a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

A tinédzserek vad élete

Moziajánló: Free Entry

free_entryJó sok Sziget van benne, mégsem Sziget-film a Free Entry, bár a laza kezű címkézések első számú alaptörvénye alapján általánosságban így emlegetik. Ha mégis osztályozni kellene, nem haboznánk ifjúsági filmnek nevezni.

Végre hosszú idő óta először egy komolyan vehető, valódi alkotás a tizenévesekről. Abból a fajtából, amilyet alighanem még nem láttunk magyar gyártásban, mivel kizárólag olyan országokban készülnek ilyenek, amelyekben nem lesöprik, lenézéssel kezelik vagy éppen kriminalizálják az „ifjúsági problémát”, hanem minden részletre ügyelve odafigyelnek a fiatalokra. Ilyen volt a 2011-es német Lollipop Monster. A német „nyalókás szörnyetegeknek” mindenük megvan anyagilag, ám szüleik minden igyekezetük dacára nem találnak utat hozzájuk. Magyar kortársaiknak nincs pénzük, szüleik pedig vagy nincsenek jelen az életükben, vagy saját maguknak osztanak a mellékszerepnél is kevesebbet a gyerekeik életében.

A Free Entry a szabad lélegzetvétel természetességével fittyet hány a defektes magyar társadalmi kommunikációnak: görcsölés, erőlködés, s főleg szépelgés nélkül, a közelség természetességével meséli el két 16 és 17 éves lány kalandját a Fesztiválköztársasággal. Alaphangulatát már a szellemes főcím-felirat és annak zenéje megadja:

WatchMeGo - Dorothy's legs (music video) from Yvonne Kerekgyarto on Vimeo.

Betty (Pusztai Luca) és vidéki barátnője, V (Barta Ágnes) elhatározzák, hogy belógnak a Szigetre, és egy jót buliznak végre teljesen szabadon. Bettyt az apja viszi ki a pályaudvarra V-hez, a rádió éppen hírt ad a Sziget Fesztiválról s a papa jószándékúan megpendíti, mi lenne, ha egyszer ők is elmennének egy fesztiválra. Betty válasz helyett kifürkészhetetlen arccal bámul ki a kocsiablakon. A két lány meséje az, hogy együtt mennek nyári táborba, de ahogy a papa elmegy, a kislányok hangot, szerepet váltanak: a poggyászból átöltöznek, sminkelnek, dögösmenő-nőciznek. V még zsengén bájos, de már profin célratörő kacérkodásával félárat ér el a csomagmegőrzőben, a náluk csak kicsit idősebb marihuána-dealernél is alaposan odateszi magát, úgyhogy nagy mennyiségű füvet kapnak „majd hozzuk az árát”-valutára, s irány a Sziget. A kacérság a hamis karszalaggal való belógáskor is jól működik, s kezdetét veszi a buli: ivás, ismerkedés, pörgés. A marihuánaüzlet, mint az várható volt, nem jön össze, a lányok összevesznek, Betti lebukik a buherált karszalaggal, s nincs vele V, hogy kidumálja, így kidobják. Hazamegy, ám az apja éppen a barátnőjével enyeleg, nem mer bemenni. Se pénze, se ötlete, mit csináljon, tanácstalanságában a dealerhez fordul. Az egyetlen rendelkezésére álló eszközzel, szexszel fizet. Ismét belóg a Szigetre, csodával határos módon megtalálja a domboldalon magányosan alvó V-t, s a szép hajnalban a „munkadíj” részét képező gitárral kísérve magukat a legnagyobb egyetértésben éneklik el Betty dalát. Aztán elgyalogolnak a Sziget napfelkeltéjébe.

A „tinédzserek vad életéből” kivont filmes történet brutalitása az átlagosságában rejlik. Sztorira csupaszítva se nem vonzó, se különösebben nem taszító, filmként viszont alaposan meghintáztatja a nézőt a részvét, sajnálat, drukkolás és viszolygás között. A film a provokatívan angol címtől kezdve a záró képsorig egyetlen pillanatra sem veszít intenzitásából, melynek alapja a két nőt játszó, mégis Piroskaként a farkasok között bolyongó kislányért érzett aggodalom. A befejezés a barátságuk elmélyüléséről, új szintre kerüléséről tudósít, a néző azonban ekkor kezd el igazán aggódni értük. A két kislánynak nem szükséges kibeszélnie, mégis mindketten tudják, hogy vágyaik „frídom ájlendje ugyanannak a szárazföldnek az ünnepi, bulis mutációja, mint ahonnan menekülnének.

free_entry
Kastner Judit producer és Kerékgyártó Yvonne rendező a forgatás befejezése után (fotó: a Free Entry Facebook-oldala)

A film létrehozásának történetét a – nagyon erős, jó filmhez méltóan nem csak a tinik számára jelentést hordozó – mondanivaló konzekvens képviselete és az okos kitartás jellemezték. „A koncepció mindvégig megmaradt. Ennek a filmnek három forgatókönyve volt, amelyeket minden évben újraírtunk. A legelső változat ugyanazt viszi véghez, mint a végső, csak itt még 30 percben gondoltunk. A nagyjátékfilm végül 70 perces, kompakt film lett, amelyet mindannyian magunkénak érzünk” – nyilatkozta a rendező-forgatókönyvíró.

