a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Örökmozgó novemberi műsor

orokmozgo leadAz Örökmozgó novemberi műsorában a forradalom mártír miniszterelnökére, Nagy Imrére emlékezünk Mészáros Márta A temetetlen halott című filmjével. A vetítés után vendégünk lesz Jánosi Katalin, Nagy Imre unokája. Emellett novemberben is megnézhetjük a közelebbi és távolabbi múlt sikeres művészfilmjeit.

1. kedd – A MOZI ZÁRVA    

2. szerda
18.45 Tari János: „Majd az idő kipörgeti” – Portréfilm Erdélyi Zsuzsanna néprajzkutatóról (2008, 60’)
Válogatás Dobozi Elemér és Erdélyi Zsuzsanna amatőr filmfelvételeiből (1956-1990). Erdélyi Zsuzsannát, mint fáradhatatlan tudósasszonyt ismerte a szakma és a nagyközönség. Ő volt az archaikus népi imádságok feltárója, gyűjtője, szakértője és kiadója.
A vetítés vendége: Tari János rendező
Faludi Filmklub – Doku

temetetlen_halott
A temetetlen halott – Nagy Imre naplója

3. csütörtök
18.00 Mészáros Márta: A temetetlen halott – Nagy Imre naplója (magyar-szlovák-lengyel 2004,  124’)
Személyes okom is van arra, hogy ezt a filmet megcsináltam: gyerekkoromban ismertem meg Nagy Erzsébetet. Végigkövettem hányatott sorsát, amikor magányosan, kitaszítva élt, majd elszánt harcát az apja rehabilitálásáért. Nagy Imrével is többször találkoztam, máig emlékszem kedves, joviális alakjára. Nálam lehetett őt először nyilvánosan látni, a Napló-filmsorozat második részében (Napló szerelmeimnek), emlékszem az euforikus fogadtatásra, amikor hajlott alakja föltűnt a vásznon. Régóta készülök arra, hogy filmet készítsek róla” – vallja Mészáros Márta.
A vetítés után a filmklub vendége Jánosi Katalin, Nagy Imre, az 1956-os forradalom mártír miniszterelnökének unokája.
Clio Filmklub

clio_nov
A Clio Filmklub programja

4. péntek
18.00 Ember Judit: Újmagyar siralom (1989, 178’)
A Nagy Imre-per tíz vádlottja közül ötöt kivégeztek. Losonczy Géza még a vizsgálati fogság ideje alatt, 1957. december 21-én meghalt. Dr. Szilágyi József ügyét elkülönítették és gyorsított eljárással halálra ítélték. Nagy Imrét, Maléter Pált, Gimes Miklóst 1958. június 15-én, vasárnap délután halálra ítélték, másnap hajnalban a Gyűjtőfogházban mindhármukat kivégezték. Minden a legnagyobb titokban történt: a másfél évig tartó vizsgálati fogság, a tárgyalás, az ítéletek végrehajtása és a holttestek eltüntetése is. A film a kivégzettek földi maradványainak keresését és az exhumálásuk történetét eleveníti fel. „Ember Judit: Minden történet húsvéti történet. Mindig lesznek, akik 'nem tudják, mit cselekszenek'. És mindig lesznek, akik elvállalják a megfeszíttetést. Egyszer talán felnő majd az emberiség, és megigazulásához nem lesz szüksége mártírokra.”
1956 60. évforduló   Belépőjegy: 500Ft

messzi_eszak
A messzi észak

5. szombat
17.00 Rémi Chayé: A messzi Észak (francia-dán animációs film, 2015, 81’)
Oroszország, a 19. század vége. A fiatal arisztokrata lány, Szása a messzi északról álmodozik, miközben aggodalommal várja haza felfedező nagyapját annak legutóbbi, északi-sarki expedíciójáról. Szása is felfedező szeretne lenni, de a szülei nem nézik jó szemmel a terveit: azt akarják, hogy lányuk mielőbb férjhez menjen: már a vőlegényt is kiszemelték. Szása fellázad a sorsa ellen, elmenekül otthonról, és elhatározza, hogy felkutatja nagyapját – a messzi északon.

19.00 Jacques Audiard: Dheepan – Egy menekült története (francia, 2015, 109’, mf/tamil/F/E)
Dheepan Srí Lanka-i tamil, akinek menekülnie kell hazájából. Franciaországban próbál új életet kezdeni: egy lakótelepen lesz gondnok. A többi menekülttel és a helybeliekkel éppolyan lassan formálódik a kapcsolata, mint új családjával.

dheepan
Dheepan – Egy menekült története

6. vasárnap
18.00 Jafar Panahi: Taxi – Teherán (iráni, 2015, 82’, mf/perzsa)
Egy sárga taxi jár fel-alá Teherán forgalmas utcáin. Utasai közt van emberi jogi ügyvéd, kalózkiadású lemezekkel seftelő férfi, iskolás kislány, nyugdíjas asszony. Egy közös bennük: mindannyian őszintén megnyílnak, és hol higgadtan, hol szenvedélyesen érvelnek a felmerülő magán- és közéleti témákkal kapcsolatban. Beszélgetőtársuk, a taxisofőr pedig nem más, mint maga a rendező: az egykor politikai okokból házi őrizetre ítélt Jafar Panahi.

