a rovat írásai

Ösvények a múzeumi digitalizációban 2.

Interjú Ruttkay Zsófia matematikussal, a Moholy Nagy Művészeti Egyetem oktatójával, a 2010-ben elindított Digitális múzeum kurzus egyik vezetőjével. Második rész.

Ösvények a múzeumi digitalizációban 1.

Interjú Ruttkay Zsófia matematikussal, a Moholy Nagy Művészeti Egyetem oktatójával, a 2010-ben elindított Digitális múzeum kurzus egyik vezetőjével. Első rész.

Szecesszió 3D-ben

Az Iparművészeti Múzeum kiállítása 3D-ben is megtekinthető.

Magyar részvétel a világháborús filmek felújításában

Az első világháború kitörésének százéves évfordulójához közeledve befejeződött a 2012-ben elindult, EFG1914 elnevezésű európai uniós projekt, amelynek keretében 23 európai archívum több, mint 660 órányi háborús tematikájú filmanyagot, 5500 plakátot, fotót és dokumentumot digitalizált uniós forrásból.

15 000 oldalnyi perzsa kézirat online

A British Museum Ázsia- és Afrika-kutatói 15.000 oldalnyi perzsa nyelvű kéziratot digitalizáltak és tettek online elérhetővé – írják az intézmény Asian and African Studies blogján.

Megnyílt a Getty virtuális könyvtára

A Getty Publications 250 művészeti és műemlékvédelmi, restauráláshoz kapcsolódó, utóbbi 45 évben kiadott könyvet tett online elérhetővé.

Getty Publications
Getty Publications
Getty Publications

Új helyen a Cseh Tamás Archívum

Jövő szerdán, a magyar kultúra napján nyílik a budai Várban, az Úri utcai hajdani Mailáth palotában a Cseh Tamás Archívum. Az eddig az Országos Széchényi Könyvtár által gondozott gyűjtemény új otthona a Magyar Nemzeti Levéltár egyik épülete.

Bemutatják Hitchcock holokauszt-filmjét

Maga Alfred Hitchcock a képeket annyira elrettentőnek találta, hogy sokáig a stúdióba sem tudta betenni a lábát. A filmtekercsek évtizedekig érintetlenül, elfeledve porosodtak. A bergen-belseni tábor felszabadításának 70. évfordulója alkalmából restaurálva kerülnek a nézők elé a nehezen kibírható, mégsem feledhető képek.

​Internetes honlap készült a németek jelenlétének bemutatására

Internetes honlap készült a 18. századi délnémet kivándorlók világának és négy Duna-menti országban élő leszármazottaik jelenlétének bemutatására.

A Norvég Nemzeti Könyvtár is digitalizál

Teljes gyűjteményét digitalizálni kívánja a Norvég Nemzeti Könyvtár, hogy a nemzet memóriabankjaként archiválja és mindenki számára, bármikor, bárhonnan elérhetővé tegye a lehető legtöbb digitális tartalmat – olvasható a könyvtár portálján.

Online görög Biblia és a legrégebbi héber kódex

A Vatikáni Könyvtár és az Oxfordi Egyetem Bodley Könyvtárának közös digitalizációs projektje.

Digitalizálás összes cikke »

Szőcs Géza beszéde az Europeanában

szocslead.jpegA MaNDA által digitalizált kultúrkincsekről szóló beszéd Brüsszelben, 2012. május 9-én hangzott el.

Nem ismerjük Leonardo egyetlen köztéri lovasszobrát sem, sőt semmilyen szobrát, amely életében készült volna el. A közismert, kisméretű plasztikák, mint a Metropolitan, vagy a londoni Jeanneret-gyűjtemény büszkeségei, talán festményekhez szolgálhattak tanulmányként, azaz modellként. Valószínűleg Leonardo műhelyéből, mindenesetre szűkebb környezetéből öröklődhettek tovább, és mai formájukban XVIII–XIX. századi öntvények lehetnek.

