A 20. század egyik legjelentősebb költőjéről rövid élete során
ismereteink szerint nem készült, nem maradt fenn filmfelvétel. Életének
és írásainak utóélete azonban nem szűkölködik mozgóképes
feldolgozásokban.
Az 1848-as forradalom költőjéről ugyan nem maradtak fenn mozgóképes
felvételek, hiszen a mozit jóval később találták fel, de a 20. század
során keletkeztek olyan, Petőfi életéhez és munkásságához kapcsolódó filmes képsorok, amelyek érdemesek kiemelésre,
megtekintésre.
A poeta doctus Babits Mihályról két korabeli filmfelvétel maradt fenn: egy híradórészlet és egy amatőrfilm, ezek viszont nagyon jellegzetesek és értékesek.
A 20. század első felének egyik legjelentősebb magyar írójáról öt mozgóképes felvételt tartunk számon: két amatőrfilmet és három híradó-tudósítást. Ezeket a képsorokat egészítettük ki néhány, Móriczra emlékező és életének fő helyszíneit bemutató dokumentumfilm- és híradórészlettel.
Bár Ady Endrével kapcsolatos legkorábbi filmfelvételünk a temetési menetéről készült híradó tudósítás (Est Film, 1919. február), a születésének és halálának évfordulóin készült későbbi filmes megemlékezések értékes kordokumentumként szolgálhatnak ma is.
A Kosztolányi-család életébe is bepillanthatunk egy, az 1920-as évek végéről fennmaradt amatőr felvételen keresztül. Egyebek mellett ez utóbbi ritkaság is megtekinthető az íróról készült mostani összeállításunkban.
Karinthy Frigyesről készült most látható kisfilmünkbe néhány ritkán látható filmrészletet választottunk ki.
A kisfilmben Illyés Gyula írói munkásságáról tudósító fontosabb híradófelvételekből válogattunk.
Az aranyember Jókai legkedvesebb regénye, amelynek témáját, alakjait gyermekkori komáromi élményeiből merítette. A regényben található romantikus motívumok: a két ellentétes nőalak között vergődő férfi s a lakatlan sziget vonzóvá tették a filmesek számára Jókai művét, amelynek három filmváltozata is készült, 1918-ban Korda Sándor, 1936-ban Gaál Béla, 1962-ben Gertler Viktor rendezésében.
Az aranyember (1918, rendezte: Korda Sándor)
Tímár Mihály a Szent Borbála titokzatos rakományával:
szempontok: szereplők (Tímár Mihály, Tímea), eredeti helyszínek (Al-Duna, Kazán-szoros), vontatott és evezős hajók, vontató lovak; a film alapkonfliktusa: a Tímárra bízott vagyon és leány
Az aranyember (1936, rendezte: Gaál Béla)
Tímár Mihály a Senki szigetén:
szempontok: szereplők (Tímár Mihály, Noémi); a sziget mint idilli hely és édenkert; feszültség: Tímár Mihály kettős élete
Az aranyember (1962, rendezte: Gertler Viktor)
Leszámolás Krisztyán Tódor és Tímár Mihály között:
szempontok: szereplők, környezet (ház és berendezése); konfliktus: Krisztyán Tódor zsarolni akarja Tímár Mihályt
Deák-Sárosi László