a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

Gratianus-kötet a hódolt Budán

Gratianus_lead.jpgGratianus Concordia discordantia canonum című művének 1510-es gyöngyösi példánya nem a ritkasága miatt számít különlegességnek, hanem hányatott sorsa miatt.

A kamalduli szerzetesség, az egyik korai bencés megújulási mozgalom gyümölcse, 1012-ben jött létre. Az első nemzedékek rögtön felvirágoztatták a monachus remetemozgalmat. Közéjük tartozott a bolognai Szent Félix kolostorban Gratianus is, akinek életéről kevés adat maradt fenn, munkássága azonban egy egész új tudomány alapját teremtette meg: Gratianus volt az első, aki a teológián belül elkülönítette az egyházjogot. Az eltérő jogszabályok összhangja (Concordia discordantium canonum) című munkája vagy nyolcszáz éven keresztül volt megkerülhetetlen forrás, bár Gratianus skolasztikus magyarázatai és a könyv szerkezetében tükröződő munkamódszere már a XVI. században is komoly ellenérzést szültek; olyannyira, hogy Luther a hitújítás mozgalmas időszakában a Decretum Gratianival kezdte a könyvégetést. Pedig csak sok évtizeddel később, 1582-ben készült el a mű javított és hivatalosan is elfogadott változata.

Mindenesetre Gratianus munkájának rengeteg másolt és nyomtatott változata létezik, Magyarországon például az 1500 előtti időkből mintegy 25 kiadását őrzik különböző könyvtárakban. A Gyöngyösi Ferences Könyvtárban is van hat különböző kiadás 1483 és 1520 közöttről. Így aztán az egyik, 1510. december 6-án kinyomtatott párizsi antikva – minden szépsége ellenére – nem számít könyvritkaságnak. Kiadója, Jean Petit (1492–1530), a korszak legelismertebb francia könyvkiadói és könyvkereskedői közé tartozott, sikeres üzletpolitikájával hihetetlen termelékenységet tudott elérni. Gratianust legalább hatszor kiadta: 1508-ban, 1512-ben, 1516-ban, 1517-ben és 1518-ban.

Gratianus_Schedelben0001.jpg

Az 1510-es gyöngyösi példány azonban mégiscsak különlegesnek számít; nem a ritkasága, hanem a könyv bejegyzésekből feltáruló hányatott sorsa miatt. Igaz, e bejegyzések részben elvesztek a kötet XVIII. századi újrakötésekor, azonban a megmaradt margináliák is rendkívül izgalmasak. A könyvet még a nyomtatás évében, 1510 decemberében megvásárolta valaki – talán az a tulajdonos, aki a címlap aljára írta nevét: Demótzky. Hogy ezt követően mi történt a Gratianus-kötettel, mi nem, nem tudhatjuk; az azonban biztos, hogy 1686-ban Budán volt, hiszen itt talált rá a következő, név szerint is ismert tulajdonos.

Meglehetősen valószínű, hogy 1526 előtt került a budai várba, talán tankönyvként használták, talán jogforrásként; több kéztől származó lapszéli bejegyzései alapján nem is egy olvasója lehetett. Persze a török megszállás idején aligha volt szükség Gratianus Decretumaira, de a kötetet szerencsére nem semmisítették meg, és nem is hurcolták el a várból. Nem tűnhetett értékesnek, hiszen díszítetlen „tucatkiadvány”, legföljebb a kétszínnyomás és a Kerver-féle unikornisos címer tehették volna érdekessé egy török katona előtt. Szerencsére azonban ezt a figyelmet megúszta. Nem tudjuk, hol volt 145 éven keresztül a kötet, talán több helyen is. Amikor 1526-ban Szulejmán bevonult Budára, lefoglalta a királyi kincseket, így a Bibliotheca Corviniana köteteit. Brenner Márton 1541-ben már csak néhány darabot talált közülük Budán.

A világhírű gyűjtemény azonban sokak fantáziáját megmozgatta, főként azért, mert elterjedt az a téves hír, hogy a könyvek továbbra is a várban vannak. Bethlen Gábortól Pázmány Péterig sokan próbálták megszerezni a legendás gyűjtemény köteteit, utoljára 1666-ban Peter Lambeck bécsi udvari könyvtáros. Eredményt e próbálkozások nem hoztak, és amikor 1686-ban végül felszabadult a város, a könyvszerető hadmérnökök és a műveltebb katonatisztek – köztük Luigi Marsigli – csalódottan állapították meg, hogy a díszes köteteknek a török uralom alatt lába kelt. A palotában csak háromszáz kötetnyi rossz állapotú régi könyv volt, ezekről Julius Pflugk gyorsan jegyzéket készített, a könyveket meg azonnal dobozokba rakták és elszállították Bécsbe.

Szurtei_Ferenc_07800762.jpg
Szürtei Ferenc aláírása

Volt azonban más „kincskereső” is a várban, aki 1686. szeptember 2-ának lőporfüstös estéjén a Bibliotheca Corviniana megmaradt kötetei után kutatott: Szürtei Ferenc, a Szalvatoriánus Rendtartomány fiatal szerzetese. Szürtei 1686-ban lett Barkóczy Ferenc udvari papja, és így került a Barkóczy-huszárok közé az ostrom napján. Habár a budai várat több, mint tizenöt nemzet csaknem 100 000 katonája kerítette be, egy szerzetes részéről nagy bátorság kellett az ostromban való részvételhez.

Barkóczy katonái augusztus 2-án érkeztek a vár alá, és a többi magyar katonával együtt derekasan, az első sorban harcoltak. Ki is vívták ezzel a többi katona irigységét, hiszen a soknemzetiségű felszabadító seregek zsoldosai attól tartottak, hogy a második-harmadik vonalban küzdvén a zsákmányból is csak keveset tudnak megszerezni. A koldulórendi Szürtei Ferenc természetesen nem a meggazdagodás reményében ment az ostromlott várhoz, így mindaz, amit tett, valódi kultúrmisszió volt: könyveket akart megmenteni Magyarország számára.

De Szürtei nemcsak Gratianus kötetét vitte magával Budáról a kassai ferences rendház könyvtárába, hanem legalább még egy kötetet is, egy jóval díszesebb Pontificalét, amelyet 1879-ben vásárolt meg a Magyar Nemzeti Múzeum Bécsben, Ehrenfeld Adolf javaslatára. A bécsi antikvárius a felszámolt betléri Nádasdy-könyvtárral vette meg a kódexet. Nem tudjuk, hogyan került oda a reneszánsz Pontificale, mivel azonban a kassai rendházat II. József 1787-ben eltörölte, meglehetősen valószínű, hogy a kötetet ekkor vagy „leselejtezték”, vagy elkallódott, esetleg ellopták. A kevésbé értékes Gratianus kötet azonban több más régi könyvvel együtt megérkezett Gyöngyösre, és ott őrzik mind a mai napig.

Szürtei Ferenc kalandos élete Buda ostroma után még 23 évig tartott. 1688-ban Szolnokon volt házfőnök, majd 1691-ben ismét Barkóczy udvarában találjuk. Később még Homonnán, Egerben, Szendrőn és Kecskeméten volt elöljáró. Itt is érte a halál 1709-ben: a pestises betegek ápolása közben nyolc rendtársával együtt fertőződött meg a halálos baktériummal.

Fáy Zoltán

• Publikálva: 2012.11.13. 11:25 • Címke: művelődéstörténet