a rovat írásai

Sok pénzt adtak Einstein leveleiért

190 ezer euróért (58,7 millió forintért) keltek el egy jeruzsálemi árverésen Albert Einstein levelei, melyekben a fizikáról, Istenről és Izrael államról is írt.

Főbejárata az athéni Erekhteion mintáját követi

Száznyolcvan éve, 1837. június 22-én helyezték el Pesten a Magyar Nemzeti Múzeum épületének alapkövét.

A fejedelmi aranykortól a kisemmizésig

Tiltott kastélyok – Erdélyi történelmi családok a jóvátétel útvesztőjében címmel nyílt nemzetközi vándorkiállítás a Pesti Vigadóban.

Kalapács alatt David Rockefeller gyűjteménye

A márciusban elhunyt David Rockefeller mesés műkincsgyűjteményéből, bútoraiból és egyéb berendezési tárgyaiból rendeznek árverést jövő tavasszal, jelentette be a Christie's árverési ház.

Az első versenyt természetesen a gróf lovai nyerték meg

Hogy 190 évvel ezelőtt is ekkora lett volna a meleg, az nem nagyon hiszem. Először is akkoriban még nem is álmodtak az üvegházhatásról, aztán meg éppen ezen a napon rendezték meg az első hazai lóversenyt az Üllői és a Soroksári utak között, a Széchenyi István gróf által kijelölt pályán.

Az angol királyfi és a szász erődtemplomok

Az erdélyi szász erődtemplomok restaurálását, környezetük felélesztését, turisztikai és gazdasági hálózatokba való bevonását tűzi ki célul Károly herceg Romániában bejegyzett civil szervezete, a Walesi Herceg Románia Alapítvány – közölte a Mediafax hírügynökség.

Robotok, mesterséges intelligenciák és mellékhatásaik

A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) aktívan dolgozik azért, hogy a robotika fejlődésének minél több haszonélvezője legyen, de a „kockázatokra és mellékhatásokra” is felhívjuk a figyelmet. Az NJSZT ennek szellemében most robotika kiállítást rendez a Társaság Informatika Történeti Kiállításában.

Előkerült az elveszettnek hitt fontos oklevél

Előkerült Szombathely 1607-es kiváltságlevele, amelyet évszázadok óta elveszettnek hittek. A dokumentumot hétfőn mutatták be Szombathelyen, a Vas Megyei Levéltárban, és egy hétig a nagyközönség is megtekintheti az épület földszintjén nyílt kiállításon.

Tudós hegymászó és a Vatikán első uralkodója

Százhatvan éve, 1857. május 31-én született XI. Piusz pápa, a független Vatikánvárosi Állam első uralkodója.

JFK 100

Vannak érdekes dolgok, ilyen például a 100 éve született John Fitzgerald Kennedy népszerűségének folyamatos növekedése. Másokat inkább el szoktak idővel felejteni az emberek, míg ő jó húsz évvel ezelőtt nem tartozott az Államok tíz legismertebb, legnagyobbra értékelt elnökei közé, most stabilan a negyedik helyet foglalja el a listán, ha időközben nem lett már bronzérmes.

Az idő és Rust repülése

Az idő repül, már harminc éve annak is, hogy Matthias Rust leszállt Cessnájával a Vörös Téren, hogy Gorbacsovval beszélgethessen a világbékéről. A szovjet pártfőtitkárral végül később sem sikerült találkoznia (Gorbi valamiért sosem volt kíváncsi rá), de tettével tovább repesztette a diktatúra ledönthetetlennek tartott falát.

Művelődés összes cikke »

A Hindenburg és a Szent Elmo tüze

hindenburg leadNyolcvan esztendeje vált nem egészen egy perc alatt a lángok martalékává az emberiség által valaha is épített legnagyobb repülő szerkezet, a Hindenburg léghajó. Az Nagy Háború legendás német tábornokáról elnevezett légi jármű 245 méter hosszú volt, legkövérebb részén 41 méter volt az átmérője, és 27 híján éppen 200 ezer köbméter gázt, pontosabban hidrogént nyelt el. És pontosan ez is okozta a végzetét, mert ugyan héliumra tervezték, de ebből a gázból az amerikaiak már nem adtak az egyre jobban fegyverkező Németországnak.

