A 20. század egyik legjelentősebb költőjéről rövid élete során
ismereteink szerint nem készült, nem maradt fenn filmfelvétel. Életének
és írásainak utóélete azonban nem szűkölködik mozgóképes
feldolgozásokban.
Az 1848-as forradalom költőjéről ugyan nem maradtak fenn mozgóképes
felvételek, hiszen a mozit jóval később találták fel, de a 20. század
során keletkeztek olyan, Petőfi életéhez és munkásságához kapcsolódó filmes képsorok, amelyek érdemesek kiemelésre,
megtekintésre.
A poeta doctus Babits Mihályról két korabeli filmfelvétel maradt fenn: egy híradórészlet és egy amatőrfilm, ezek viszont nagyon jellegzetesek és értékesek.
A 20. század első felének egyik legjelentősebb magyar írójáról öt mozgóképes felvételt tartunk számon: két amatőrfilmet és három híradó-tudósítást. Ezeket a képsorokat egészítettük ki néhány, Móriczra emlékező és életének fő helyszíneit bemutató dokumentumfilm- és híradórészlettel.
Bár Ady Endrével kapcsolatos legkorábbi filmfelvételünk a temetési menetéről készült híradó tudósítás (Est Film, 1919. február), a születésének és halálának évfordulóin készült későbbi filmes megemlékezések értékes kordokumentumként szolgálhatnak ma is.
A Kosztolányi-család életébe is bepillanthatunk egy, az 1920-as évek végéről fennmaradt amatőr felvételen keresztül. Egyebek mellett ez utóbbi ritkaság is megtekinthető az íróról készült mostani összeállításunkban.
Karinthy Frigyesről készült most látható kisfilmünkbe néhány ritkán látható filmrészletet választottunk ki.
A kisfilmben Illyés Gyula írói munkásságáról tudósító fontosabb híradófelvételekből válogattunk.
Az Úri muri Móricz Zsigmond egyik legkritikusabb hangvételű regénye, melyet 1928-ban, a nagy gazdasági világválság előtti évben írt.
Móricz a cselekményt 1896-ba, a millennium évébe helyezte. Sokan csupán a nemesi réteg bírálatát látják ebben a történetben, azonban az iparosodást, polgáriasodást és világiasodást ugyanolyan kemény kritikával illeti. A gazdasági versenyben lemaradt nemesség a szabadság (szabad szerelem) és az uzsorás bankárok foglyává válik. A főszereplő, Szakhmáry hiába lenne nyitott belterjes gazdálkodás fejlesztésére, a tragédiája elkerülhetetlen.
Úri muri (1949, rendezte: Bán Frigyes)
1. rész
szempontok: az uzsorás bankár lakása és öltözéke, Szakhmáry viselkedése és öltözéke; belterjes gazdaság, iparosodás, polgárosodás; a bankok ezer évre szóló hatalma
2. rész
szempontok: vidéki kúria, mulató nemesek, követ; Szakhmáry elküldi a szeretőt, az anyagias szerető
3. rész
szempontok: két nő, két világ, Szakhmáry és felesége szakítójelenete; Szakhmáry megszégyenülése
Deák-Sárosi László