a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

A Primanima felsőbb osztályba lép

primanimalead

Ritkán adatik meg, hogy egy fesztivál „felnövését” lépésről lépésre követhessük. Tavaly is jól látszott, hogy a Primanima a két „nagy”, a KAFF és az Anilogue mellett milyen rokonszenvesen, elegáns szerénységgel találta meg a helyét, s hogy egyre profibban játssza be a maga területét.

Vajon Budaörs fontolgatja-e már egy ötcsillagos szálloda építését arra az egyáltalán nem kizárható eshetőségre felkészülve, amikor a világszerte jegyzett animációs fesztiválok listájában feltűnik a Primanima? Alapító-szervezői, Orosz Anna Ida és Patrovits Tamás évről évre invenciózusan bővítik a programokat, vonnak be újabb helyszíneket, miközben a célt: az elsőfilmesek bemutatkozásának segítését, a gyerekközönség megnyerését konzekvensen fókuszban tartják.

Három biztató jel mutatja, merre tartanak. Az első: idén a budaörsi helyszínek mellett már négy erdélyi városban is vetítettek gyerekfilmeket. A második, hogy a BABtérrel (Budaörsi Animációs Bázis és Kreatív Tér) bővült a helyszínek száma. A frissen befejezett, kiállítótérként és konferenciahelyszínként egyaránt jól funkcionáló műhelyben kapott helyett a visegrádi országok fiatal animációs tehetségeinek bemutatkozása, valamint a meglehetősen nagy, kétezer példányban megjelentetett V4 Fanzine képeinek kiállítása. A történelmileg ezer szállal összekötött, az évszázadok során mégis oly sokszor viszálykodó szomszédos országok grafikusai Budaörsön azt mutatták meg, hogyan lehetséges kreatívan  viszonyulni egymás hagyományaihoz. Az együttműködés, egymás jobb megismerésének segítése rokonszenves törekvése a fesztiválnak. A harmadik jel is a BABtér létrejöttéhez köthető. Irodalom és animáció címmel megkezdődött azoknak a szakmai programoknak a – jövőben remélhetően hosszú – sora, amelyek a workshopokon, vagy az alkotókkal való találkozókon túl az animáció lehetőségeit tágabb, elméletibb kontextusban is vizsgálja.


Visky Ábel: Semmi bogár – a Primanima-trailer teljesértékű kisjátékfilm is

A Primanima azzal, hogy programjainak jóformán a felét a gyerekekre figyelve állítja össze, nagyon fontos, a legjobb értelemben vett közszolgálati szerepet vállal. Körültekintő oktatáspolitikával a kicsik alkotó játékossága az animáció bűvös, fantáziadús eszközeinek használatával becsatornázható volna a médiaismeretek elsajátításának nem könnyű folyamatába. Ennek ellenére a Nemzeti Alaptanterv azt tükrözi, hogy a hazai oktatási rendszer prioritásai között nem szerepel sem az egészen kicsik, sem pedig a kisiskolások, a 6-12 évesek médianevelése (ellentétben például a nagy-britanniai vagy az osztrák gyakorlattal) A média felelős, tudatos használatának gyakorlásához keresve sem találhatnánk jobb módszert annál, mint amikor egy történet elmesélése során a gyerekek például azzal szembesülnek, milyen műfogásokkal kell megdolgozni a matériát ahhoz, hogy szimpatikusnak vagy ellenszenvesnek mutassák szereplőiket. De – mint az alábbi filmben láthatjuk – az animáció e korosztály azonnali, elsődleges érdekvédelmét is képes ellátni:


Eugenia Golubeva: Nem vagyok kisegér

A versenymezőny egyik nagy tanulsága, hogy nem elengedhetetlen a kiugróan jó rajzkészség vagy hiperszuper technika, elég egy (néha szó szerint) ütős ötlet ahhoz, remek film szülessen. Simon Schnellmann Az élet nehéz című hárompercesében egyenesen a főcím betűi játszanak nekünk: türelmetlenül álldogálnak a budi előtt, és nemigen halad a sor… Egy fesztivál önmeghatározása a hagyományokhoz való viszonyán keresztül ragadható meg a legérzékletesebben. A Primanima Nagydíj, amellyel idén a japán Iku Ogawa Azt hiszem, kicsit össze vagy zavarodva című, minden túlzás nélkül elképesztő alkotását jutalmazták, nem utal közvetlenül tradícióra.

