a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Érdemes-e felnőni?

anilogue lead

Az idei Anilogue nagydíjas filmje, a Fantomfiú kioktatás nélkül nevel az életre. A címszereplő, szuperképességgel rendelkező  kisfiú betegsége és önfeláldozása komoly téma, amit a feldolgozás könnyed, nem gügyögő hangvétele, tündéri humora tesz az egész család számára remek szórakozássá.

A 13. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál legjobb egészestés filmje díját a Fantomfiú, Alain Gagnol és Jean-Loup Felicioli alkotása kapta. A francia rendezőpáros már 2011-ben is fődíjas lett az Anilogue-on, akkor az Egy macska kettős élete című animációval nyertek, amelyet Oscar- és Európa-díjra is jelöltek.

Jean-Loup Felicioli és Alain Gagnol 1988 óta dolgoznak együtt a Folimage-nál. A kezdetektől szinte ugyanazoknak a jól ismert, hétköznapi, túlnyomórészt felnőtt karaktereknek a hétköznapitól az abszurdig húzódó, esetenként a fantasztikumig is eljutó történeteit mutatják meg. Két egészestés animációjuk, az Egy macska… és a Fantomfiú a kis- és nagyobb kamasz gyerekekhez szól elsősorban, ugyanakkor számos ponton jólesően összekacsint a felnőtt nézővel is: ugye, nem is annyira rémes hely ez a világ, ha csodára nyitottan nézzük? Pedig de, vágnánk rá, de nincs szívünk hozzá.

A trailerben is megfigyelhető, mennyire szervesen illeszkedik zene és animáció, az együtt hangzás, együtt mozgás révén alakul ki az a varázslat, aminek egész egyszerűen nem lehet ellenállni

A Fantomfiú a többi művükhöz hasonlóan rajzanimáció, mely a francia-belga képregény junior vonalának beszédmódját (Tintin, Pif, Spirou) használva ötvözi a francia bűnfilm-történet hagyományosan sikeres műfajait (detektívfilm, fantasztikus film, elsősorban A faljáró) a napjainkban oly népszerű felnövéstörténetekkel. Az angol szuperhősös cím tisztelgés Stan Lee, a Batmant és a Supermant leszámítva szinte valamennyi szuperhős megalkotójának zsenije előtt. Csak néhány cím ízelítőül: Pókember, Fantasztikus Négyes, X-Men, Hulk, Vasember, Amerika Kapitány, Thor, Daredevil – Fenegyerek.

fantomfiu

A tizenegy éves Léo nehéz napok elé néz: kórházba kell mennie. Aggodalomtól agyongyötört szülei csupán annyit látnak, hogy a gyerekük szenved, gyakran elájul, étvágya nincs, gyenge, de azért igyekeznek bízni abban, hogy a kemoterápia majd segít legyőzni a betegséget (azt mindvégig nem tudjuk meg, pontosan mi baja). Arról sejtelmük sincs, talán el sem hinnék, hogy fiukat a sors csodálatos képességgel kárpótolta a szenvedésekért: a lelke képes arra, hogy elhagyja a testét, s hihetetlen gyorsan, akadályt nem ismerve repkedjen a városban. Szelleme nagyrészt úgy viselkedik, ahogy azt az élet utáni életről szóló Ghost-történetekből ismerjük: akadálytalanul át tud haladni minden szilárd tárgyon, az élők nem láthatják-hallhatják, nem érzik az érintését, ám azoktól eltérően Léo fantomja arra is képes, hogy kommunikáljon a kalandozások idejére magára maradt testével. Szuperképessége határa a szellemtest elfáradása: ha nem érne vissza idejében porhüvelyéhez, akkor már soha nem tudna visszaszállni abba.

fantomfiu

Kishúga sejt ugyan valamit, de látni ő sem látja Fantomfiút. Csupán sorstársai érzékelik: nagyon sok beteg a kórházban ugyanazt éli meg, amit a kisfiú, ám a legtöbben úgy térnek vissza a testükhöz, hogy nem emlékeznek a kiruccanásra. Egyedül Alex, a hisztériás főnöke által rendre leteremtett rendőr az, aki ugyanolyan természetesen kommunikál a fantom-Léóval, mint az élővel. Alexet a bűnüldözés veszélyes útján érte az a baleset, ami miatt átmenetileg kerekesszékbe kényszerül, s mert a rendőrfőnök keresetlen egyszerűséggel hülyének nézi, képtelen elérni, hogy a New Yorkot fenyegető veszélyre a hatóságok idejében reagáljanak. A baj bekövetkezik: a Batman Joker-figurájára – képességeit tekintve távolról, nagyon távolról – emlékeztető gengszterfőnök elindítja azt a számítógépes vírust, ami 24 órán belül tönkreteheti a metropolisz minden hálózatát. A kubista módra töredezett arcú, kalapos főgazember egymilliárd dollárt követel. Elkezdődik a verenyfutás az idővel.

fantomfiu

A lenézett, helyhez kötött, kerekesszékes Alex és a halálosan beteg kisgyerek a kórházból veszik föl a harcot a Főnök ellen, aki két segédjével, és egy apró ebbel a könnyekig megnevettetik a nézőt számtalan bénázásukkal. Felbecsülhetetlen segítségük Mary (hangja: Audrey Tautou), a mindent jobban tudó újságíró, hiszen ő legalább tehet is valamit. A versenyfutás a halállal való harcot is magában foglalja, mert azért Léónak meg is kellene gyógyulnia. A nemes, lovagias fiúlélek ezúttal is megmutatkozik: a végső, mindent eldöntő ütközet során a lehetségesnél jóval tovább időzik távol fizikai valójától, hogy a várost megszabadítsa, s Maryt kimentse az életveszélyes helyzetből. A városmentő akció fényesen sikerül, a rosszak lebuknak, a szétszóródott asztráltestű fiút azonban csak kishúgának szeretete képes visszahozni az élők sorába.

Felicioli és Gagnol kezdetben a gonoszt szörnyű arccal képzelték el, de aztán letettek erről: inkább viccesre formálták. Így lett ennek a  tizenéves fiúk számára készült, szuperhősös és melodramatikus eszközöket biztos kézzel vegyítő forgatókönyvnek is az igazi varázsa a tündéri humora, amit már az Egy macska kettős életét is annyira szerethetővé tette. A Fantomfiú is azok közé az alkotások közé tartozik, amelyek az életre nevelést kioktatásmentesen művelik, ami a gyerekközönség számára is szerethetővé, jól befogadhatóvá teszi. A kisfiú betegsége és önfeláldozása olyan komoly téma, ami a feldolgozás könnyed hangvétele, nem gügyögő hangvétele, életszerető humora miatt valóban az egész család számára kiváló szórakozás. A felnőttekre is ráfér néha, hogy leckét kapjanak kamasz önmaguktól.

13. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál
2015. november 24-29.

Boronyák Rita

• Publikálva: 2015.12.17. 10:16 • Címke: anilogue, animáció