Az első változat az SZFE tartalomfejlesztési workshopjára készült. „Ekkor már a két főszereplő, Barta Ágnes és Pusztai Luca is megvoltak és remekül működtek együtt. Elképesztően friss és energikus páros voltak, akikre tudtam, hogy fel lehet építeni egy filmet. Egyik éjszaka feküdtem az ágyon, és eszembe jutott egy olyan emlékem, hogy a Szigeten vagyok az egyik barátnőmmel és óriási a tömeg. Az egyikünk be akar menni, a másikunk pedig ki akar jutni, és ez egy erős feszültséget szül közöttünk. Ezután az emlék után egy nap alatt lejegyzeteltem a Free Entry 30 perces változatát.” Az egyetemi támogatás felhasználásával készült következő változat 2011-12 között websorozatként, FesztiválNapló címmel futott a Webse pályázatán. Kerékgyártó Yvonne, akkor forgatókönyvíró szakos végzős hallgató a legjobb rendezés díját nyerte az ötrészes, összesen 47 perces filmmel. Az Index akkori kritkája szerint befogadhatóbbra vágva egész jó tévéfilm lehetne, „mert jók a fiatal színészek, és szép a képi világa”.

free_entry
Kép a filmből

Huszár Viktor Dénes és Romwalter Judit producerek is így gondolhatták, mert innentől koproducerekként egyengették az elsőfilmes társaság útját. További három év munkájával készült el a Free Entry 70 perces változata. A munkafolyamat egyik fontos állomása volt a Berlinale Talents vágó szekciójában végzett munka, ahova Kerékgyártó Yvonne a film 80 perces nyersvágott kópiájával érkezett, s ahol Lars von Trier vágójával, Molly Marlene Stensgaarddal dolgozhatott együtt. Ő vetette föl, hogy építsenek be egy drámai fordulatot a két lány Szigeten történt elszakadásakor. Ennek nyomán hozták létre a víz alatti álomjelenetet, ami képi világában is emlékeztet Kerékgyártó Pinkwater című kisfilmjére.

freeentry
Kép a filmből

A rendező és Kastner Judit producer alapos megfontolás után 2014 áprilisára, a goEastre időzítették a nemzetközi premiert. „A fesztiváloztatási terv kialakításakor eldöntöttük, hogy nem várjuk meg a legnagyobb fesztiválok határidejét, hanem olyan helyekre küldjük, ahol a legjobb helye van a filmnek: a coming of age, az elsőfilmes és a low budget filmekkel foglalkozó fesztiválokra. Wiesbadenben 10 nagyjátékfilmet mutattak be. Itt mi voltunk az egyetlen elsőfilmesek, amely, azt gondolom, már önmagában is nagy dolognak számít” – nyilatkozta Kastner Judit producer. Az első elismerést az alkotás júniusban kapta: a legjobb első filmnek járó díjat nyerte el Újvidék legnagyobb filmes rendezvényén, a Cinema City Film fesztivál Fresh Danube Films szekciójában. 

Magyarországi bemutatója a Sziget -1. napján, augusztus 12-én volt, igaz, az eredeti tervvel ellentétben nem domboldalon, kivetítve, hanem a Magic Mirror sátorban. A teltházas vetítés jelentőségét emelte az a tény, hogy a Queens of the Stone Age koncertjét kellett érte ott-, a Deadmau5-öt pedig kihagyni. A második vetítésre a Corvintetőn, a A Budapest Rooftop Cinemában került sor augusztus 22-én.
 
free_entry
Filmbemutató a város tetején (fotó: a Free Entry Facebook-oldala)

A legközelebb a miskolci CineFest nemzetközi versenymezőnyében látható film létrejöttéről, a három különböző Sziget-évadban való váltott operatőrökkel való munkáról, a külön is említésre méltó zenéiről itt olvasható részletesen. A hírek szerint szeptembertől kerül moziforgalmazásba.


A Die Antwoord I Fink U Freeky című számának jogdíját egy videoklippel szerezték meg a Free Entry számára


A Brains Positive People című dala a Pink Waterben is felhangzott

A fiatal alkotók jól vizsgáztak gerilla-filmkészítésből, reméljük, nagyobb pályára léphetnek.


A film szeptemberben kerül a mozikba

Free Entry

színes, magyar játékfilm, 70 perc, 2014
rendező, forgatókönyv: Kerékgyártó Yvonne, operatőr: Becsey Kristóf, Cador Rida, Nagy Zágon, Pálos Gergely, producer: Kastner Judit, szereplők: Pusztai Luca (Betty), Barta Ágnes (V), Sándor Péter (Wolf), Kardos Róbert (Imre), Janka Barnabás (Beni), Szolár Tibor (Tomi)

• Publikálva: 2014.09.04. 10:51 • Címke: film, moziajánló