i_think_you_are_a_little_confused
Iku Ogawa: Azt hiszem, kicsit össze vagy zavarodva (forrás: Primanima.eu)

A legígéretesebb magyar animációs tehetséget George Pal-díjjal jutalmazzák, ezt Tóth Luca az első főbűnről, a kevélységről címet kapott színpompás, formabontó munkája kapta:


Tóth Luca Superbiája a cannes-i versenymezőnyben debütált

A napjainkra csaknem elfeledett George Palról a legkevesebb, ami elmondható, hogy zseniális animációs rendező és feltaláló volt: sok egyéb újítása mellett saját bábtechnikát dolgozott ki, s egyetlen rövidfilmjéhez közel kilencezer (!) fából készült, kézzel faragott bábot használt föl.


George Pal világhírű Philips-reklámja (1938)


A Primanima díjlistája idén új elnevezéssel bővült: a legnépszerűbb gyerekfilm közönségdíját Csermák Tiborról neveztek el.

A napjainkban ugyancsak kevéssé ismert, fiatalon elhunyt Csermák Tibor (1927-1965) az 1950–es-60-as években a Pannónia Filmstúdióban számos rendkívül népszerű animált mese munkatársa, illetve rendezője volt (A két bors ökröcske – háttér, A török és a tehenek – rendező). Az első magyar mesesorozat, a Peti egy epizódját is ő jegyezte. Legnagyobb sikerét A piros pöttyös labda című filmmel érte el, amelyet az 1961-es velencei gyermekfilm-fesztiválon fődíjjal jutalmaztak. A filmet le is vetítették a díjátadó közönségének.

A díjat a pályatárs, a műfaj élő klasszikusa, Richly Zsolt (A kockásfülű nyúl, Háry János) adta át, ajándékul egy eredeti cellt is hozott Csermák Tibor egyik rajzfilmjéből. Az első díjazottak, Bárczy Örs (Hey Deer!) és Gelley Bálint Farkas (Átjáró Másvárosba – A Közbenjáró) mindjárt ketten is voltak, ami a mezőny magas színvonalának kétségtelen bizonyítéka.


Bárczy Örs: Hey Deer! (MET diplomamunka)

A magyar animáció idei sikerdarabjai (LOVE, A nyalintás nesze, Balkon, Beyond) a Primanimán is versenyben voltak. Bucsi Réka szépen kivitelezett LOVE-ja nemcsak a legjobb elsőfilm, hanem a legnépszerűbb magyar animáció Macskássy Gyula-díjával is gazdagodott. Macskássy, a „magyar animáció atyja” neve összeforrt a magyar mese-rajzfilmgyártás, a Pannonia Filmstúdió legnagyobb sikereivel (A kiskakas gyémánt félkrajcárja, A kismalac és a farkasok, Peti-sorozat


Bucsi Réka: LOVE. A magyar-francia koprodukcióban készült film a Berlinalén debütált

Az Alexandra Hetmerová, Joni Männistö és Kristjan Holm alkotta nemzetközi szakmai zsűri, valamint a többi grémium, illetve a közönség által odaítélt többi díj listája itt érhető el. A Primanimánál alap a minden évben megújuló, ötletes arculat, ami Patrovits Tamás élénk képzelőerejét, figyelemfelkeltő tehetségét dicséri. Kedves, szellemes figurái idén hersegő zöldekben, friss kékekben pompáztak, itt-ott némi piros is élénkítette őket. Kitűnően  mutatnak a szép plakátokon, a jól kezelhető katalóguson, a pólókon és egyéb tárgyakon (A főalak, „Ödönke” és társai a honlapon). S mert mindig akad egy-két nagy kedvenc, amelyik nem kapott díjat, álljon itt az a darab, amely egy bűnfilm magasfeszültségét képes reprodukálni játékidejének mindössze öt és fél percében. Bemutatja a világ kegyetlenségét, humorral oldja, s igazságot is tesz, ahogyan a „nagyok”.


Nils Hedinger: Farönk

5. Primanima
Budaörs, 2016. október 19-22.

Boronyák Rita

• Publikálva: 2016.11.17. 15:22 • Címke: primanima, animáció, fesztivál