a rovat írásai

Mindig komiszul bánt a nőkkel, azok annál jobban szerették

Hogy megy az idő, nyolcvan éves lett Jack Nicholson! És eme kerek számnál ismét végigtekintve pályafutását megállapíthatjuk, hogy 3 Oscar-díjával és kilenc jelölésével minden idők egyik legnagyobb filmszínészéről van szó. Szigorúan filmszínészről, mert a színpadon nem igen jeleskedett eme hosszú pályafutás alatt. És a dicsőséget talán az is árnyalja, hogy szinte kivétel nélkül jeles rendezőkkel dolgozott. Igaz, azok is nyilván csak azért forgattak vele, mert jó, nagyon jó a szakmájában.

Cannes 70: két magyar rendező is versenyben

Két magyar rendező filmje is meghívást kapott a május 17. és 28. között zajló 70. cannes-i filmfesztivál hivatalos programjába: Mundruczó Kornél legújabb filmje az Arany Pálmáért versenyezhet, Kristóf György szlovák-magyar-cseh-francia-lett koprodukcióban készült első játékfilmjét, az Out című alkotás pedig a második legjelentősebb szekcióba, az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásba került be – jelentette be csütörtökön Thierry Frémaux, a világ legjelentősebb filmes szemléjének művészeti igazgatója párizsi sajtótájékoztatóján.

Stallone csalással vádolja a Warners Bros. filmstúdiót

Csalással, szerződésszegéssel és tisztességtelen üzleti praktikákkal vádolja a Warners Bros. filmstúdiót Sylvester Stallone.

Mel Gibson Passiója az Erkelben

Mel Gibson három Oscar-díjra jelölt A passió című filmjét vetíti nagypénteken, április 14-én az Erkel Színház.

Filmeket festett, minden kocka egy-egy önálló műalkotás

Az idő szalad, 75 éves lett Peter Greenaway, minden idők legfestőibb filmrendezője, aki négy vizuális gyönyörökben tobzódó opusz után kevésbé élvezhető alkotásokkal állt elő. Festőművésznek készült, úgy látszik, ez is kell ahhoz, hogy a történet ne nyomja agyon a látványt. mert mégis csak egy olyan médiumról van szó, ahol a képi világ a legfontosabb, talán. Greenaway persze 75 évesen is aktív, fest és multimédiás műfajokban utazik, de olyan szemet gyönyörködtető nagyjátékfilmet, mint A rajzoló szerződése, vagy a Z és két nulla, már valószínűleg nem fog készíteni.

Nolan új filmje nem lesz ott Cannes-ban

Christopher Nolan második világháborús új filmjét nem fogják vetíteni az idei cannes-i filmfesztiválon, mert a Dunkirk című alkotás egész egyszerűen nem fog elkészülni a mustráig – jelentette be az angol filmrendező, véget vetve a produkció esetleges cannes-i szereplésével kapcsolatos találgatásoknak.

Skandináv krimi jön a rókatündér után

Megkezdődött Ujj Mészáros Károly (Liza, a rókatündér) második mozifilmje, az X. című skandináv típusú krimi forgatása Budapesten. A mozifilm főbb szerepeiben Kulka János, Balsai Móni, Schmied Zoltán és Bede-Fazekas Szabolcs lesz látható – közölték a film alkotói az MTI-vel.

A fiatal Claudia Cardinale a 70. fesztivál plakátján

A római háztetőkön táncra perdülő fiatal Claudia Cardinale látható a 70. cannes-i fesztivál hivatalos plakátján. A sajtónak szerdán bemutatott vörös hátterű plakát az olasz filmsztár egy 1959-es fotója alapján készült.

Rendező a vóság és az álom határán

Március 31-én hatvanéves Janisch Attila Balázs Béla-díjas filmrendező, érdemes művész.

Hatvan éves a Hegylakó

Christopher Lambert francia filmszínész, a Hegylakó-filmek sztárja március 29-én lesz hatvanéves.

A Gucci-gyilkosságról forgat Vong Kar-vaj

Maurizio Gucci, a Gucci luxusmárka divatbirodalma örökösének megöléséről készít filmet Vong Kar-vaj világhírű hongkongi filmrendező.

