a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Thriller-tündérmese egy nagyon őrült éjszakán

A szabadság felelőssége 4. Berlinale 2015

berlinale

A Berlinalén a szokásosnál is nagyobb várakozás előzte meg Sebastian Schipper filmjét, a Victoriát, amely a három német versenyfilm egyike volt, s a németek nagyon drukkolnak a saját filmjeiknek. A berlini tematika mellett a felvétel technikája volt az, ami a fokozott érdeklődést kiváltotta. A Victoria 140 perce ugyanis egyetlen snitt.

Berlin ist Freiheit, ahol a partiéjszakák nem különülnek el a józan nappaloktól. Stroboszkóp-képkivágások technóra, fiatal lány (a tüneményes Laia Costa) táncol egyedül a tömegben hajnalban egy zsúfolt pinceklubban. Felszabadultan röpköd egyik sötét helyiségből a másikba, mellette nagyon nem szomjas arcok eredménytelenül akarnak bejutni. Jókedvűen indul neki a hajnali városnak biciklijével, csöppet sem tart a négy részeg fiútól, akik leszólítják. Béna, szexista vicceiken felszabadultan nevet, csupa mosoly, naivitásig kedves lénye a pasi-nő  durváskodást, majd csipkelődést bajtársias-testvérivé formálja. Mély bizalommal tekint a fiúkra, bár nem érti igazán őket, mert nem tud németül. Euroangol társalgásukból kiderül, a lány Victoria, spanyol, mennie kell, mert reggel ő nyit a kávéházban, ahol éhbérért dolgozik.

victoria
fotó: Vertigo Média

A „négy igazi berlini”: Sonne (Frederick Lau), Boxer (Franz Rogowski), Blinker (Burak Yigit) és Fuss (Max Mauff) munkanélküliek, szegények, tengnek-lengnek. A buli folytatásához „kölcsönözni” kell a hozzávalókat, amiben a lány is részt vesz. Fölviszik Victoriát a „helyükre”, egy háztetőre, ahol csöndben kell lenni, s ahonnan nemcsak egész Berlin, de a lány munkahelye, a kávézó is jól látható. Sonne elkíséri oda, viccelődésük lassan kölcsönös vonzalommá alakul. A műveletlen fiú őszintén elámul, amikor Victoria briliánsan eljátssza neki a Mephisto-keringőt. Victoria kislány kora óta koncertzenész akart lenni, nagyon sokat gyakorolt, de a tanára azt mondta, ne számítson nagy karrierre, mert nem elég jó hozzá. Föladta, így került Berlinbe. A kettőst megzavarják a haverok: a börtönviselt Boxer tartozik egy szívességgel egy alvilági vezetőnek, ezért még aznap hajnalban ki kell rabolniuk egy bankot. Az egyik fiú nagyon berúgott, s Victoria úgy dönt, vállalja a sofőr szerepét. A bankrablást végrehajtják, s a fiúk győztesen vonulhatnak be a technoklubba, ahova hajnalban nem engedték be őket. Akár tündérmese is lehetne, nagy kár, hogy ez még nem a vége.



A Victoria nem hibátlan film, de megérdemli, mert meghálálja a figyelmünket. „Azt gondolom, ha egy rendezőnek hatalmában áll kivenni a filmjéből minden melléfogást, akkor a néző valamiről lemarad. Ezért is annyira őrült dolog a filmkészítés: próbál az ember aranyat alkotni a különböző összetevőkből – amelyek közül természetesen az egyik alkotóelem a tévedés. Nekem nincs lehetőségem arra, hogy kivegyek akárcsak egyetlen melléfogást is, úgyhogy benne kellett hagynunk azokat. Például Freddie Lau, aki Sonnét játssza, egy Becks sört vesz elő a hűtőből, és leteszi a pianínóra a jelenetben. Azt gondolom, hogy baromi ronda, nem akarom, hogy ott legyen, ennek dacára ott csücsül. De pont emiatt szponzorálta a Becks a tegnap esti partinkat!” – mondja a rendező egy interjúban. Hasonlóan félig viccesen beszélt a forgatás nehézségeiről is: a világ egyik legolcsóbb filmje volt, mert csak három napig tartott a forgatás: három alkalommal vették föl az egy snittet. Azt mintegy mellékesen említette, mennyi próba, egyeztetés, figyelem kellett ahhoz, hogy a 22 helyszínen – utcákon, házakban, kávézóban, lakásokban, parkolóban, hotelben, taxiban – játszódó film a mellékszereplők és a tárgyak szintjén is a folyamatosságot, a spontaneitás élményét legyen képes mutatni.

victoria
fotó: Vertigo Média

Sebastian Schipper színészként is, rendezőként is a Tom Tykwer nevével fémjelzett X-Filme Creative Pool köreiből indult. A „német függetlenek” a kezdetektől a fiatalabb korosztályra figyeltek. Az 1998-as A lé meg a Lola elsöprő nemzetközi sikerét folytatta Schipper 1999-ben az Abszolút menőkkel, amelyet egyes méltatói egyenesen tökéletes filmnek tartottak, s amelyet az Örökmozgóban láthattunk.

A Victoria forgatási bravúrja lenyűgözően jól sikerült. Nem kis teljesítmény tizenkét oldalas vázlatból, improvizálásra építve, időnként a magasfeszültségig srófolva mindvégig fenntartani az érdeklődést úgy, hogy ne legyenek erőltetettek a vágás nélkül pergő képsorok. Hitchcock A kötél című filmje óta sokan kísérleteztek az egy snitt bűvöletével, egyik, ha nem a legjobban sikerült változata Szokurov Az orosz bárka című filmje volt. Schipper számára a folyamatosság élményének megjelenítése volt a legfontosabb cél: „Egy másik filmet írtam, amikor arról kezdtem fantáziálni, milyen lehet kirabolni egy bankot. Arra gondoltam, Tom Tykwerrel és egy másik barátommal csinálnám. Azon is elgondolkodtam, hogy rengeteg rablásos film van, de kevés, nagyon kevés közülük az, amelyik azt az érzést közvetíti, milyen tapasztalat kirabolni egy bankot. Innen jött az az ötlet, hogy az egész dolgot – egy órát a rablás előtt és egy órát utána – egyetlen felvétellel filmezzem le.”



A színészek biztonságban érezték magukat, az improvizálás ezért  a szabadság mágikus pillanatait nyújtotta számukra. A folyamatszerű ábrázolás a nézőt az első jelenetek után úgy beszippantja, hogy föl sem tűnik neki a technikai bravúr, s alighanem ez az igazi rendezői teljesítmény.

A Victoria Berlinben három díjat, köztük operatőri Ezüst Medvét nyert, de a legjobb hír, hogy ősszel a magyar mozikban is látható lesz: várhatóan októberben lesz az országos mozipremier, a Vertigo Média forgalmazásában.


Victoria
német, 2015, 140 perc
rendező: Sebastian Schipper, forgatókönyv: Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Schulz, operatőr: Sturla Brandth Grøvlen, zene: Nils Frahm, szereplők: Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max Mauff

Boronyák Rita

• Publikálva: 2015.03.04. 11:07 • Címke: berlinale