a rovat írásai

Nem a rák, méreginjekció végzett a költővel?

Nemzetközi szakértők egy csoportja szerint százszázalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy a Nobel-díjas chilei költő, Pablo Neruda halálát nem rák okozta, ahogy azt annak idején a katonai rezsim állította a dél-amerikai országban.

És elindult a nagy íróper

Hatvan éve, 1957. október 25-én kezdődött az 1956-os forradalom utáni Kádár-kormány nagy nemzetközi visszhangot kiváltó koncepciós jogi eljárása, a „nagy íróper″.

Segédmunkásból lett költő

Október 24-én lesz hetvenöt éves Serfőző Simon Kossuth- és József Attila-díjas költő, író.

Ishiguróé a Nobel

Kazuo Ishiguro angol írónak ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.

Hemingway tíz évesen képzeletben Európába utazott

Előkerült Ernest Hemingway első elbeszélése, amelyet még tízéves korában írt. A fikciós útinaplót két Hemingway-kutató, Sandra Spanier és Brewster Chamberlin találta meg egy Key West-i magánarchívumban.

100 éve született Szbó Magda - megemlékezés Debrecenben

Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából emlékházat és domborművet avattak az író egykori iskolájában, a debreceni Dóczy gimnáziumban.

Csesztve és Sztregova, Arany és Madách

Madách Imre Irodalmi Napokat tartanak a szlovákiai Alsósztregován és a Nógrád megyei Csesztvén; a pénteki és szombati rendezvény programjait Arany János születésének 200. évfordulója jegyében állították össze, és megemlékeznek a két költő barátságáról is, tájékoztatta az MTI-t a csesztvei Madách Imre Emlékház munkatársa.

Költő elvont gondolatisággal

Hatvan éve, 1957. október 3-án halt meg Szabó Lőrinc Kossuth-díjas költő, műfordító.

Tompa a búslelkű verselő lelkész

Kétszáz éve született Tompa Mihály, népdalokból kiinduló édes-bús elégiák és hazafias versek szerzője. Három település református lelkésze, és Petőfi, majd Arany barátja. Aki végül is három faluban élte le életét, és vetette papírra tekintélyes életművét.

Ma van a magyar dráma napja

A magyar dráma napját 1984 óta rendezik meg Madách Imre Az ember tragédiája című művének 1883. szeptember 21-i ősbemutatójára emlékezve.

King a rémkirály

Nagy valószínűséggel Stephen Edwin King írással tölti 70. születésnapját is. Na jó, mondjuk inkább, hogy azért reggel még bepötyög néhány bekezdést az aktuális műből, és csak azután adja meg magát a nagy napnak. És ünnepelheti, ünnepeltetheti magát, mert valószínűleg ő a világ legismertebb, és legelismertebb élő írója.

Irodalom összes cikke »

​„Létezem, mert gondolkodom... és nem tudom megakadályozni, hogy gondolkodjam”

sartre_lead110 éve született Jean-Paul Sartre francia filozófus, író, kritikus, politikai aktivista, az egzisztencializmus irányzatának kulcsfigurája.

Sartre már egészen kiskorában elvesztette katonatiszt apját, így anyja, Anne-Marie Schweitzer (Albert Schweitzer unokatestvére) nevelte fel, nagyapjával, Charles Schweitzerrel együtt, aki fiatal korántól kezdve oktatta unokáját. Párizsban éltek, ám anyja 1917-ben újra házasodott, s La Rochelle-be költöztek.

Az 1920-as évektől kezd filozófiával foglalkozni, nagy hatással van rá Bergson, majd ezt követi egyre több szerző olvasása, Kant, Hegel, Husserl, Heidegger művei. Párizsban jár egyetemre, az École Normale Supérieure-be (ami sok francia gondolkodó tanulmányinak színhelye). 1929-ben szerez doktorátust filozófiából.

Ugyanebben az évben találkozott Simone de Beauvoirral, aki ekkor a Sorbonne-on tanult. Beauvoir és Sartre nyílt kapcsolatban éltek, nem laktak együtt, tudtak egymás szerelmi viszonyairól, de megmutatták egymásnak készülő műveiket, s egészen Sartre haláláig kitartottak egymás mellett. (Korábbi cikkünk Simone de Beauvoirról itt olvasható.)

