Nemzetközi szakértők egy csoportja szerint százszázalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy a Nobel-díjas chilei költő, Pablo Neruda halálát nem rák okozta, ahogy azt annak idején a katonai rezsim állította a dél-amerikai országban.
Hatvan éve, 1957. október 25-én kezdődött az 1956-os forradalom utáni Kádár-kormány nagy nemzetközi visszhangot kiváltó koncepciós jogi eljárása, a „nagy íróper″.
Október 24-én lesz hetvenöt éves Serfőző Simon Kossuth- és József Attila-díjas költő, író.
Kazuo Ishiguro angol írónak ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.
Előkerült Ernest Hemingway első elbeszélése, amelyet még tízéves korában írt. A fikciós útinaplót két Hemingway-kutató, Sandra Spanier és Brewster Chamberlin találta meg egy Key West-i magánarchívumban.
Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából emlékházat és domborművet avattak az író egykori iskolájában, a debreceni Dóczy gimnáziumban.
Madách Imre Irodalmi Napokat tartanak a szlovákiai Alsósztregován és a Nógrád megyei Csesztvén; a pénteki és szombati rendezvény programjait Arany János születésének 200. évfordulója jegyében állították össze, és megemlékeznek a két költő barátságáról is, tájékoztatta az MTI-t a csesztvei Madách Imre Emlékház munkatársa.
Hatvan éve, 1957. október 3-án halt meg Szabó Lőrinc Kossuth-díjas költő, műfordító.
Kétszáz éve született Tompa Mihály, népdalokból kiinduló édes-bús elégiák és hazafias versek szerzője. Három település református lelkésze, és Petőfi, majd Arany barátja. Aki végül is három faluban élte le életét, és vetette papírra tekintélyes életművét.
A magyar dráma napját 1984 óta rendezik meg Madách Imre Az ember tragédiája című művének 1883. szeptember 21-i ősbemutatójára emlékezve.
Nagy valószínűséggel Stephen Edwin King írással tölti 70. születésnapját is. Na jó, mondjuk inkább, hogy azért reggel még bepötyög néhány bekezdést az aktuális műből, és csak azután adja meg magát a nagy napnak. És ünnepelheti, ünnepeltetheti magát, mert valószínűleg ő a világ legismertebb, és legelismertebb élő írója.
Nincs nagyregény, vagy három-négy vers, ami mindenkinek eszébe jut róla; voltaképpen alig van leírt műve, és ha van, a mai olvasó aligha érti (a körülmények ismerete nélkül), miért ez az istenítés, sztárolás, már a kortársak, aztán az utókor részéről is. Válasznak csak a Nyugat van; és ez éppen elég.
Királycsináló volt, illetve: a magyar irodalom felemelkedésének talán (egyik) legfényesebb időszakában, a XX. század elején, ő mondta meg, ki hova fog állni, kiből mi lesz. Nagy hatalommal bírt, de nem azért, mert jól futó folyóirat volt mögötte, amelynek szerkesztőjeként behozhatott új neveket, idővel elengedhetett kifutottakat; nem pénzeszsákon ült, nem instruálhatott kiadókat, nem építhetett marketingstratégiát. Egyszerűen jó érzéke volt ahhoz, hogyan kell kéziratokat olvasni, és miként kell néhány találó mondattal helyes irányt mutatni (előtte zavartan ácsorgó, vagy büszkeségtől reménytelenül önhitt, vagy félénk levélben próbálkozó) pályakezdőknek.
Osvát Ernő (1877-1929)
Nagyváradon született, zsidó családban (állítólag ugyanabban a házban, amelyben Brüll Adél, Ady Lédája). Jogásznak készült, de tanulmányait abbahagyta, és a bölcsészkaron kötött ki. Tudatos választás volt részéről. Több, kudarcba fulladt vagy korán abbamaradt lapkísérlet után került a Nyugathoz, amelynek hamarosan szerkesztője lett.
A Nyugatról szinte mindent leírtak már. A magyar irodalom történetének talán legsikeresebb, legnagyobb hatású folyóirata, amely a prózát és lírát modern pályára állította a múlt század első harmadában. Lényegében hosszú időre érvényes módon meghatározta a kánont (akár pozitív módon, akár a hozzá kritikával, vagy éppen ellenségesen viszonyulók számára). Az egymás után felnövekvő irodalmárgenerációk tagjai számára a Nyugatban publikálni egyenlő volt az íróvá, költővé válással. Osvát irodalomszervezői tehetségét, energiáját a több, mint száz esztendővel korábban működött Kazinczy Ferenc munkájához szokás hasonlítani.
1908-tól működött a Nyugatban. A tízes években egyértelműen, később (személyes sorsának alakulása miatt) talán kevésbé markánsan határozta meg a folyóirat szellemiségét. Soha, egyetlen sort nem írt a lapba, de Babitstól Móriczig, Illyéstől Füst Milánig vagy (a vele később konfliktusba került) Németh Lászlóig ő avatta fel a szerzőket. Osvát bólintása az általános vélekedés szerint a „céhbe kerüléssel” volt egyenértékű.
Ha visszaemlékezéseket olvasunk, mély tiszteletről és feltétlen alázatról számolnak be Osvát irányába, mint akinek az ítélete szakmailag és emberileg is megkérdőjelezhetetlen. És az empátiáról. Mintha (ez a benyomás keletkezik a beszámolókat olvasva) Osvát nem is a kéziratot figyelte volna, hanem a szerzőt. Természetesen: határozott ízlése volt, rendre követte a nyugat-európai irodalom fejlődésének eseményeit. De a Nyugatból nem csinált uniformizált kiadványt, a bekerülésnek minőségi feltételei voltak. Nem a lap határozta meg a szerzőket, hanem fordítva, és ez komoly szellemi teljesítményre, befektetett munkára, a maga részéről pedig önfegyelemre, önmérsékletre vall. Nem volt tévedhetetlen, és ezt ő tudta a legjobban. Az írókat szerkesztette, nem a folyóiratot, írta róla Molnár Ferenc. Munkatársa, Schöpflin Aladár az Osvát-életműnek magát a Nyugatot látta.
Osvát Ernő magánélete tele tragédiával, betegséggel, feldolgozhatatlan csapásokkal. Lánya halála után lett öngyilkos 1929-ben, 52 éves korában.
Azt írta egy helyen: az idealisták tartják a világban a lelket. Osvát abban hitt (és szerencsénkre adottak voltak hozzá a tárgyi feltételek), hogy figyelmen kívül lehet hagyni az olvasói igények szorítását, és tisztán esztétikai szempontok mentén jó folyóiratot lehet felépíteni. Ezzel tette le a névjegyét a legnagyobbak között.
Osvát Ernő a PIM virtuális Nyugat kiállításán
Mentes Tamás