a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

Szívinfarktus és Tisza-szabályozás

vásárhelyileadSzázhetven éve, 1846. január 20-án alakította meg Széchenyi István gróf a Tisza egységes szabályozása és a folyóvölgy ármentesítése céljából a Tiszavölgyi Társulatot, s annak irányításával kezdődtek meg a korabeli Európa egyik legnagyobb vízgazdálkodási vállalkozásának munkálatai. A tervek készítője, Vásárhelyi Pál szívinfarktust kapott és meghalt a vita során.

A 18-19. század fordulóján Magyarország mai területének mintegy negyedét borította állandóan vagy időszakosan víz, aminek több mint a felét a Tisza és mellékfolyói adták. A kanyargó Tisza gyakori árvizei évszázadokon át állandó fenyegetést jelentettek az ország termékeny alföldi régiójában, lehetetlenné téve a mezőgazdasági területek növelését, az ipartelepítést, a közlekedési útvonalak kiépítését. A folyók, különösen a Tisza szabályozásának központi szándékát elsőként az 1613. évi XXVII. törvénycikk fogalmazta meg. A jogszabály a töltések emelését a vármegyék hatáskörébe utalta, melyek erejük és lehetőségeik szerint kezelték az árvízvédelem ügyét. A helyi erőből felépített védtöltések azonban nem tudták megállítani a szeszélyesen kanyargó Tisza árhullámait. Az 1780-as években megkezdődött az ország hajózható vagy azzá tehető vízi útjainak feltérképezése. Az 1830-as évek vége felé a Helytartótanács az úgynevezett mappatiót a Tiszára is kiterjesztette. A József nádor által a sószállítás bevételéből képzett sóalapból finanszírozott részletes és pontos felmérés teremtette meg az alapot a tényleges munkálatok megkezdéséhez, melyek elodázhatatlanságát az 1844. és az 1845. évi árvizek pusztításai is megkérdőjelezhetetlenné tették.

vásárhelyi
forrás: wikipédia

József nádor utasította az országos építészeti igazgatóságot a Tisza-szabályozás tervezetének elkészítésére, és 1845. június 12-re egyeztetésre hívta össze a Tisza-völgyi birtokosokat. Néhány nappal korábban, június 8-án nyújtotta be a Helytartótanácshoz Vásárhelyi Pál, a Vízi és Építészeti Főigazgatóság első hajózási mérnöke a folyó szabályozásának előzetes terveit. Vásárhelyi fogalmazta meg azt a máig érvényesnek tekintett elvet, mely szerint a cél a víz minél gyorsabb elvezetése a Kárpát-medencéből, amit a folyókanyarok átvágásával és töltések építésével kívánt elérni. A Helytartótanács által külföldi szakértőként meghívott Pietro Paleocapa, a Pót is szabályozó lombard-velencei mérnök azonban a folyó töltésezését javasolta, az átmetszéseket csak másodrendű kérdésnek tekintette. A tanácskozáson részt vett a helytartóság közlekedési osztályának elnökévé kinevezett Széchenyi István gróf is, akinek tekintélyére és meggyőző erejére igen nagy szükség volt a 22 különböző érdekű törvényhatósághoz tartozó Tisza-völgy egységes szabályozásának lebonyolításához. Széchenyi még ebben az évben beutazta a Tisza völgyét, majd vitaindítónak megírta az Eszmetöredékek különösen a Tisza-völgy rendezését illetőleg című munkáját, amelyben éles valóságlátással tárta fel a rendezés kérdésének minden mozzanatát, a földrajzi adottságokból fakadó műszaki nehézségeket éppúgy, mint a történelmi múltból, elmaradottságunkból adódó társadalmi, politikai nehézségeket, feladatokat és ezek bonyolult összefüggéseit.

vásárhelyi1
forrás: emberestisza.blogspot.hu

Széchenyi 1846. január 19-ére Pestre hívta egyeztetésre a helyi vízvédelmi társulatok és az érintett helyhatóságok képviselőit, s vezetésével január 20-án megalakult a Tiszavölgyi Társulat. Az ügyek egységes vezetésére megválasztották a központi választmányt, aláírták a tiszai szerződést, amelyben lefektették a működés alapelveit, s kimondták, hogy „a szabályozási költségek az érdekelt birtokosok által birtok és nyerendő haszon arányában fizettessenek”. Vásárhelyi 1846. március 25-én végleges formában is benyújtotta általános szabályozási terveit. A költséges terv a Tiszavölgyi Társulat választmányának április 8-i ülésén heves vitákat váltott ki, az elgondolásait védelmező Vásárhelyi szívrohamot kapott és meghalt. A Tisza szabályozása végül nélküle, de az ő tervei alapján valósult meg. A szabályozási munka 1846. augusztus 27-én kezdődött, a Tiszadob és Szederkény közti kanyarulat átvágásánál maga Széchenyi tette meg az első kapavágásokat. A Pietro Paleocapa irányításával megkezdett munkálatok az 1848-as forradalom és szabadságharc miatt megszakadtak, a folytatást a pénzhiány, a rendszeres viták és az árvizek okozta károk hátráltatták. A vitákon végül az 1879. évi nagy szegedi árvíz okozta megdöbbenés után sikerült úrrá lenni, és a Tisza szabályozása hat évtized alatt, 1908-ban fejeződött be.

vásárhelyi2
forrás: szegedpanorama.blogspot.hu

A szabályozás során a Tisza teljes akkori hosszát (1419 km) 112 nagy kanyar átvágásával 457 kilométerrel, jelenlegi magyarországi szakaszát 360 kilométerrel rövidítették meg. A folyó új hossza 962 kilométer lett (ebből a jelenlegi magyarországi szakasz 597 km). Létrehoztak 136 km új, épített medret, s kialakítottak 589 km holtágat. A folyóvölgy átalakítása gyökeresen megváltoztatta az Alföld arculatát, és utat nyitott fejlődéséhez.

mti

• Publikálva: 2016.01.19. 09:48 • Címke: történelmi események