Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
A soron következő évek programjának felépítésében koncepció és fejlődés figyelhető meg: a szervezők láthatóan nemzetközi viszonylatban is ismertté szeretnék tenni a fórumot, ezért idén még több külföldi előadót hívtak meg, és itt rendezték a múzeumokról és kulturális örökségről szóló Nemzetközi Audiovizuális Fesztivál (FIAMP) díjátadóját is. Az előadások arról szóltak, hogy a fiatal generációk múzeumba vezetéséhez, érdeklődésük megragadásához szükség van a modern technika, technológia eredményeinek alkalmazására a múzeumokban és más kulturális intézményekben. Ha a fejlesztés sikeres, a látogatókat újfajta befogadásra és együttműködésre készteti. De milyen módszerekkel érik ezt el a világ múzeumai? Erről szóltak a konferencia előadásai.
Natalia Tolstaya: ADIT klub – a technológia legújabb vívmányai
A moszkvai Tretyakov Galéria művészettörténésze arról számolt be, hogyan próbálták a fiatalabb generációkat egy multimédia fesztivál keretei között megszólítani. A kiállítási tárgyakhoz különböző multimédia projekteket rendeltek, illetve versenyeket rendeztek a látogatók számára, valamint részt vettek a szentpétervári Vallástörténeti Múzeum által rendezett Museum Geek elnevezésű múzeumi multimédia internet-fesztiválon is.
A Museum Geek fesztivál
Horváth Ádám: Az aggregáció általános modellje: A Synergy-modell
A Magyar Nemzeti Múzeum könyvtárának vezetője a Synergy-modellt ismertette. A Synergy-modell az aggregáció folyamatában azonosítható szerepköröket, feladatokat, személyeket rendezi jól áttekinthető rendszerré. A modell szerint az adatszolgáltató feladatkörébe tartozik az adat előállítása, gondozása, minősége, frissítése; az aggregátor feladata az elérés biztosítása, összefüggések ábrázolása, szükséges javítások elvégzése, problémák összegzése, megoldási javaslatok, sztenderdek kidolgozása. Maga az aggregációs folyamat a felhasználó számára minőségi fejlesztést generál. A szükséges konverziókat nemcsak karakterről karakterre, hanem az adatbázis jelentését is figyelembe véve kell megtervezni, a folyamatok fontos szereplője a konverziós szakértő, aki felügyeli az input és output folyamatokat. A minőségi szolgáltatás fejlesztésén túl a folyamatok egyre nagyobb arányú automatizálása maga is cél.
Tóth Kornél – Németh Márton: A múzeumi digitalizálás változatos perspektívái – A QUOLTO közgyűjteményi informatikai rendszer bemutatása
Tóth Kornél, a Quolto munkatársa vázolta a múzeumok előtt megjelenő perspektívákat: a szemantikus web lehetőségei; az adatok leírása; a metaadatok egységesítése; csatlakozás a különböző névterekhez, szótárakhoz, megjegyezve azonban, hogy az áttérés nem olyan gyors folyamat. Ismertették a cég eredményeit: részvétel az Europeana Connection Kit fejlesztésében; a Mokka (Magyar Országos Közös Katalógus) modelljének kialakítása; a MuseuMap, magyarországi múzeumi aggregációs portál működtetése; valamint a legújabb termék, az Egységes Múzeumi Rendszer, a Quolto–M megjelenése.
Ruttkay Zsófia: QR kód helyett – Múzeumi digitalizációs stratégia
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média design Tanszékének oktatója az egyetemen megindított Digitális Múzeum Kurzus tapasztalatairól számolt be. Az előzmények 2010-re nyúlnak vissza, amikor elvégeztek egy felmérést a múzeumi területen dolgozók körében, vajon megítélésük szerint szükség van-e a digitális múzeumra. Mikor lesz sikeres a digitális múzeum? Ha többet, mást nyújt, mint ami elérhető: ha egyedi, szellemes, meglepő, vonzó. A technológia lehetőség szerint legyen elrejtve, hogy ne vonja el a figyelmet a műről. Példaként a PIM Weöres 100 című kiállításán a Samu Bence által készített applikációt, a „versfoltozást” említette. A sikeres projektek érdekében kurátornak, múzeumpedagógusnak, vizuális tervezőnek és digitális kurátornak a kezdetektől együtt kell működnie, ahol a valódi siker a látogatói attitűd megváltozása.