Film összes cikke »

Filmeket festett, minden kocka egy-egy önálló műalkotás

Greenaway lead

Az idő szalad, 75 éves lett Peter Greenaway, minden idők legfestőibb filmrendezője, aki négy vizuális gyönyörökben tobzódó opusz után kevésbé élvezhető alkotásokkal állt elő. Festőművésznek készült, úgy látszik, ez is kell ahhoz, hogy a történet ne nyomja agyon a látványt. mert mégis csak egy olyan médiumról van szó, ahol a képi világ a legfontosabb, talán. Greenaway persze 75 évesen is aktív, fest és multimédiás műfajokban utazik, de olyan szemet gyönyörködtető nagyjátékfilmet, mint A rajzoló szerződése, vagy a Z és két nulla, már valószínűleg nem fog készíteni.

1942-ben született a walesi Newportban, iskoláit a család költözése miatt már Londonban végezte. Festészetet tanult, de Ingmar Bergman A hetedik pecsét című filmje állítólag akkora hatással volt rá, hogy az ecset helyett a kamera felé fordult. És mindjárt a Brit Filmintézetnél próbálkozott, ahol kapott is egy portási állást. Amivel élve aztán használhatta a cég eszközparkját, gyűjteményeit. megtanulva a vágást is, így készítette első rövidfilmjeit, majd a megjött az első siker is 1980-ban, a The Falls című mozi megkapta Brit Filmintézettől az év legjobb filmjének járó díjat.

Greenaway
Vermeer műtermében - Z és két nulla (forrás: mafab.hu)

Első magyar mozikban is vetített játékfilmjét már negyvenévesen, 1982-ben készítette, A rajzoló szerződése pedig a vizualitást mindenek elé helyező koncepciójával, igazán szép helyszíneivel, barokkos kosztümjeivel egy méretes kavicsot dobott az akkori művészfilmes állóvízbe. Mindeközben Greenaway dokumentumfilmeket is forgatott híres zeneszerzőkről, mint amilyen Philip Glass és John Cage, és tíz operalibrettót is írt. És felfedezte magának Michael Nyman-t, aki aztán méltó zenéket komponált és játszott alá a következő filmjeinek, mert jöttek sorban a maradandó darabok: jött a Z és két nulla, a pusztulás lefilmezése, Vermeer van Delft-től is megihletetten. És jött A számokba fojtva című fekete komédiája, a vidéki Angolhon abszurditásaival, és persze a már megszokott és elvárt vizuális tobzódással. A virágok és gyümölcsök mellett a rovarokkal és mindenféle csúszómászókkal, füvekkel, fákkal és vizekkel. Meg elképesztő fényhatásokkal. És végül A szakács, a tolvaj, a felesége és a szeretője feltette minderre a koronát, itt már a festményszerű snittek mellett volt történet is, sőt, azonosulni tudtunk a Helen Mirren alakította hősnővel. Akit amúgy sokat látunk a gengszter éttermének konyhájában, raktáraiban mindenféle alapanyagok között, szeretkezés közben.

Greenaway
A tolvaj lakomája (forrás: prae.hu)

Aztán eljött 1991, és Greenaway leforgatta Shakespeare Vihar című drámájából a Prospero könyveit, az úgynevezett paintbox technika, a kép a képben látvány viszont már sok volt az akkori nézőknek, és hát valljuk be, a történet sem lett valami könnyen befogadható, mint ahogyan a két évvel később bemutatott, színházszerű mozija, A maconi gyermek sem volt egy nézőbarát alkotás. Aztán jött 1996-os Párnakönyv, ami meglehetősen beszűkülve egy japán manöken sajátságos szerelmi életét dolgozta fel. Végül a részben Magyarországon is forgatott Tulse Luper bőröndjei című trilógia jött, ami a 20. századot az urán korszakaként mutatta be. De ezeket már nem vetítették a nagy mozik, Greenaway-t pedig szép lassan elfelejtették a magyar nézők (is). És ezen az sem segített, hogy mondjuk 2008-ban Budapesten is bemutatták a Rembrandt tükre című multimédiás színpadi produkcióját, amelynek rendezője felesége, Saskia Boddeke volt. Greenaway-nek 1963 és 2001 között készült munkáiból volt egy budapesti kiállítása is az azóta elfeledett MEO-ban. 2015-ben életrajzi játékfilmet forgatott kedvenc rendezőjéről Ejzenstein Mexikóban címmel, legutóbb pedig Hieronymus Bosch ihlette meg az amúgy is Amszterdamban élő rendezőt, aki a filmben önmagát alakította.

Az angol rendező leismertebb filmjéről itt olvashat a MaNDA adatbázisában.

Pálffy Lajos
    

• Publikálva: 2017.04.04. 10:55

Magyar játékfilmek