a rovat írásai

A kegyelemből agyonlőtt aradi ezredes

Igen, a 200 éve született örmény származású Lázár Vilmos nem is volt tábornok, csak az ezredesi rendfokozatot érte el, mégis halálra ítélték és kivégezték. Mivel éppen osztrák tábornoknak, Wallmoden altábornagynak adta meg magát, kegyelemből por és golyó általi halálra ítéltetett, nem akasztották, mint egy köztörvényest.

Milyen is volt ’56 egy vasi, vagy zalai faluban?

Mindenki ismeri 1956 októberének fővárosi eseményeit, arról viszont kevesebb szó esik, hogyan zajlott a forradalom és a hatalomátvétel mondjuk egy kis vasi, vagy zalai faluban. Ahol leginkább a rádiót hallgatva tudtak tájékozódni az emberek. A kérdést egy az adatbázisunkban fellelhető dokumentum segítségével próbáljuk megválaszolni.

Prágáé a Szláv eposz

Prága a jogos tulajdonosa Alfons Mucha Szláv eposz című  festményciklusának, nem a Mucha család, döntött a prágai városi bíróság. A Szláv eposz tulajdonjogát John Mucha, Alfons Muchának, a szecesszió világhírű cseh mesterének unokája 2016-ban vitte bíróság elé.

Zárásig ingyenes a Nemzeti Ige-Idők című tárlata

A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) miniszteri keretének terhére a november 5-i zárásig ingyenesen tekintheti meg minden látogató a Magyar Nemzeti Múzeum Ige-Idők című kiállítását, jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Utazás a 19. századba: teljes pompájában tündököl a zugligeti indóház

A Hűvösvölgybe tartó 56-os villamos vonalán még meglévő 19. századi, fából készített megállókhoz hasonló épületet tettek rendbe a Zugligetben. Az 1868-ban átadott zugligeti lóvasútvonal végállomásán 1885-re készült el a ma is látható indóház, amiben még tíz évvel ezelőtt is bérlakások voltak, állapota pedig folyamatosan romlott. Egészen mostanáig.

Seuso kincsei Fehérvárra utaznak

Vidéken először Székesfehérváron lesz látható a teljes Seuso-kincs, a Szent István Király Múzeum lesz ugyanis az október 29-én induló magyarországi vándorkiállítás első állomása.

Újra üvölt a palmürai oroszlán

Helyreállították és vasárnap Damaszkuszban kiállították a híres palmürai oroszlánszobrot, amelyet az Iszlám Állam terrorszervezet fegyveresei súlyosan megrongáltak a szíriai romváros első, 2015-ös megszállása alatt.

Érosz a Nagy Háborúban – kiállítás 16-os karikával

Nem kis feladatra vállalkozott a kecskeméti Katona József Múzeum szakembergárdája, amikor eldöntötték, hogy a Nagy Háború centenáriumára összehoznak egy tábori bordélyokat bemutató utazó kiállítást. A háború pillangói főcímmel futó kamaratárlat aztán nem véletlenül nagy népszerűségnek örvendezett eddigi állomáshelyein.

A kastély újra a régi fényében tündököl majd

Mintegy 19 millió lejjel (1,29 milliárd forinttal) támogatja az Európai Regionális Fejlesztési Alap a Kolozs megyei önkormányzat tulajdonában levő válaszúti (Rascruci) Bánffy-kastély felújítását, közölte csütörtökön a romániai Regionális Fejlesztés, Közigazgatás és Európai Források Minisztériuma.

Sissi és Magyarország Kínában

A Magyar Nemzeti Múzeum 2017 júniusában nagyszabású kiállítást nyitott a Sanghaj Múzeumban „Sissi és Magyarország – a magyar arisztokrácia fényűző élete a 17-19. században” címmel, amelyet csaknem 700 000 látogató tekintett meg. A kiállítás most tovább vándorolt: szeptember 27-én Pekingben, a Tiltott városban nyitják meg, ahol a közönség január 3-ig látogathatja – közölte a Nemzeti Múzeum.

Itt a Spintharus davidbowiei!

Hírességekről, többek között Barack Obamáról és feleségéről, Michelle-ről, David Bowie-ról és David Attenborough-ról neveztek el 15 újonnan felfedezett pókfajt, amelyeket a Vermonti Egyetem tudósai és hallgatói azonosítottak.

Művelődés összes cikke »

Operaház 130: mi történt kint és bent?

operahazleadAz Operaház 130 éve nyitotta meg díszes kapuit. A nyitóünnepség nem csak zenei szempontból volt jelentős, hanem egy újfajta társadalmi nyilvánosság megszületését is magával hozta. Ki gondolta volna, hogy már akkor is botrányok voltak az épületátadások körül?

