a rovat írásai

Hogyan digitalizáljuk a barátunkat?

Ma már néhány óra alatt elkészíthető bármilyen tárgy 3D-s modellje. Ha kedvenc tárgyunkról szeretnénk digitális másolatot készíteni, otthon, mi magunk is megtehetjük. Sőt, az ügyesebbek akár barátaikról is készíthetnek egész alakos 3D-s modellt. Több lehetőség áll rendelkezésünkre.

Filmarchívumok a film után

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum szervezésében 2014. október 14-án került sor a régió filmarchívumainak találkozójára. A résztvevők a konferencia keretében vázolták intézményeik helyzetét és legújabb projektjeit.

Kirándulás a digitális jövőbe és a zettabyte-ok világába

Az Országos Széchényi Könyvtár Digitalizálás és elektronikus hozzáférés címen adott helyet 2014. október 8-án a K2 kísérleti műhely konferenciájának a magyarországi digitalizációs trendek és projektek legújabb fejleményeiről, illetve jövőjéről.

Múzeum@Digit novemberben

Múzeumi Digitalizálási Konferencia november 5-én és 6-án.

A Guggenheim Múzeum digitalizálási projektje

2012 januárjában a New York-i Frank Lloyd Wright által tervezett Guggenheim Múzeum 65 kortárs művészeti szakkiadványt digitalizált és tett ingyenesen elérhetővé az interneten.

Örökség3D – virtuális barangolások térben és időben

A szentendrei Ferenczy Múzeum egyedülálló időszaki kiállításnak biztosít teret Örökség3D – A kulturális örökség digitális dokumentálása címmel. A tárlat a legújabb 3D-technológiát mutatja be, amelyet főként a régészetben hasznosítanak a szakemberek, de laikus érdeklődőknek is rendkívül érdekes lehet egy-egy virtuális utazás, illetve tárgyforgatás. Nem is beszélve arról, hogy a látásukban korlátozottak is testközelbe kerülhetnek a kinyomtatott, apró szoborszerű 3D-modellekkel.

Élet az első világháború színfalai mögött

Urai Dezső író, színikritikus, szövegíró és operettszerző volt. Ő írta a Cigánykirály és az Asszonykám című operettek szövegkönyveit, de két háborús regény is fűződik a nevéhez, A provence-i hadifogoly és a Mackensen katonáival. Ennél többet sokáig nem tudtunk róla.

A Google és a Cseh Nemzeti Könyvtár

A Google a Cseh Nemzeti Könyvtár gyűjteményének 140 ezer darabját digitalizálja. A közös digitalizálási program során a dokumentumok felkerülnek a Google Books valamint a Manuscriptorium European Digital Library oldalára is.

​Nyomtatás 3D-ben!

A 3D nyomtatók legfőbb funkciója, hogy bárki legyárthassa azt, amit akar, lehetőleg a saját otthonában. Ténylegesen „kinyomtathatjuk” például kedvenc játékfiguránkat igazi 3D-s objektumként, amit aztán a kezünkbe is foghatunk. Ha esetleg valakinek éppen egy szép karácsonyfadíszre lenne szüksége, egyszerűen „nyomtathat” magának egyet.

Digitalizálás okostelefonnal! De hogyan?

Számtalan ingyenes és fizetős applikáció létezik, amely okostelefonunkat egy csapásra szkennerré változtatja. Most az egyik legismertebb és legtöbbet tudó, ABBYY TextGrabber nevű applikáció használatához adunk egy kis segítséget.

Több száz év milliónyi könyvillusztrációja érhető el az interneten

Az elmúlt 500 évben megjelent több mint 600 millió könyvből vonta ki a fotókat, rajzokat és más képi illusztrációkat egy amerikai kutató, aki meg is osztotta az adatbázist az interneten.

Digitalizálás összes cikke »

Szőcs Géza beszéde az Europeanában

szocslead.jpegA MaNDA által digitalizált kultúrkincsekről szóló beszéd Brüsszelben, 2012. május 9-én hangzott el.

