Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A bűnről érvényeset és újat mondani elég nehéz, Watersnak azonban sikerült. Így lett a XX. század nagy szellemi áramlatának, az egzisztencializmusnak egyik utolsó alkotása a The Wall, a lemez és a film.
Friedrich Dürrenmattot állítólag egy alkalommal páratlan ajánlattal kereste föl egy pszichiáter: ingyen és bérmentve meggyógyítja a világhírű írót, méghozzá a műveiből kirajzolódó kórkép alapján. Dürrenmatt azonban némi gondolkodás után nemet mondott a kecsegtető lehetőségre, mivel úgy vélte, gyógyulása esetén biztosan elvesztené íráskészségét is, s így „munkanélkülivé” válna.
David Gilmour 2009-ben (fotó: Ilias Katsouras)
Valami hasonló dolog történhetett a Pink Floyd „kreatív géniuszával” Roger Waters-szel is, legalábbis ami a kórkép és a művészi kreativitás bonyolult kapcsolatát illeti. Nagyon komoly gyermekkori traumát görgetett-görget maga előtt, az apahiány minden kétséget kizáróan rányomta bélyegét munkásságára, ám az 1979-es The Wall és az 1983-as The Final Cut véget vetett a traumának, egész pontosan úgy tűnik, „kiírta magából” a bajt. Mintha Waters túllépett volna édesapja korai elvesztésén (ha ez egyáltalán lehetséges). Mindössze néhány hónapos volt, amikor Eric Fletcher Waters 1944-ben elesett Anziónál. A hiány megélése természetes módon épült be személyiségébe, de egész pályáján küzdött ellene. Sajnos Waters „gyógyulása” véget vetett a Pink Floydnak is, legalábbis a Waters-Gilmour-Mason-Wright felállásnak. És bár minden szakíró hangsúlyozni szokta, mennyire sikeres Roger Waters Pink Floyd utáni szólókarrierje, milyen zseniális lemezeket adott ki egyedül, micsoda remek operát írt, a rajongók többsége azért úgy gondolja, hogy ezek már csak halvány másai korábbi műveinek.
A The Wall persze lényegesen több egy személyes dráma megoldásánál, a The Final Cut pedig nem a The Wall resztlije. Egyébként aligha lett volna világsiker az előbbi, sokak által várt produkció az utóbbi. A két lemez annak ellenére sem egyszerűen Waters saját fájdalmának és örömének eldalolása, hogy a főszereplő Pink alakja sok tekintetben egybemosódik a szerzővel.
A lépésről lépésre felépülő Fal téglái szerencsétlen körülményekből, fájdalmakból, szenvedésekből és figyelmetlenségekből állnak, és bár Waters néha szinte kényszeresen kerüli (vagy legalább leplezi) a moralizálást, nyilvánvaló, hogy a Fal különféle bűnök megtestesülése. Persze a bűnről érvényeset és újat mondani elég nehéz, Watersnak azonban sikerült. Így lett a XX. század nagy szellemi áramlatának, az egzisztencializmusnak egyik utolsó alkotása a The Wall, a lemez és a film. Egzisztencialista misztériumdráma. A sajátsága pedig abban áll, hogy a transzcendens valóság csak negatív és immanens módon tud megnyilvánulni, ezért nem oldja fel semmi kiszolgáltatottságunk szorongó érzését. Még fekete, sötét mennyország sincs, csak pokol, de az itt belül.
Sokak szerint a Waters forgatókönyve alapján, Alan Parker rendezésében készült és 1982 nyarán – épp harminc évvel ezelőtt – bemutatott film éppolyan zseniális, mint az 1979-es stúdióalbum. Ez valószínűleg így is van, a két produkció azonban nemcsak azért nem tekinthető azonosnak, mert a számok tekintetében nem teljes az átfedés, hanem azért sem, mert a képi megoldások számtalan esetben árnyalják, pontosítják, de olykor ellentétessé teszik a szövegeket, sőt, a zenei részeket is. És ugyanezt mondhatjuk el arról a monumentális turnéról is, amely tavaly nyáron jutott el Budapestre. Ez persze már rég nem a Pink Floyd, de hogy a The Wall koncert mégsem egyedül Waters szólókarrierjének a része, az abból is látszik, hogy Gilmour és Mason, a még életben lévő tagok, 2011. májusában együtt léptek színpadra a londoni O2 stadionban. Mindenki nagyon boldog volt, a nézők különösen. A zenészek az utolsó szám hangjaira mosolyogva sétáltak le a színpadról, ahol csak a lerombolt Fal darabjai maradtak nyugtalanító összevisszaságban.
Outside the Wall, London, 2011. május 12.
Fáy Zoltán