Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.
Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.
Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.
A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.
A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.
Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.
Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.
Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.
Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.
A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.
Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.
Az „élő″ helyek mellett, ahol még most is működik a rend, vannak volt pálos templomok és kolostorok, amelyek jellemzően egyházközségek plébániatemplomaként működnek, valamint csak romjaikban létező pálos építészeti emlékek. A volt pálos templomok közé tartozik a budapesti egyetemi templom, a pápai, a sátoraljaújhelyi templom, a csak romjaiban létező kolostorok és templomok közé pedig a budaszentlőrinci, a nagyvázsonyi, a bükkszentléleki, a pilisszentléleki, a salföldi, a Jakab-hegyi és a gönci egyházi épületek. Az 1482-ben alapított sopronbánfalvi pálos-karmelita kolostor felújítás után 2010-ben nyílt meg nonprofit elvonulási és oktatási központként, falai között kiállítás mutatja be a pálosok történetét.
A nagyvázsonyi pálos templom impozáns romjai (forrás: Kuny Domokos Múzeum/MaNDA adatbázis)
Az egyetlen magyar eredetű férfi szerzetesrend megalapítása Boldog Özséb kanonok nevéhez fűződik. Bertalan pécsi püspök 1225-ben a Mecsekben, a Szent Jakab-hegyen építtetett monostort az ott élő remetéknek, akik később csatlakoztak Özséb közösségéhez. Özséb, aki esztergomi kanonok volt, 1246 körül döntött úgy, hogy remeteségbe vonul a Pilis hegyei közé. Ott látomása volt, amelynek hatására úgy döntött, hogy neki kell egyesítenie a szétszórva élő remetéket. A mai Kesztölc falu közelében a Szent Kereszt tiszteletére monostort és templomot épített, az új rend védőszentjének Remete Szent Pált választotta. Özséb 1262-ben kérte IV. Orbán pápát, hogy engedélyezze számukra az ágostonos regulát. A pápától nyert felhatalmazás alapján Pál veszprémi püspök ezt nem tette meg, mert csekélynek ítélte a rend vagyonát és ő maga adott számukra szabályokat. A Szentszék 1308. december 13-án engedélyezte az ágostonos regulát és pápai jogú renddé nyilvánította az Első Remete Szent Pálról nevezett rendet. A szerzetesek 1341-től viselhették a fehér kámzsát, megkülönböztetésül a fekete ruhás papoktól és a szürke ruhás kóborló remetéktől. 1352-ben Nagy Lajos király Márianosztrán kolostort építtetett a pálosoknak, 1381-ben pedig Velencéből Magyarországra hozatta a rend patrónusa, Remete Szent Pál ereklyéjét, amelyet Budaszentlőrincen helyeztek el. Magyarországról érkezett pálosok alapították 1382-ben a lengyelországi Jasna Gorán a czestochowai kolostort, Lengyelország legnagyobb tisztelettől övezett zarándokhelyét, amely idővel a rend legfontosabb központja lett. A 14-15. században a rend egész Európában elterjedt, az 1400-as évek végén Magyarországon csaknem 900 pálos szerzetes élt, 130 pálos rendi kolostor működött, virágzásuknak a török hódoltság és a reformáció terjedése vetett véget. A török kiűzése után, a 18. század elejétől a rend visszatért Magyarországra, egyre több helyen alapítottak kolostorokat. A magyarországi rendtartományt 1721-ben 5 konvent, 12 rezidencia és a római ház alkotta. 1770-ben a monasztikus szerzetesrendek közé sorolták (ezeknek a rendeknek nincs központi szervezete, a monostorok és apátságok nagyobb önállóságot élveznek), a rendnek olyan tagjai voltak, mint a költő Verseghy Ferenc, Ányos Pál és Virág Benedek. II. József 1786-ban más szerzetesrendekkel együtt a pálos rendet is eltörölte, csak Lengyelországban, Krakkóban és Czestochowában maradt meg egy-egy kolostoruk.
A nagyvázsonyi romok és a kolostor rekonstruált rajza (forrás: Kuny Domokos Múzeum/MaNDA adatbázis)
A rend újraélesztésére csak 150 év múlva történt sikeres kísérlet, a lengyelországi pálosok segítségével 1934-ben vették birtokba a gellérthegyi Sziklatemplomot és kolostort, 1935-ben Pécsett (amely ma is a rend magyarországi központja), 1940-ben Petőfiszálláson (Pálosszentkút) alapítottak házakat. 1950-ben a kommunista államhatalom oszlatta fel a rendet, amelynek akkor 38 tagja volt. 1951 húsvét hétfőjén az ÁVH betört a Sziklatemplomba, a szerzeteseket egyetlen éjszaka teherautóra tették és deportálták, a bejáratot betonfallal torlaszolták el. A tagok toborzása titokban folytatódott az egyházmegyés kispapok között, akikről fogadalmaik után még szemináriumi elöljáróik mellett püspökük sem tudta, hogy pálos szerzetesek. A rend Magyarországon a rendszerváltás után, 1989-től szerveződött újjá, a pálos élet négy kolostorban, Budapesten, Pécsett, Márianosztrán és Petőfiszálláson indult meg, s 2014 óta az erdélyi Hargitafürdőn is pálos szerzetesek imádkoznak. Magyarországon kívül Lengyelországban, Németországban, Olaszországban, Fehéroroszországban, Ukrajnában, Horvátországban, Szlovákiában, Csehországban, Belgiumban, Kamerunban, Ausztráliában, a Dél-Afrikai Köztársaságban és az Egyesült Államokban 73 rendházban, mintegy 550 pálos szerzetes él. A pálos rend címere ovális pajzs, kék mezejében, zöld talajon álló pálmafa, melyhez két oldalról egy-egy sörényes hímoroszlán ágaskodva támaszkodik. A fa tetején nyitott szárnyú, fekete holló, csőrében egy darab kenyér. Jelmondatuk: Duplicavit annonam, azaz megkettőzte a járandóságot. A rend szellemiségét ma is a remeteség hatja át, a szerzetesek életét az imádság, a magány, az elmélkedés és a vezeklés jellemzi. A Mária-tisztelet kifejezéseként fehér ruhát hordanak, a rózsafüzért imádkozzák, monostoraik többsége Mária-kegyhelyeken épült fel.
mti