Az valószínűsíthető, hogy egy operaház megnyitója sem marad egyetlen országban sem észrevétlen (akárcsak egy nemzeti színház megnyitója sem). Ez így van Budapesten is, ahol minden jelentős épületnek úgy, ahogy megvan a jelentősége, úgy a saját botránya is.

opera 1900
Az Operaház 1900-ban (forrás: Fortepan.hu)

Az Operaház tervezetéről már 1872 októberében szó volt, amikor a Nemzeti Színház akkori igazgatója, Orczy Bódog egy beadványt terjesztett a miniszterelnök elé, amelyben az állt, hogy lassan már tarthatatlan, hogy a Nemzeti Színházban együtt szorong és nyomorog a drámai és az operai együttes. Az igazgató egy tervet is kidolgozott, hogy ezen az állapoton javítson, hiszen nem csak kényelmetlen volt, de egyre nagyobb közönségigény mutatkozott a zenés színházi darabok iránt is. Orczy Bódog két telekre is felhívta a miniszterelnök figyelmét, ahova dalszínházat építhetnének, de azok túl drágának bizonyultak. Mindkettő a mai Bajcsy-Zsilinszky út környékén volt, de később mindkét telekre palota épült. Viszont megtalálták az akkor még Hermina térnek nevezett telket és annak a helyén kezdték el az építkezést, mivel azt olcsóbban tudták megszerezni. Nyilvános tervpályázat kiírását tervezte a kormány, melynek legfontosabb kikötése az volt, hogy „a legjobb renaissance stylben, egyszerűen s nyugodtan...” épüljön. Fel is kérték Ybl Miklóst, hogy legyen az egyik bíráló és hogy készítsen pár előzetes tervet, amely iránymutatóként szolgált volna a pályázóknak. Végül annyira megtetszett mindenkinek Ybl terve, hogy őt kérték fel tervezőnek, többek között a nagy színházépítő, Fellner Ferdinánd is.

Az előirányzott költségvetés 1 600 000 és 2 000 000 forint között mozgott, de végül az összes építési és felszerelési költség 3 337 316 Ft és 15 krajcárra rúgott, ez némileg lassította is a munkát. Az Operaház felépítése kulcsszerepet játszott városfejlesztési szempontból, hiszen ekkor alakították ki az Andrássy utat is és ennek egyik hangsúlyos pontja volt az épület. Természetesen az egységes városarculatért már akkor is volt egy felelős hivatal, a Fővárosi Közmunkák Tanácsa, amelynek hátterében Podmaniczky Frigyes, Tisza Kálmán és Andrássy Gyula gróf állt. Bár a kormányközeli médiumok hevesen ünnepelték a az Operaház létrejöttét, ellenzéki lapok arra a problémára fektettek hangsúlyt, hogy a környék problémás maradt, a prostitúció és a szegénység nem tűnt el a díszes épület környékéről. 

borsszem janko
Akkoriban az Operaház környéke sem volt a legelőkelőbb, ahogy egy a Borsszem Jankóban megjelent gúnyrajz is mutatja

Arról is voltak viták, hogy milyen darabokat mutassanak be a nyitóelőadáson. Podmaniczky ellenezte a Hej, Rákóczi, Bercsényi című dalt, nehogy az a királyt megsértse; ezt a fajta lojalitást viszont  az ellenzéki lapok nem nézték jó szemmel.

Eljött a megnyitó napja az egyre csinosodó Andrássy úton. A Fővárosi Lapokban így írnak: „Az ének és tánc múzsáinak nagy és új csarnoka tegnap este kívül belöl ragyogott. Természetesen, belöl sokkal  jobban, mint kívül”. Hatalmas volt az érdeklődés, a rendőrség már délután 4-től lezárta a környéket. Este hét óra körül már nem csak a sugárutat lepte el hatalmas tömeg, hanem a környező utcákat, az arra haladó autók pedig dugóba kerültek. Eközben a magyar elöljárók teljes pompájukban várták az uralkodót: Tisza díszmagyarban, Podmaniczky honvédőrnagyi egyenruhában, és Ybl is ott volt. A díszelőadás alatt a páholyokban Tisza, Kálnoky Gyula, arisztokraták, baloldalt Andrássy Gyula és Munkácsy ült. Fennebb, a második emeleti páholyokban ültek a befolyásos hölgyek és a Nemzeti Színház vezetősége.

opera vasarnapi ujsag
Vasárnapi Újság, 1894. október 7.

A megnyitó alatt a tömeg továbbra is kinn állt az Opera előtt. A főméltóságok bevonulásakor állítólag azt kiabálták, hogy „éljen”, amikor pedig egyes látogatók kimentek az Operaház teraszára a szünetben, akkor bizony zúgolódó tömeget láthattak. A zúgolódás azért történt, mivel páran befurakodtak az Operaház külső csarnokába az előadás kezdetekor és a rendőrség csak jelentős mozgósítással tudta kiszorítani.

operanyitas
A Borsszem Jankó egy másik gúnyrajza a nyitásról (1884. október 5.)

A tüntetők között valószínűsíthetően jó pár diák volt, illetve olyan hangadók, akiknek nem tetszett, hogy az előkelőségek kisajátították maguknak az avatási ceremóniát. Prokopovich Markian Az Opera, a tömeg és a sajtó című tanulmányában így foglalja össze a történteket: „A közönség pontos összetétele és térbeli elhelyezkedése a társadalom jól látható hierarchiáját tükrözte, míg a megnyitóról kizárt tömeg viselkedése, melyet a rendőrség képtelen volt kontrollálni, pontosan ennek a rendszernek a mesterkéltségét hangsúlyozta. Mindezeken felül a Sugárúton 1884. szeptember 27-én összegyűlt városi tömeg az elfogadható viselkedés korlátaira és e korlátok áthághatóságára hívta fel a figyelmet. Végül az, hogy milyen sokoldalúan mutatta be az eseményt a napi sajtó, egy új nyilvánosság megszületését jelzi a magyar fővárosban”.

Azóta persze már sok tüntetést és felvonulást is láthatott az Operaház az Andrássy úton, de fénye és jelentősége mit sem csökkent.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2014.09.26. 12:38 • Címke: zene, évforduló, építészet