Nemzetközi szakértők egy csoportja szerint százszázalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy a Nobel-díjas chilei költő, Pablo Neruda halálát nem rák okozta, ahogy azt annak idején a katonai rezsim állította a dél-amerikai országban.
Hatvan éve, 1957. október 25-én kezdődött az 1956-os forradalom utáni Kádár-kormány nagy nemzetközi visszhangot kiváltó koncepciós jogi eljárása, a „nagy íróper″.
Október 24-én lesz hetvenöt éves Serfőző Simon Kossuth- és József Attila-díjas költő, író.
Kazuo Ishiguro angol írónak ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.
Előkerült Ernest Hemingway első elbeszélése, amelyet még tízéves korában írt. A fikciós útinaplót két Hemingway-kutató, Sandra Spanier és Brewster Chamberlin találta meg egy Key West-i magánarchívumban.
Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából emlékházat és domborművet avattak az író egykori iskolájában, a debreceni Dóczy gimnáziumban.
Madách Imre Irodalmi Napokat tartanak a szlovákiai Alsósztregován és a Nógrád megyei Csesztvén; a pénteki és szombati rendezvény programjait Arany János születésének 200. évfordulója jegyében állították össze, és megemlékeznek a két költő barátságáról is, tájékoztatta az MTI-t a csesztvei Madách Imre Emlékház munkatársa.
Hatvan éve, 1957. október 3-án halt meg Szabó Lőrinc Kossuth-díjas költő, műfordító.
Kétszáz éve született Tompa Mihály, népdalokból kiinduló édes-bús elégiák és hazafias versek szerzője. Három település református lelkésze, és Petőfi, majd Arany barátja. Aki végül is három faluban élte le életét, és vetette papírra tekintélyes életművét.
A magyar dráma napját 1984 óta rendezik meg Madách Imre Az ember tragédiája című művének 1883. szeptember 21-i ősbemutatójára emlékezve.
Nagy valószínűséggel Stephen Edwin King írással tölti 70. születésnapját is. Na jó, mondjuk inkább, hogy azért reggel még bepötyög néhány bekezdést az aktuális műből, és csak azután adja meg magát a nagy napnak. És ünnepelheti, ünnepeltetheti magát, mert valószínűleg ő a világ legismertebb, és legelismertebb élő írója.
Erich Kästnerről mindenkinek az Emil és a detektívek vagy A két Lotti jut eszébe. Pedig szinte csak véletlenül írta meg a számára világhírt hozó ifjúsági regényt.
Az 1899. február 23-án, Drezdában született Erich Kästnernek már a származásáról is több pletyka terjeng. Édesanyja Ida Kästner szobalány volt, aki később fodrásznak tanult, hogy a család anyagi helyzetén javítso; édesapja, az anyakönyvi kivonat szerint, Emil Kästner bőrgyári munkás volt. A mendemondák szerint viszont az igazi édesapa dr. Emil Zimmermann volt, a zsidó származású háziorvos. Ezeket a pletykákat viszont soha senki nem támasztotta alá.