Ruttkay Zsófia (Fotó: Dabasi András, Kardos Judit, forrás: ommik.hu)
Samuel Franco Arce: Nepál kincsei
Az előadó hangmérnök és videós, a maja kultúra szellemi kulturális örökségének megőrzésére alakult Casa K’ojom dokumentációs központ, levéltár és múzeum alapító vezetője. 2003 óta számos egyéb kultúra szellemi örökségének megőrzésével foglalkozott. Nepálban készített videó filmje még a 2015. április 25-én bekövetkezett földrengés előtt készült. Nepálban tíz UNESCO világörökségi helyszín található, ezek közül nyolc kiemelkedő kulturális helyszín, kettő pedig természeti kincs. Az előadó kitért a földrengésnek a kulturális örökségre tett hatására is.
Kónya Béla: A médiaművészet megőrzése
A Ludwig Múzeum restaurátora egy mind anyagában, mind témájában különleges múzeumi tárgy, egy 1993-ban készült csokoládé-videokamera bemutatásával kezdte előadását, ezzel is illusztrálva, hogy a múzeum gyűjteményének nagy részét alkotó, technika alapú médiaművészeti tárgy megőrzése óriási kihívást jelent: a romlás visszafordíthatatlan, csak lassítani lehet. Ezen tárgyak gyűjtése és megőrzése új kihívást jelent, nemzetközi példák ugyan vannak, de a megfelelő gyakorlat kialakítását az is nehezíti, hogy még egy egységesen elfogadott és szabályozott terminológia sem áll rendelkezésre. Fontos tudatosítani, hogy a kortárs művészet a kulturális örökség része! A Ludwig Múzeum olyan, több tudományterületet is érintő együttműködést szeretne kialakítani, amelybe a múzeumok, archívumok, galériák, restaurátorok, kurátorok, művészek, valamint a jog- és bölcsészettudomány képviselőit is bevonják. Arra törekszenek, hogy a múzeum közép-európai módszertani központtá válhasson a média megőrzésének területén.
Kónya Béla (Fotó: Dabasi András, Kardos Judit, forrás: ommik.hu)
Olga Kissel: Museum Geek Fesztivál
Az előadó a szentpétervári Vallástörténeti Múzeum számítástechnikai osztályának vezetője, és a Museum Geek elnevezésű múzeumi multimédia internet-fesztivál projektvezetője. Előadásában beszámolt a 2014-ben első ízben megrendezett fesztivál tapasztalatairól. Ez a forma lehetővé tette, hogy a digitális technológiák kutatását és módszertanának vizsgálatát megkönnyítsék, valamint az egyes múzeumok megismerjék egymás digitális programjait, jó gyakorlatait. A fesztivál része volt egy online megrendezett verseny is, melynek öt kategóriájára 71 nevezés érkezett. A rendezvény fő sikere a kommunikáció megvalósulása volt, amely a múzeum–közönség–technológia párbeszédeként is felfogható.
Virginie Berdal: HistoPad Chambord
Virginie Berdal, a franciaországi Chambord-i Nemzeti Park kutatásvezetője előadásában egy ipadre fejlesztett új látogatói eszközt mutatott be, amelyen a Chambord-i kastély reneszánsz pompájában is megtekinthető. A látogatók, miközben bejárják a termeket, adott irányba tartva az eszközt az azóta felhúzott falak helyett az I. Ferenc, vagy Nagy Károly korabeli, tágas tereket láthatják maguk előtt, reneszánsz kárpitokkal és a festmények, rajzok alapján rekonstruált berendezésekkel. Az eszközön megjelennek az egyes műtárgyakról szóló információk is. A fejlesztés navigációs eszközként is használható a kastély és a birtok területén. A látogatói statisztikák szerint az új szolgáltatás nagyon népszerű a múzeumlátogatók körében, és kellemes meglepetést okozott, hogy az egyes családok tagjai nem külön-külön, hanem együttesen kölcsönöztek egy-egy eszközt. Ez is mutatja, hogy a megfelelő digitális múzeumi fejlesztések képesek összehozni és együttműködésre ösztönözni a látogatókat.