A budapesti Szépművészeti kincséről sem tudjuk, valamelyik lombard fejedelem, zsoldosvezér, netalán I. Ferenc francia király volt-e a megrendelője, esetleg modellje, és nem tudjuk, csak feltételezzük, hogy az Anghiarai csata című freskóhoz készült a Palazzo Vecchióba. Amit tudunk: szemben a Leonardónak tulajdonított egyéb lovas variánsokkal, ezt a szobrot olyan bronzból és olyan technikával öntötték, amelyek a XVI. században voltak használatosak. Ha másolat, nem sokkal a mester halála után készült másolat lehet.

lo.jpg
A forgatható 3D-modell megtekintéséhez Adobe Reader X szükséges.

De mit árul el e szobor magáról Leonardóról?
A szenvedélyességet.
Leonardo minden egyes festményét vízmélyi nyugalom jellemzi, a mozdulatok, ha vannak: visszafogottak, lefokozottak, rezdülésnyiek. A történések, ha vannak, vagy ha láthatóak, inkább líraiak, esetleg epikaiak, de semmiképp nem drámaiak. (Az Utolsó Vacsora is csak annak drámai, aki olvasta az Újszövetséget.) A mester bölcs volt, higgadt és nyugodt, és ilyennek láttatta a világot is.
Ez a lovas azonban az egyensúlynak, a statikának, a nyugalomnak a tagadása: alkotója ott folytatta, ahol a Laokoón-szoborcsoport mesterei, a három rhodoszi, Hagészandrosz és két társa abbahagyta. A szenvedélyesség, amely ebből a lóból sugárzik, a barokkig, sőt a romantikáig mutat előre, Shelley, Byron és Liszt Ferenc néhány művéig.

A firenzei freskó, az Anghiarai csata elpusztult, az Utolsó Vacsorának kevés híján ugyanez lett a sorsa, és hány meg hány alkotás tűnt el nyomtalanul, hány meg hány mester remekműve! A sors milyen izgalmas, milyen fantasztikus dramaturgiája érhető itt tetten! Míg Itáliában annyi csodás értéknek kellett elpusztulnia, Pannóniában, amelynek történelme pedig sokkal viharosabb volt az elmúlt évszázadban, megmaradt, sőt épen megmaradt egy szobrocska, amelyhez így szólna az ősz mester, ha feltámadna és erre járna: Te meg hogy kerülsz ide a Duna mellé?
És elmerengene azon, hogy nemcsak a könyveknek van meg a maguk sorsa, hanem minden egyes szobor is olyan, mint a palackba zárt üzenet, amelyet alkotómestere az óceánba vet. Ezt a palackot itt sodorták partra a hullámok, és képi egója, illetve annak lenyomata innen kerül vissza most az értékek európai gyűjteményébe és körforgásába.
És Leonardo módfelett örülne ennek.

lo3.jpg
A forgatható 3D-modell megtekintéséhez Adobe Reader X szükséges.

Végezetül egy felvétel Leonardo lovának és lovasának leszármazóinak sorából. Kisfaludi Strobl Zsigmond hármas lovasszobra több, mint 4 évszázaddal később készült, s még évtizedeket kellett várnia, amíg felállították. Azért választottam ki, mert eleven, szuggesztív cáfolata annak a nézetnek, hogy a klasszikus minták elavulnak, idejétmúlttá, anakronisztikussá válnak, vagyis: hogy ma már nem lehet heroikus lovasszobrot készíteni. Én úgy látom, hogy lehet, nem is egyet: ha ezt az alkotást körbejárjuk, minden egyes lépéssel új kontúrok mutatják magukat, új dinamika, új sziluettek. Azt is lehetne mondanunk: a művész 360 szobrot sűrített egyetlen kompozícióba.

• Publikálva: 2012.05.10. 18:01 • Címke: digitalizálás, műtárgy, europeana