Ida és Erich Kästner
Erich és édesanyja között nagyon szoros szál volt, az író később, a zavarosabb időkben miatta nem hagyta el Németországot. Az anya fiát számos különórára járatta és magántanárokat is gyakorta házhoz hívott, hogy minél jobb nevelésben részesítse fiát. 1914-ben kitört a az I. világháború, a kisfiú hirtelen megértette, hogy a gyermekkorának vége van. A drezdai tanítóképzőbe tanult tovább, de hamar rájött, hogy a tanítást nem neki találták ki, ezért 1917-ben mondhatni örömmel vonult be katonának. Később beiratkozott a lipcsei egyetem színháztudomány, filozófia és német szakára, mert rájött, hogy nem akar részt venni a háborús öldöklésben (életreszóló szívbetegségét is ott szerezte meg, egy őrnagy kíméletlensége folytán, erről később a Sergeant Waurich című művében ír), inkább saját korát fogja dokumentálni. Elkezdett a Neue Leipziger Zeitung számára írni – ebből a fizetésből magát is el tudta tartani, nemsokára pedig már szerkesztővé avanzsált. Sokszor álnévvel írta alá cikkeit: volt Berthold Bürger, később pedig Melchior Kurtz, Peter Flint, Robert Neuner név alatt publikált. Mindemellett főképp a költészet állt hozzá közel, ki is adták nemsokára az első verseskötetét, Szív a tükörben címmel. Befejezte az egyetemet és elhatározta, hogy inkább Berlinbe költözik, Lipcse már szűk lett neki. Első barátnőjével, Ilse Julius kémikus hallgatóval is szakított –édesanyja legnagyobb bánatára, aki ezt a fia tudtára is adta. A szakításnak az is oka volt, hogy Erich érezte: egy kapcsolat keretei számára túl szűkek.
Kästner. Vajon éppen melyik álarca mögé bújik?
Berlinben már teljesen aktív írói életet él: további két verseskötetet adott ki, amely az irodalomtörténészek szerint a Neue Sachlikeit, az új tárgyiasság irányzatába tartoznak. Rengeteg újságcikket is írt, 1923 és 33 között minimum 350-et (azért nem tudunk többről, mivel a charlottenburgi bérelt lakását 1945-ben lebombázták, nem tudni, hogy hány írása vált a tűz martalékává). 1928-ban a Weltbühne kiadó tulajdonosa, Edith Jacobsen felkérte Kästnert, hogy írjon egy ifjúsági regényt. Az író nem értette pontosan, hogy mi köze neki az ifjúsági irodalomhoz, de aztán megírta az Emil és a detektíveket (Emil und die Drei Zwillinge), amely nem egy tündérvilág díszletei között játszódik, hanem az akkori Berlinben. Ennek köszönhető a sikere, hiszen mindenki felismerhette és kötni tudta élményeit a regény helyszíneihez: több mint 2 millió példányszámban adták el. Kästner termékeny írói korszakában az íráson túl rengeteg időt töltött kávéházakban, éjszakai mulatókban és gyakorta váltogatta kedveseit. Ágyneműjét viszont nem mosodában mosatta, hanem mindig elküldte édesanyjának Drezdába, aki azokat tisztán küldte vissza.
Első sikerén felbuzdulva, még jó pár gyermekkönyvet írt, amelyek ugyancsak sikeresnek bizonyultak. Nemsokára megfilmesítették az Emil és detekítveket. Kästner rendkívül elégedetlen volt a forgatókönyvvel és ezt a véleményét többször ki is fejtette. Ennek folyamányaképp a Babelsberg Filmstúdió megkereste és felkérte további forgatókönyvek írására. 1931-ben megírta talán egyedüli, kizárólag felnőtteknek szánt regényét, a Fabian. Egy moralista regénye című művét, amely az akkori berlini éjszakai életről szólt. Rendkívül filmszerűen, rövid „snittekben" írt az akkori élvhajhász weimari köztársaságbeli polgárokról – később ezt is megfilmesítették. Talán ez a regény írása alatt élte meg életének egyik legbizarabb élményét, amely 1933. május 10-én, röviddel éjfél előtt történt. Göbbels parancsára a német fiatalok rengeteg könyvet hordanak egy kupacba, majd fáklyákkal készülnek azt felgyújtani. Göbbels az akkori német ifjúságot nem művelt emberekké akarta nevelni, hanem jellemes emberekké, akik a haláltól sem félnek. Betiltották hát a zsidók által írt könyveket, hiszen szerinte egy zsidó csakis zsidó módon tud gondolkozni, ha németül ír, akkor hazudik.