Virgine Berdal (Fotó: Dabasi András, Kardos Judit, forrás: ommik.hu)
Smohay András – Cseri András: Beltéri helymeghatározás IBEACON és EDDYSTONE alapokon a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeumban
Smohay András, a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum munkatársa elmondta, hogy Székesfehérváron nagyon hasonló appeket kínálnak a látogatóknak. Az egyik különbség talán az, hogy a székesfehérvári fejlesztések nem eszközspecifikusak, hanem bármely mobileszközre letölthetőek. A műtárgy felé fordítva pedig ugyanúgy láthatóak a művészettörténeti információk, sőt, a műtárgy szabad szemmel nem megtekinthető részletei is. Így például a Szent István király hermája felé irányozva a mobileszközt, a képernyőn láthatóvá válik első királyunk koponyaereklyéje. Az első hasonló jellegű fejlesztésük a 2013-ban megrendezett Szentek titka című kiállítás volt, amelyen több, mint 40 szent, boldog, tiszteletre méltó személy életéről szóló tudnivalókat jelenítettek meg egy interaktív kiállításon, melynek honlapja ma is elérhető. A múzeum munkatársai a múzeumpedagógiai foglalkozásokon is sikerrel alkalmazzák a technikai környezetet: például a szentek életéről filmet lehet forgatni, ezek a foglalkozások szintén az együttműködést segítik elő. Megfigyelhető, hogy míg a fiatalabbaknak hétköznapi nyelve az informatika, az idősebbek ódzkodnak a használatától. A székesfehérvári törekvéseket a következőkben lehet összefoglalni: kis intézmény is tudhat újszerű múzeumi élményt nyújtani, kevés forrásból, saját eszközre letölthetően – az egyetlen feltétel a jó minőségű wifi.
Smohay András (Fotó: Dabasi András, Kardos Judit, forrás: ommik.hu)
Faludi Gábor: A felhő alapú szolgáltatások és a szerzői jog
Az ELTE ÁJK Polgári Jogi tanszékének docense meggyőző előadásában foglalta össze a felhő alapú szolgáltatások korában a kulturális megőrző és szolgáltató intézmények előtt álló jogi kihívásokat, megoldandó feladatokat. Ezzel a területtel összefüggésben általában a megőrzés, szolgáltatás, internetes közzététel, valamint a többszörözés legális eseteit szokták említeni. Bonyolítja azonban a helyzetet, hogy például a múzeumok kettős természetű intézmények: nemcsak felhasználnak, hanem létre is hoznak új szellemi értékeket, és ebben a helyzetben már ambivalens a rájuk vonatkozó szabályozás. Az előadó ismertetett néhány közelmúltbeli nemzetközi jogesetet, ahol például az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága egy ítéletben kimondta, hogy a szerzői jog ugyan az új technológiákat nem állíthatja meg, ha azonban az előállító ösztönzi a jogsértést, akkor elmarasztalható. Maga a felhő alapú technika a szolgáltatói oldalról nagy kihívásokat rejt: nagyobb kapacitású hardver, állandó fejlesztések, a felhasználói oldalról viszont nagyon egyszerű hozzáférést biztosít a felhőben tárolt alkalmazásokhoz. Ami ebben a vonatkozásban a leginkább megoldatlan, az a személyiségi jog védelme, vagyis a személyes adatok védelme. Fontos tudni, hogy nemzetközi adatvédelmi egyezmény nem létezik, és az egyes országok gyakorlata igencsak eltérő. A felhő alapú szolgáltatásoknál figyelemmel kell lenni az állami vagyonvédelmi szabályokra, vagyis a nemzeti vagyon külföldi szerveren való tárolása – bár egyelőre nem szabályozott –, de ugyancsak aggályos.
Tatai Gábor: A tartalom, a látogatómenedzsment és a technológia harmóniájának meghatározása. Esettanulmány a Parlament Múzeuma megnyitása kapcsán
A Parlament Múzeuma 2015-ben, több mint két év tervezés után nyílt meg. A tárlat számos innovatív audiovizuális elemet alkalmaz annak érdekében, hogy a kiállítás informatív és élvezhető legyen a látogatók számára. A projekt kezdettől számos kihívást tartalmazott, amelyekre a fejlesztők és a múzeum dolgozói mindvégig rugalmasan tudtak reagálni.
Muzeum@Digit konferencia
2015. november 3-4.
Vass Johanna