a rovat írásai

Nem a rák, méreginjekció végzett a költővel?

Nemzetközi szakértők egy csoportja szerint százszázalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy a Nobel-díjas chilei költő, Pablo Neruda halálát nem rák okozta, ahogy azt annak idején a katonai rezsim állította a dél-amerikai országban.

És elindult a nagy íróper

Hatvan éve, 1957. október 25-én kezdődött az 1956-os forradalom utáni Kádár-kormány nagy nemzetközi visszhangot kiváltó koncepciós jogi eljárása, a „nagy íróper″.

Segédmunkásból lett költő

Október 24-én lesz hetvenöt éves Serfőző Simon Kossuth- és József Attila-díjas költő, író.

Ishiguróé a Nobel

Kazuo Ishiguro angol írónak ítélte oda idén az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Akadémia, amely csütörtökön Stockholmban jelentette be döntését.

Hemingway tíz évesen képzeletben Európába utazott

Előkerült Ernest Hemingway első elbeszélése, amelyet még tízéves korában írt. A fikciós útinaplót két Hemingway-kutató, Sandra Spanier és Brewster Chamberlin találta meg egy Key West-i magánarchívumban.

100 éve született Szbó Magda - megemlékezés Debrecenben

Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából emlékházat és domborművet avattak az író egykori iskolájában, a debreceni Dóczy gimnáziumban.

Csesztve és Sztregova, Arany és Madách

Madách Imre Irodalmi Napokat tartanak a szlovákiai Alsósztregován és a Nógrád megyei Csesztvén; a pénteki és szombati rendezvény programjait Arany János születésének 200. évfordulója jegyében állították össze, és megemlékeznek a két költő barátságáról is, tájékoztatta az MTI-t a csesztvei Madách Imre Emlékház munkatársa.

Költő elvont gondolatisággal

Hatvan éve, 1957. október 3-án halt meg Szabó Lőrinc Kossuth-díjas költő, műfordító.

Tompa a búslelkű verselő lelkész

Kétszáz éve született Tompa Mihály, népdalokból kiinduló édes-bús elégiák és hazafias versek szerzője. Három település református lelkésze, és Petőfi, majd Arany barátja. Aki végül is három faluban élte le életét, és vetette papírra tekintélyes életművét.

Ma van a magyar dráma napja

A magyar dráma napját 1984 óta rendezik meg Madách Imre Az ember tragédiája című művének 1883. szeptember 21-i ősbemutatójára emlékezve.

King a rémkirály

Nagy valószínűséggel Stephen Edwin King írással tölti 70. születésnapját is. Na jó, mondjuk inkább, hogy azért reggel még bepötyög néhány bekezdést az aktuális műből, és csak azután adja meg magát a nagy napnak. És ünnepelheti, ünnepeltetheti magát, mert valószínűleg ő a világ legismertebb, és legelismertebb élő írója.

Irodalom összes cikke »

Délszaki kalandok – magyar írók Itáliában

delszaki_lead

Az olasz–magyar kapcsolatok néhány jelképes pillanatát követhetjük nyomon magyar művészek, írók, festők olaszországi élményein keresztül a Petőfi Irodalmi Múzeum Délszaki kalandok – Magyar írók Itália-élménye 1880–1950 című kiállításán.

Van aki ösztöndíjasként, van aki kedvtelésből, s van, aki kényszerből látogatott hosszabb-rövidebb időre Itáliába. A vonatkabint szimuláló előtérben megtalálhatjuk az utazó íróelődök műveit, amelyek felkelthették a vágyat a magyar művészekben, hogy az ő nyomdokaikon haladva saját élményeket szerezzenek. Láthatjuk például Byron, Shelley, Keats, Goethe műveit, de Márai Sándor útlevelét is. Akkoriban általában vonattal vágtak neki a kalandnak, kivéve Hajnal János festőművészt, aki a Római Magyar Akadémia ösztöndíjasaként jött Rómába, s önéletrajzai kiemelik, hogy tizennyolc évesen gyalog tette meg az utat Budapesttől. Hajnal a Képzőművészeti Főiskolán Aba-Novák Vilmos és Szőnyi István tanítványa volt. Aba-Novák maga is a Római Magyar Akadémia ösztöndíjasa volt 1928-30 között, az ún. római iskola megteremtője, amely az olasz neoklasszicizmus, a novecento művészetét igyekezett átültetni a magyar festészetbe. Az ő, valamint az iskola másik jeles alkotójának, Molnár C. Pálnak képeit is láthatjuk a kiállításon.

delszaki
A látogató vezetője Szerb Antal, hisz a kiállítást végigkísérik Az utas és holdvilágból vett idézetek (fotó: PIM)

