A kocsi mesterek műhelyben végezték a hintó-, kocsi- és szekérkészítés műveleteit. A szekérkészítés, szekérjavítás ezt megelőzően, a kora középkorban, a férfiak általános ismeretei közé tartozott, minden falusi embernek értenie kellett hozzá, nemigen volt szükség ilyen műhelyekre. A jó, Kocson kitalált kocsi hasznos szolgálatokat tett gazdájának: nagy rakterületére képes volt befogadni három utast és a kocsist csomagostul. Oldalait négy lőcs támasztotta, amelyek a teher egy részét a tengelycsapok végére is átvitték. Ennek következtében a tengelyderekat vastagítás nélkül hosszabbra lehetett hagyni, a kocsiderék feneke szélesebb lett a nyomtáv szokásos – 1,3 méteres – szélessége mellett. Kétoldalt két-két lőcs azt is lehetővé tette, hogy az oldalakat a kerekeknél jó magasra lehetett megemelni. Így elkerülhették a sár és por beverődését a járműbe. A kocsi oldalai homorúan görbék lettek. A derekat fonott kocsikassal bélelték ki, és tették szilárdabbá. Jól forduló eleje volt. Nagyon gyakran készítették hátulsó saroglyával is, ami növelte a rakodóterét; szénát, takarmányt és a kocsis személyes tárgyait tették oda. Üléseit magasra készíthették, és azok vagy ládásra voltak kialakítva, vagy a kast fonták ülésesre úgy, hogy rajta bőven volt hely. Ezek az újítások és a lófogatolás jó technikája könnyen kezelhetővé, gyorssá tették a kocsit. Mindegyik lovat könnyű szügyhámmal szerszámozták fel, ami nem gátolta a lovakat sem a futásban, sem az erőkifejtésben. A magyar lovak szívóssága, kiváló húzóképessége megnövelte a kocsi teljesítményét.

Mindezek érthetővé teszik azt a nagy sikert, amelyet a kocsiszekér Európában elért. Nevének európai elterjedése jól bizonyítja az óriási diadalt a járműgyártásban, a német: Kotschi, Kutsche, Gotschi; a francia: coche; olasz: coccio; flamand: goetse; angol: coach; lengyel: koczi; cseh: koczy; svéd: kusk – hogy csak a legismertebb példákat említsük. A kocsi Európába vezető útját egyengették a kereskedelmi kapcsolatok is. A hazánkba érkező kereskedők találkoztak a kocsival, amelynek nemcsak a nevét, hanem magát a járművet is magukkal vitték, és így annak szerkezete igen gyorsan elterjedt a német és a holland területeken. Ezek a járműkonstrukciók erősen hatottak az angol szekériparra, s így érthető, az angol szekereken is ma is felfedezhetők a magyar kocsi hatását tükröző megoldások.

Egy gondolatfutamot az is megér, hogy nyilván nem véletlen a magyarok mindenkori sikere a fogathajtás sportágában, mint ahogy az angol királynő férjének, Fülöp hercegnek különös rokonszenve a magyarok és a fogathajtás iránt sem függetleníthető a kocsi történetétől.

Kocsimúzeum Parádfürdőn

Az épületet 1880-ban gróf Károlyi György építette Ybl Miklós tervei alapján. A nagyhatalmú, dúsgazdag mágnás párját ritkító, szinte hivalkodóan fényűző istállót akart, olyat, amely méltó az Ybl Miklós tervei alapján készült fürdőtelepi kastélyhoz. A Cifra Istálló a kastélyhoz tartozott. Eklektikus stílusú épület, fagerendás, vöröstéglás megjelenésével a felnémet épületekre emlékeztet. A Cifra Istálló ma Kocsimúzeumként működik, ahová, ha belép az ember, egészen a századelőig visszapereg vele az idő. A díszes külseje és vörös márvánnyal burkolt belseje miatt Cifrának nevezett uradalmi istállóban látható Kocsimúzeum a kerék feltalálásától a díszes főúri hintókig vonultatja fel a téma érdekességeit. A kocsiszínben lévő kiállítás bemutatja a világhírű magyar kocsikészítés történetét, a szatler, a kovács, és a bognárműhely kocsikészítéshez szükséges eszközeit. Találhatunk itt: hajtószánt, városi szánt, "Eszterházy-kocsit", vadász kocsit, konflist, fiákert. A volt kocsiszínekben megtekinthető számos eredeti, XIX. és XX. századi kocsi, hintó is. Természetesen Parádon sem feledkeztek el a magyar kocsikészítés legnagyobb sikerének szülőfalujáról, Kocsról, ahol szintén van egy kocsimúzeum.

Dippold Pál

• Publikálva: 2012.05.22. 16:51 • Címke: ipari formatervezés, technika