a rovat írásai

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

A magyar fotográfia élő klasszikusa a Nemzeti Galériában

Korniss Péter öt évtizedes fotográfusi munkásságát tekinti át Folyamatos emlékezet címmel a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) péntektől látható kiállítása.

Művészet összes cikke »

​Nagybánya a Falk Miksa utcában

missionart lead

120 éve, május 5-én jelent meg Hollósy Simon barátaival Nagybányán, hogy a szabadban való festészetet műveljék a gyönyörű környezetben. A nagybányai festőket 25 éve kutató MissionArt Galéria most 12 képpel mutatja be ezt a 12 évtizedet. Köztük egészen jókkal és kevésbé sikerültekkel, de csupa Nagybányához kötődő művész munkáival.

Mindjárt az „alapító atyák” közül itt van egy befejezetlen Ferenczy Károly festmény, a Vasárnap délután (Pipázó, Pipás férfi), amin felvonulnak Ferenczy mélyzöldjei, ott van erdeinek sejtelmessége, a vastag ecsetvonásokkal jelzett figurával, a fehér inges pipázóval. Ha befejezi, az életmű egyik kiemelkedő darabja lehetett volna. Nem ennyire erős az első idők megfellebbezhetetlen tekintélyének számító, müncheni iskoláját Nagybányára cserélő Hollósy Simon 1912-körül festett, a Nereszen hegyet ábrázoló képe. Hollósy itt elkövette azt a hibát, hogy menet közben alacsonyabbra tette a horizontot, kisebb lett a Nereszen, viszont az előző, erős zöldekkel már megfestett változat zavaróan átüt az ég semleges szürkéjén. A katonatiszti pályát a festészetért elhagyó, 1904-ben Nagybányán Ferenczy tanítványaihoz csatlakozó Boromisza Tibor viszont egy nagyméretű, igazán erős alkotással van jelen a válogatásban. 1911-körül a városról festett panorámás látképén ott van minden, ami Nagybánya, a Boromisszára annyira jellemző színekkel és expresszív formákkal.

Boromisza Tibor: Nagybánya látképe, 1911 k. Boromisza Tibor: Nagybánya látképe, 1911 k.
Boromisza Tibor: Nagybánya látképe, 1911 körül (forrás: MissionArt)

A nagybányaiak második nemzedékéhez tartozó Börtsök Samu 1912 körül a Virághegyre viszi fel festőállványát, és deríti Ferenczy zöldjeit némi sárgákkal. Az ugyancsak a második nemzedékhez tarozó Ziffer Sándornak pedig először van kiállítva most a Párizsban, 1910-körül festett, Festőnő a Szajna-parton című képe, a francia főváros ezer színével, minden játékával. Hasonló koloritot vonultat fel az 1923-tól végleg Nagybányán letelepedő Kádár Géza is. Az Őszi utca lila kerítéssel jól rímel Ziffer párizsi festményére. Erőteljesek a színei Pittner Olivér Felsőbányai részlet című pasztelljének is. Ez a Mission Art által felfedezett kép nemrégiben a Nemzeti Galéria erdélyi művészetet bemutató kiállításának „emblémája” volt.

Dömötör Gizella: Cigány modell, 1915
Dömötör Gizella: Cigány modell, 1915 (forrás: MissionArt)

Pittner Argentínából hazatérve, a harmincas években alkotott kubizmustól átitatott képeket Nagybányán, a kiállítás másik kubistája, Dömötör Gizella pedig éppen Argentínába vándorolt ki megélhetési okokból a Nagy Háború után. Cigány modell című analitikus aktja nem kiemelkedő darab, mint ahogy a brassói, 1928-ban Nagybányán feltűnő Mattis Teutsch János Tervezők című, leginkább futurista alakjai sem adják vissza igazán az „izmus” lendületét.

Pittner Olivér: Felsőbányai részlet, 1931 k.
Pittner Olivér: Felsőbányai részlet, 1931 körül (forrás: MissionArt)

A Ferenczy-tanítvány Nagy Oszkár téli, Kandinszkij absztraktba fordulása előtti tájképeihez hasonló utcaképével nagyon jó helyen van itt, mint ahogy az 1944-ben éppen Nagybányáról deportált, és szökés közben lelőtt Jándi Dávid aktos asztaltársasága is megállítja az embert. Pászk Jenő, aki 1920-tól rajztanár is volt a városban, egy üvegablakszerű, színfoltokból építkező képével van itt. És ha már erre járunk, érdemes átnézni a szomszéd várba, Virág Judit tavaszi aukciós anyagában is találunk szép nagybányai dolgokat. Többek között itt is van egy napfényben fürdő utcarészlet Kádár Gézától, néhány szép Nagy Oszkár olaj, és Ferenczy Károly Birkózók című tanulmánya, amelynek hatmillióról indul a licitje.

Pálffy Lajos

Nagybánya 120 év – MissionArt 12 kép
MissionArt Galéria
2016.05.10. – 2016.05.28.

• Publikálva: 2016.05.23. 10:36 • Címke: kiállítás