Az a rengeteg könyv (forrás: memorialmuseums.org)
Közel 40 000 ember volt az Opernplatzon, többek között Göbbels is. Látván, hogy a szemerkélő eső megnehezíti a könyvégetést, elrendelte, hogy mindent öntsenek le benzinnel, úgy már biztos minden égni fog. Ott volt Kästner is, aki akkora már elhatározta, hogy bármi is történik nem hagyja el az országot, inkább tudósítani akar a sötét időkről, és édesanyjától sem akart túl távolra kerülni. Nem számított arra, hogy ezek a sötét idők ilyen sokáig tartanak majd. Az író így végignézte, hogy miképpen égetik el a könyveit, főképp a Fabiánt, amely nem felelt meg az akkori erkölcsi elvárásoknak. Nem csak az ő művei voltak a kupacban, hanem Heinrich Mann, Ernst Gläser, Erich Maria Remarque és mások könyvei is. Nem tudni, mit érezhetett, de talán kicsit hálás is lehetett a sorsnak, hiszen olyan sokáig próbált a náci párt által támogatott írói szervezetbe (Reichsverband deutscher Schriftsteller) bekerülni, de nem fogadták be. Ezen az éjszakán rájöhetett, hogy ez mégsem volt akkora tragédia, ugyanúgy az sem, hogy emiatt akkor a Repülő osztályt sem adták ki. Viszont a tömegben egy nő felismerte és felkiáltott: „Ott van Kästner!" Hirtelen minden pillantás rászegeződött és ekkor az író jobbnak látta, hogy elmenjen onnan.
Fotó a könyvégetésről. A fotót a Német Szövetségi Archívum kínálta fel a Wikimedia Commons számára
Kästner ekkoriban már elkezdett rendszeresen inni. Egyre többet kellett szembesülnie a cenzúra által felállított követelményekkel is. Ha azt akarta, hogy műveit publikálják, nagyon sokszor kompromisszumot kellett kötnie. Hogy ezt magában feloldja, még többet ivott. 1945-ben, mikor az oroszok ostromolták Berlint, pár barátjával vidékre menekült (egy fiktív forgatás ürügyén), de mire visszaértek, a lakását és környékét romokban találta.
Ekkor költözött el akkori baránőjéhez, Luiselotte Enderle szerkesztőhöz, akivel élete végéig együtt élt – némi megalkuvással. Luiselotte neve ihlette az ötvenes évek elején írt A két Lotti című ifjúsági regényét, amely számos filmes feldolgozást is megért. Vele költözött Münchenbe. Soha nem vette feleségül a nőt, bár mindenki Frau Kästnerként tekintett rá. Az író viszont folytatta kicsapongó életét, néha egyszerre hét szenvedélyes kapcsolatot is folytatott akár hosszabb ideig. Az ötvenes évek közepén beleszeretett Friedel Siebertbe, a szép színésznőbe, aki gyereket is akart tőle. 1957-ben meg is született Thomas, az író törvénytelen fia. Siebert szerette volna, ha az író végleg elbúcsúzik szerkesztő barátnőjétől és elveszi őt feleségül, de ez végül nem történt meg. Kästner mindig is inkább a függetlenséget választotta. Liselotte mellett ezt némi kompromisszummal, de megkapta.
Luiselotte és Erich
Az ötvenes években, bár még aktívan írt, de már nem tudott újabb sikereket elérnie. Inkább saját addigi hírnevéből élt. 1953-ban, a könyvégetés után 20 évvel öniróniával beszél magáról, koráról, az akkori irodalomról. Szerinte a hős a modern, nem-demokratikus országokban egy anakronizmussá vált. A mikrofon nélküli hős, akinek a szavait az újságok sem visszhangozzák, egy tragikus bohóccá lett. Tetteinek nincsen politikai következménye. „Mártírrá válik. Halálának hivatalos oka: tüdőgyulladás. Névtelen gyászjelentéssé válik". Erich Kästner 1974. július 29-én hunyt el, rákban.
Bakk Ágnes