Szerencsés helyzetben voltak azok a kalandvágyók, akiknek Fraknói Vilmos püspök római villája vagy a Római Magyar Akadémia biztosíthatott otthont. Fraknói Vilmos a XIX. század második felében a hazai tudós főpapság kiemelkedő alakja volt, az MTA főtitkára, aki páratlan tehetséggel és szorgalommal kutatta Magyarország évszázadokon átívelő történelmi kapcsolatait Rómával és a Vatikánnal. 1891-ben – miután Rómába költözött – a Piazzale del Policlinicon magánvagyonából építtette fel a Magyar Történeti Intézet befogadására alkalmas házat 1895-ben. Az Antonio Ventura olasz építész által tervezett, 32 helyiségből álló palotát a mai napig Fraknói-villa (Villa Fracnoi) néven emlegetik. Az intézetbe ösztöndíjasokat küldhetett az esztergomi és a nagyváradi egyházmegye, valamint a Magyar Tudományos Akadémia. Fraknói szakkönyvtárat is felállított, amely alapját képezte a későbbi Római Magyar Akadémia könyvtárának. A tudományos kutatómunka mellett hangsúlyt helyezett a művészképzésre is, így a történeti intézet mögött megépíttette a római művészházat, amely 1904-től fogadott ösztöndíjasokat. Fraknói tisztában volt azzal, hogy a magánvagyonából alapított intézményeket hosszabb távon önerőből nem tudja fenntartani, emiatt a Művészházat el kellett adnia, a Magyar Történeti Intézetet pedig 1912-ben a magyar államnak ajánlotta fel. Utóbbit a háború elején bezárták, a végén pedig elkobozták az olasz hatóságok, de azután minden kárpótlás nélkül visszaadták. 1927-ben pedig az újonnan alapított Római Királyi Magyar Akadémia keretébe illesztették, amelyet a magyar kormány a Falconieri palotában hozott létre. Bethlen István miniszterelnök és Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter annak idején azért vásárolták meg a különleges szépségű épületet, mert azt akarták, hogy a magyar tudománynak, kultúrának és művészképzésnek méltó otthona legyen az Örök Városban. Első igazgatója Gerevich Tibor művészettörténész professzor volt, aki az intézmény ösztöndíjának szellemi atyjának tekinthető: ő határozta meg elvárásait a római iskola művészeti ambíciói, stílusjegyei kapcsán. Az intézmény eredetileg négy alegységgel jött létre, magába foglalta a Fraknói által alapított Történeti Intézetet illetve Művészházat, az ösztöndíjasokat fogadó Collegium Hungaricumot, illetve az egyházi kollégiumot.

delszaki
Ösztöndíjasként, kedvtelésből, vagy kényszerből (fotó: PIM)

Az köztudott, hogy Ady erősen kötődött Párizshoz, de hogy Rómáért is rajongott, azt kevesebben tudják. Pedig 1911-ben ezt írta Lajos öccsének: „Róma a világ egyetlen fölséges helye”. A szüleinek meg: „Rómában vagyok majdnem két hét óta már. Szebb Párizsnál, nincs szebb város, nagyszerűbb a világon”. Ady Endre a Via Venetón, a Hotel Imperialban lakott. Azoknak a napoknak a valamelyikén írta a Nyárdélutáni hold Rómában című költeményét.

delszaki

Noha Márai nem önként, hanem kényszeről választotta Olaszországot úticéljául, mégis igazán otthon érezte magát olasz földön. Bizonyítéka ennek 1956. december 26-án Nápolyban írt naplójegyzete: „Közel ötévi távollét után először látom megint Nápolyt. A bölcs és szenvedélyes, ugyanakkor különösen, mediterrán módon hideg és számító város most hörög és harsog. Mindenki a magyar tragédiáról beszél, hangosan, éneklő és sebzett hangon, az utcán, a templomokban, a kávéházakban. Túl a politikai szenvedélyeken, mindaz, ami a napokban Pesten történik, az olaszok személyes ügye. A világ népei között az olaszok vannak érzelmileg a legközelebb hozzánk… Ezt nem szabad soha elfeledni!” S e megállapítás nem akármikor íródott. Márai már hosszú éveken át élt Olaszországban, Nápolyban, Salernóban. A háború előtt, békeidőben is bejárta egész Európát, volt a Közel-Keleten és Egyiptomban, tudósítóként eljutott a Szentföldre, Törökországba. Kevés író mondhatja el magáról, hogy ennyi nemzetet ismert volna. S ha a fenti vallomást egy ilyen tragikus pillanatban vetette papírra, az csakis azt jelenthette, hogy Nápolyban igazán úgy érezte magát, mintha otthon volna, mert ott siratták úgy a magyarokat, mintha az övéik volnának.

A kiállítás megemlékezik a híres Triznya-kocsmáról is, melyet Triznya Mátyás emigráns festőművész halála után özvegye, Szőnyi Zsuzsa, a szintén a római iskolához tartozó Szőnyi István festőművész leánya éltetett tovább, akinek római lakása vendégszeretetével ajándékozta meg, s szellemi műhelyéül szolgált az éppen Rómában tartózkodó művészeknek.

Szörényi Dorottya

Délszaki kalandok. Magyar írók Itália-élménye 1890–1950
Megtekinthető: 2013. május 8-tól október 31-ig

• Publikálva: 2013.06.17. 10:44 • Címke: kiállítás, irodalom

Digitális Irodalmi Akadémia