Nem ismerjük Leonardo egyetlen köztéri lovasszobrát sem, sőt semmilyen szobrát, amely életében készült volna el. A közismert, kisméretű plasztikák, mint a Metropolitan, vagy a londoni Jeanneret-gyűjtemény büszkeségei, talán festményekhez szolgálhattak tanulmányként, azaz modellként. Valószínűleg Leonardo műhelyéből, mindenesetre szűkebb környezetéből öröklődhettek tovább, és mai formájukban XVIII–XIX. századi öntvények lehetnek.

A budapesti Szépművészeti kincséről sem tudjuk, valamelyik lombard fejedelem, zsoldosvezér, netalán I. Ferenc francia király volt-e a megrendelője, esetleg modellje, és nem tudjuk, csak feltételezzük, hogy az Anghiarai csata című freskóhoz készült a Palazzo Vecchióba. Amit tudunk: szemben a Leonardónak tulajdonított egyéb lovas variánsokkal, ezt a szobrot olyan bronzból és olyan technikával öntötték, amelyek a XVI. században voltak használatosak. Ha másolat, nem sokkal a mester halála után készült másolat lehet.

lo.jpg
A forgatható 3D-modell megtekintéséhez Adobe Reader X szükséges.

De mit árul el e szobor magáról Leonardóról?
A szenvedélyességet.
Leonardo minden egyes festményét vízmélyi nyugalom jellemzi, a mozdulatok, ha vannak: visszafogottak, lefokozottak, rezdülésnyiek. A történések, ha vannak, vagy ha láthatóak, inkább líraiak, esetleg epikaiak, de semmiképp nem drámaiak. (Az Utolsó Vacsora is csak annak drámai, aki olvasta az Újszövetséget.) A mester bölcs volt, higgadt és nyugodt, és ilyennek láttatta a világot is.
Ez a lovas azonban az egyensúlynak, a statikának, a nyugalomnak a tagadása: alkotója ott folytatta, ahol a Laokoón-szoborcsoport mesterei, a három rhodoszi, Hagészandrosz és két társa abbahagyta. A szenvedélyesség, amely ebből a lóból sugárzik, a barokkig, sőt a romantikáig mutat előre, Shelley, Byron és Liszt Ferenc néhány művéig.

A firenzei freskó, az Anghiarai csata elpusztult, az Utolsó Vacsorának kevés híján ugyanez lett a sorsa, és hány meg hány alkotás tűnt el nyomtalanul, hány meg hány mester remekműve! A sors milyen izgalmas, milyen fantasztikus dramaturgiája érhető itt tetten! Míg Itáliában annyi csodás értéknek kellett elpusztulnia, Pannóniában, amelynek történelme pedig sokkal viharosabb volt az elmúlt évszázadban, megmaradt, sőt épen megmaradt egy szobrocska, amelyhez így szólna az ősz mester, ha feltámadna és erre járna: Te meg hogy kerülsz ide a Duna mellé?
És elmerengene azon, hogy nemcsak a könyveknek van meg a maguk sorsa, hanem minden egyes szobor is olyan, mint a palackba zárt üzenet, amelyet alkotómestere az óceánba vet. Ezt a palackot itt sodorták partra a hullámok, és képi egója, illetve annak lenyomata innen kerül vissza most az értékek európai gyűjteményébe és körforgásába.
És Leonardo módfelett örülne ennek.

lo3.jpg
A forgatható 3D-modell megtekintéséhez Adobe Reader X szükséges.

Végezetül egy felvétel Leonardo lovának és lovasának leszármazóinak sorából. Kisfaludi Strobl Zsigmond hármas lovasszobra több, mint 4 évszázaddal később készült, s még évtizedeket kellett várnia, amíg felállították. Azért választottam ki, mert eleven, szuggesztív cáfolata annak a nézetnek, hogy a klasszikus minták elavulnak, idejétmúlttá, anakronisztikussá válnak, vagyis: hogy ma már nem lehet heroikus lovasszobrot készíteni. Én úgy látom, hogy lehet, nem is egyet: ha ezt az alkotást körbejárjuk, minden egyes lépéssel új kontúrok mutatják magukat, új dinamika, új sziluettek. Azt is lehetne mondanunk: a művész 360 szobrot sűrített egyetlen kompozícióba.

• Publikálva: 2012.05.10. 18:01 • Címke: digitalizálás, műtárgy, europeana