a rovat írásai

A Művészetek Völgyében is felbukkan a Néprajzi

Egyedüli múzeumként vesz részt idén a Művészetek Völgye fesztiválon a Néprajzi Múzeum, amely július 21. és 30. között Taliándörögdön, az Etno Ligetben minden nap állandó programokkal és koncertekkel, az Etno Portán pedig vetítésekkel várja a fesztiválozókat.

Egy kard különös kalandjai

Több mint 150 év után került elő az amerikai polgárháborúban megalakult első, feketékből álló katonai egység parancsnokának a kardja, amelyet az 1861 és 1865 között zajló konfliktus egyik legfontosabb fegyvereként tartanak számon.

Cenzúrázzák Micimackót?

Rászálltak a Micimackóval kapcsolatos kommentekre a kínai hatóságok; a mesebeli medve képeit még közzé lehet tenni, de hozzászólni már alig-alig lehetett hétfőn az ilyen képekhez, miután korábban többen Hszi Csin-ping kínai elnököt a csacsi öreg medvéhez hasonlították.

God save the Queen, aki most Windsor éppen

Anélkül, hogy csak kicsit is részleteznénk az elképesztően bonyolult családfákat, azért meg kell emlékeznünk a tényről: éppen 100 esztendeje létezik az ködös Albionban jelenleg is uralkodó Windsor-ház. Eme, az ilyen családoknál nem éppen hosszúnak számító uralkodásra (gondoljunk csak a Habsburgokra!) nagyon egyszerű a magyarázat: 1917. július 17-ig egészen máshogy nevezték magukat.

Újabb darabok értek haza a Seuso-kincsből

Magyarországnak sikerült visszaszereznie a Seuso-kincsek páratlan fontosságú, felbecsülhetetlen leletegyüttesének második hét darabját – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Budapesten, a kormányülés szünetében.

Gépkarabély százmillió példányban

Hetven éves minden idők legismertebb és legnagyobb számban legyártott gépkarabélya, az AK-47-es. Már milliókban mérhető talán áldozatainak száma, lepusztult darabjait büszkén markolják az afrikai gyermekkatonák, és ott van két, nem éppen demokratikus ország címerében is. Hát persze, hogy lopással indult ez a 100 millió legyártott darabot eredményező világkarrier.

Bajoroknak rettenet, magyaroknak világraszóló diadal

Aztán az utóbbi tíz esztendőben, 1100 év után lassan felfedeztük a Pozsonyi csatát is, ahol egy számarányát tekintve jóval kisebb magyar sereg gyakorlatilag megsemmisített három nehézfegyverzettel ellátott keleti frank hadoszlopot. Világraszóló diadal nekünk, végzetes vereség a bajoroknak, pontosabban a keleti frankoknak, akik vissza akarták venni az avaroktól karddal megszerzett Pannóniájukat az új hódítóktól.

Sok pénzt adtak Einstein leveleiért

190 ezer euróért (58,7 millió forintért) keltek el egy jeruzsálemi árverésen Albert Einstein levelei, melyekben a fizikáról, Istenről és Izrael államról is írt.

Főbejárata az athéni Erekhteion mintáját követi

Száznyolcvan éve, 1837. június 22-én helyezték el Pesten a Magyar Nemzeti Múzeum épületének alapkövét.

A fejedelmi aranykortól a kisemmizésig

Tiltott kastélyok – Erdélyi történelmi családok a jóvátétel útvesztőjében címmel nyílt nemzetközi vándorkiállítás a Pesti Vigadóban.

Kalapács alatt David Rockefeller gyűjteménye

A márciusban elhunyt David Rockefeller mesés műkincsgyűjteményéből, bútoraiból és egyéb berendezési tárgyaiból rendeznek árverést jövő tavasszal, jelentette be a Christie's árverési ház.

Művelődés összes cikke »

A Hindenburg és a Szent Elmo tüze

hindenburg leadNyolcvan esztendeje vált nem egészen egy perc alatt a lángok martalékává az emberiség által valaha is épített legnagyobb repülő szerkezet, a Hindenburg léghajó. Az Nagy Háború legendás német tábornokáról elnevezett légi jármű 245 méter hosszú volt, legkövérebb részén 41 méter volt az átmérője, és 27 híján éppen 200 ezer köbméter gázt, pontosabban hidrogént nyelt el. És pontosan ez is okozta a végzetét, mert ugyan héliumra tervezték, de ebből a gázból az amerikaiak már nem adtak az egyre jobban fegyverkező Németországnak.