1936 március negyedikén emelkedett először a levegőbe a duralumínium vázra épített, 16 cellára osztott hajótest, amit Hugo Eckner, Zeppelin gróf utódának tervei alapján és felügyelete mellett építettek meg. Az ugyan már az első világháborúban világossá vált, hogy ezek a nagy repülő szivarok semmilyen téren sem tudják felvenni a versenyt a repülőgépekkel, ugyanakkor éppen monumentalitásukkal kiváló propagandalehetőségeket kínáltak. Amit ki is használtak a hatalomra jutó nácik, így a tesztrepülések során a Hindenburgot, és a méreteiben megegyező párját, a Graf Zeppelin II.-t is elküldték a Rajna-vidék fölé, mikor aktuálissá vált annak visszacsatolása. A nagy légi bálnákon pedig hazafias indulók szóltak a hangszórókból és röplapok tízezrein követelték a terület visszacsatolását. Ugyanígy elképesztő hatása volt annak is, amikor 1936. augusztus elsején a Hindenburg megjelent a nyitóünnepségen berlini olimpiai stadion felett.  Persze, ott volt a repülő csoda aztán az őszi, nürnbergi pártkongresszuson is demonstrálva azt az erőt, amit a náci párt akkor képviselt.

hindenburg

A történethez az is hozzá tartozik, hogy ezek a léghajók azért jóval fejlettebbek voltak már, mint idősebb testvéreik. Az LZ 127-es 1928-ban 21 nap alatt meg tudta kerülni a földet, a Hindenburg pedig az akkori viszonyok között meglehetősen fürge volt, 125 kilométer per órát tudott tartósan repülni, így kedvező időjárási viszonyok esetén 2,5 nap alatt átrepülte az Atlanti óceánt. Ki is használták rendesen, divat lett vele Frankfurtból Amerikába repülni, vagy éppen fordítva. A jegyért 400-450 dollárt is elkértek, de cserében ott volt a hajón a kabinok mellett a bár, az étterem és a fedélzeti séta lehetősége is. Sőt, bár a legkisebb szikrától is felrobbanhattak, még egy dohányzószobát is kialakítottak. Így az 1936-os esztendőben összesen 34 átkelést hajtottak végre 3500 utast szállítva. Az amerikai leszállóhely a haditengerészet New Yorktól 40 kilométerre délre lévő Lakehurst nevű bázisán volt. Ahol népes csapatot tartottak arra készenlétben, hogy a hidrogén és a vízballaszt kiengedésével egyre lejjebb süllyedő léghajó horgonyköteleit elkapják és a nagy szivart két nagy vastraverz oszlop közé rögzítsék.

hindenburg

  Nyolcvan évvel ezelőtt is fel voltak készülve erre a rutinműveletre, de a bázis felett 16:15-kor feltűnő Hindenburg kapitányát arra kérték, a szél miatt várakozzon még egy kicsit. Max Pruss, aki maga is súlyosan megégett a tragédiában, az óceán fölé kormányozta, majd a Nagy Alma fölé városnézésre is elvitte a hajót. Végül három óra várakozás után megkezdhették a leszállást. 19:21-kor már 60 méteren voltak, a horgonyköteleket is jórészt megfogta a földi személyzet, amikor a hajó fara kigyulladt, és a Hindenburg nem egészen egy perc alatt a semmivé lett. 13 kabinjában tartózkodó utas és a legénység 22 tagja halt meg, a többiek, 62 ember a csodával határos módon megúszták a tragédiát. a legfiatalabb túlélő a 14 éves Franz Werner kabinos volt. A vizsgálat alatt merényletről is voltak pletykák, de egy pisztollyal való öngyilkossági kísérlet következményeiről is beszéltek. A legvalószínűbb oka a robbanásnak a Szent Elmo tüze nevű légköri kisülés volt, amit először a vitorlás hajók árbocain figyeltek meg a régi hajósok.

Pálffy Lajos

• Publikálva: 2017.05.04. 12:42