1939-ben besorozták a francia hadseregbe, ahol mint meteorológus szolgált, ám német katonák 1940-ben elfogták, és hadifogolytáborba zárták, ahol kilenc hónapot töltött. Itt olvasta el Heidegger fő művét, a Lét és időt, mely igen jelentős hatást gyakorolt fenomenológiájára.
 
sartre
Beauvoir és Sartre

Az 1960-as évek elején a kubai forradalomnak szentelték figyelmüket, találkoztak Fidel Castróval és Che Guevarával is. 1964-ben irodalmi Nobel-díjjal jutalmazták, amit visszautasított, mondván, egy írónak szabadnak kell maradnia, nem engedheti, hogy intézménnyé alakítsák át.

1973-tól kezdve látása egyre romlott, élete végére csaknem megvakult. Párizsban halt meg 1980. április 15-én, tüdőödémában. Nem szerette volna, ha a Père-Lachaise temetőbe helyezik, anyja és mostohaapja közé, ezért a párizsi Montparnasse temetőben lelt végső nyugalomra.


Sartre gyorstalpaló

Sartre elsősorban szépirodalmi műveivel szeretett volna hírnevet szerezni, ezért tekintsük először irodalmi munkásságát. Legelső műve, ami talán a legjelentősebb is, Az undor (La nausée) című 1938-ben kiadott regény, melyben későbbi filozófiája gyökereit is megtaláljuk. Az egzisztencialista regény egyik remek példájával állunk szemben, amelyben a főhős – Camus hőseihez hasonlóan – felfedezi a világ totális abszurditását:

„Rátámaszkodom a padra, de rögtön elhúzom a kezem: a pad létezik. Ezt a valamit, amin ülök, amire támaszkodtam kezemmel, padnak hívják. Úgy tűnik fel, mintha szándékosan azért csinálták volna, hogy rá lehessen ülni: bőrt hoztak, rugókat, szövetet, munkához láttak, azzal az elképzeléssel, hogy ülőalkalmatosságot készítenek, s amikor befejezték, ez volt az, ami kész lett. Idehozták ebbe a ládába, s a láda most zötyög és döcög, remegnek az ablakai, és testében ezt a vörös micsodát cipeli. »Ez egy pad«, motyogom, mintha ördögöt akarnék űzni.”

Másik jelentős irodalmi alkotása, A fal című novelláskötet öt novellát tartalmaz. A címadó novella a kivégzőosztagok által „használt” falra utal. Ebben a kötetben található egyik leghíresebb írása, az Egy vezér gyermekkora, egy gyáros fiának története, hogy hogyan jut el a megrontott kamaszkortól a jobboldali antiszemitizmusig.

Sartre élete során rengeteg filozófiai művet írt, két nagy összegző műve az 1943-as Lét és a semmi, valamint a Dialektikus ész kritikája (1960). A Lét és a semmi a fenomenológiai filozófia és az egzisztencializmus egyik alapműve. Sartre fő célja az volt, hogy demonstrálja, a szabad akarat létezik. A sartre-i filozófia olyan fogalmai jelennek meg, mint az „önmagában-való”, „önmagáért-való”, a „rosszhiszeműség”, a „másikért-való”.
 
sartre
A lét és a semmi
első kiadása (1943)

A lét két egysége az „önmagában-való” és az „önmagáért-való”, előbbi a szűkebben vett lét, az utóbbi az egyes ember saját léte, az „önmagáért-való” képes az úgynevezett „semmítésre”, melynek kifejtését hosszan tárgyalja a műben.

„Délután négykor találkozóm van Pierre-rel. Negyedórával később érkezem: Pierre mindig pontos; megvárt-e engem? Végignézem a helyiséget, a vendégeket, és azt mondom: „Nincs itt”. Valamilyen észleléssel rendelkezem Pierre távollétéről, avagy a tagadás az ítélettel együtt keletkezeik csupán? Első látásra értelmetlennek tűnik itt észlelésről beszélni, mert igazából egy semmiről nem lehet észlelésem, s Pierre távolléte egy ilyen semmi.”

A szabadság/szabad akarat legfőbb ellensége szerinte a „rosszhiszeműség” (mauvaise foi). Ha az ember maximálisan szabad, tehát, ha az, ami, akkor a rosszhiszeműség lehetetlen lenne, az őszinteség pedig az ember lételemévé válna. Azonban az ember nem az, ami, hanem azzá kell tennie magát. Egy pincér példáján szemlélteti, aki kecsesen lépked, mozdulatai, mimikája, hangja mind megjátszott. Ő csak egy „reprezentáció” formájában létezik:

„Játszik, élvezkedik. De mit játszik? Rövid megfigyelés után is rájöhetünk: pincért játszik.”

Nagy László

• Publikálva: 2015.06.21. 09:21 • Címke: évforduló, irodalom

Kapcsolódó írások

Digitális Irodalmi Akadémia