1936 március negyedikén emelkedett először a levegőbe a duralumínium vázra épített, 16 cellára osztott hajótest, amit Hugo Eckner, Zeppelin gróf utódának tervei alapján és felügyelete mellett építettek meg. Az ugyan már az első világháborúban világossá vált, hogy ezek a nagy repülő szivarok semmilyen téren sem tudják felvenni a versenyt a repülőgépekkel, ugyanakkor éppen monumentalitásukkal kiváló propagandalehetőségeket kínáltak. Amit ki is használtak a hatalomra jutó nácik, így a tesztrepülések során a Hindenburgot, és a méreteiben megegyező párját, a Graf Zeppelin II.-t is elküldték a Rajna-vidék fölé, mikor aktuálissá vált annak visszacsatolása. A nagy légi bálnákon pedig hazafias indulók szóltak a hangszórókból és röplapok tízezrein követelték a terület visszacsatolását. Ugyanígy elképesztő hatása volt annak is, amikor 1936. augusztus elsején a Hindenburg megjelent a nyitóünnepségen berlini olimpiai stadion felett.  Persze, ott volt a repülő csoda aztán az őszi, nürnbergi pártkongresszuson is demonstrálva azt az erőt, amit a náci párt akkor képviselt.

hindenburg

A történethez az is hozzá tartozik, hogy ezek a léghajók azért jóval fejlettebbek voltak már, mint idősebb testvéreik. Az LZ 127-es 1928-ban 21 nap alatt meg tudta kerülni a földet, a Hindenburg pedig az akkori viszonyok között meglehetősen fürge volt, 125 kilométer per órát tudott tartósan repülni, így kedvező időjárási viszonyok esetén 2,5 nap alatt átrepülte az Atlanti óceánt. Ki is használták rendesen, divat lett vele Frankfurtból Amerikába repülni, vagy éppen fordítva. A jegyért 400-450 dollárt is elkértek, de cserében ott volt a hajón a kabinok mellett a bár, az étterem és a fedélzeti séta lehetősége is. Sőt, bár a legkisebb szikrától is felrobbanhattak, még egy dohányzószobát is kialakítottak. Így az 1936-os esztendőben összesen 34 átkelést hajtottak végre 3500 utast szállítva. Az amerikai leszállóhely a haditengerészet New Yorktól 40 kilométerre délre lévő Lakehurst nevű bázisán volt. Ahol népes csapatot tartottak arra készenlétben, hogy a hidrogén és a vízballaszt kiengedésével egyre lejjebb süllyedő léghajó horgonyköteleit elkapják és a nagy szivart két nagy vastraverz oszlop közé rögzítsék.

hindenburg

  Nyolcvan évvel ezelőtt is fel voltak készülve erre a rutinműveletre, de a bázis felett 16:15-kor feltűnő Hindenburg kapitányát arra kérték, a szél miatt várakozzon még egy kicsit. Max Pruss, aki maga is súlyosan megégett a tragédiában, az óceán fölé kormányozta, majd a Nagy Alma fölé városnézésre is elvitte a hajót. Végül három óra várakozás után megkezdhették a leszállást. 19:21-kor már 60 méteren voltak, a horgonyköteleket is jórészt megfogta a földi személyzet, amikor a hajó fara kigyulladt, és a Hindenburg nem egészen egy perc alatt a semmivé lett. 13 kabinjában tartózkodó utas és a legénység 22 tagja halt meg, a többiek, 62 ember a csodával határos módon megúszták a tragédiát. a legfiatalabb túlélő a 14 éves Franz Werner kabinos volt. A vizsgálat alatt merényletről is voltak pletykák, de egy pisztollyal való öngyilkossági kísérlet következményeiről is beszéltek. A legvalószínűbb oka a robbanásnak a Szent Elmo tüze nevű légköri kisülés volt, amit először a vitorlás hajók árbocain figyeltek meg a régi hajósok.

Pálffy Lajos

• Publikálva: 2017.05.04. 12:42