20.00 Ole Endresen: King Curling (norvég, 2011, 90’, mf/N)
Truls Paulsen, az egykori curlingbajnok valóságos megszállottja volt a játéknak. Ez odáig vezetett, hogy mentális problémái adódtak emiatt. Tíz éve, hogy a basáskodó felesége gondjaira van utalva. Az orvosai eltiltották attól, hogy találkozzon a korábbi csapattársaival, szerintük ez újabb összeomláshoz vezetne. Ám Truls megtudja, hogy az egykori edzője tüdőrákban haldoklik, és csak költséges operáció mentheti meg az életét. Véletlenül éppen most rendezik a pénzdíjas nemzeti curlingbajnokságot. A kockázatot vállalva Truls újra jégre lép.

7. hétfő
19.00 Daniel Augusto: A Zarándok – Paulo Coelho legjobb története (brazil-spanyol, 2014, 112’)
Az Alkimista íróját mindenki ismeri, azt azonban kevesen tudják, hogy műveinek fő inspirációs forrása a saját élete, ami pedig, izgalmasabb, fordulatosabb és meglepőbb, mint amilyet az írói képzelet létre tud hozni. A fiatal Paulo Rock and Roll történelmet írt Brazíliában, megszökött az őrület karmaiból, flörtölt a halállal, spirituális mélységekbe merült. Szenvedett és mosolygott a szeretetért és soha nem adta fel legnagyobb álmát, hogy író lehessen. A Zarándok egy lenyűgöző történet a mítosz mögött rejlő emberről. Egy személyes, hiteles és autentikus életrajzi film, a világ legelismertebb írójáról, aki munkásságával és életével emberek millióinak adott erőt és inspirációt.


A filmkritikus Bikácsy Gergely feltűnése filmekben, köztük a Roncsfilmben

8. kedd
19.00 Szomjas György: Roncsfilm (1992, 89’)
1989-ben vagyunk, a kelet-európai szocializmusok összeomlásának nevezetes esztendejében. Mindazonáltal a film egyetlen mozzanata sem utal e történelmi pillanat magasztosságára, ellenkezőleg, a vásznon burjánzó burleszk mozzanatfüzérek mintha csak szamárfület akarnának mutatni a politikai felhőrégiók gőgös színjátékának. A film kópés gesztussal fordul a politikák számára megközelíthetetlen, profán, hétköznapi létezés misztériuma felé. A színhely egy lerobbant, ételszagú lakótömb Gólyának nevezett kocsmája és annak közvetlen környéke. A chaplini kisemberek világa ez. Bizonytalan, lecsúszott egzisztenciák élnek errefelé: munkanélküliek és alkalmi munkások, zöldségesek és taxisok, melegszívű svihákok és alkalmi szeretők. Csúfak és gonoszak, lágyszívűek és hirtelen haragúak. Csupa kedves csirkefogó. A filmben Bikácsy Gergely filmesztéta is felbukkan!

9. szerda
18.45 Karl Markovics: Lélegzés/ Atmen (osztrák, 2011, 90’, mf/D)
Egy tizenkilenc éves, gyilkosságért elítélt fiatalember több évi börtönrabság után újrakezdés és önfeladás között ingadozik. Állást kap a bécsi temetkezési hivatalnál, és ez lassan visszatereli őt az életbe.
A vetítés utáni beszélgetést Varsányi Ferenc rendező tartja.
Faludi filmklub – 6.45

10. csütörtök
18.00 Grigorij Rosal: Pétervári éjszakák/ Peterburgskaya noch (1934, szovjet, 104’)
A jobbágysorban élő zenei őstehetség Jegort felszabadítja földesura. A fiú eljut Pétervárra, de a külföldieket imádó városiaknak nem kell a névtelen hazai tehetség. Csak az nyújt némi vigaszt számára, amikor a száműzöttek ajkán felcsendül saját melódiája...
Dosztojevszkij 195

20.00 Pierre Chenal: Bűn és bűnhődés/ Crime et châtiment  (1935, francia, 107’, mf/F)
Az aprólékos lélekábrázolás és a hű környezetrajz az erőssége a grafikusból lett filmrendező Chenalnak, akinek számos irodalmi megfilmesítése közül kiemelkedik ez az Dosztojevszkij adaptáció. A sikerhez nagyban hozzájárult Pierre Blanchar és Harry Baur felejthetetlen alakítása is.
Dosztojevszkij 195

11. péntek
18.00 Robert Bresson: Zsebtolvaj/ Pickpocket (1959, francia, 80’, mf/F)  
A Dosztojevszkij Bűn és bűnhődésének alaphelyzetét és motívumait idéző filmben Michel meggyőződésből lett zsebtolvaj. Szerinte vannak emberek, akiknek szabad megszegniük a törvényt, s maga is ilyen. Barátnője, Jeanne és egy rendőrfelügyelő hiába próbálja az ellenkezőjéről meggyőzni; ügyessége folytán a rendőrségnek sehogy sem sikerül tetten érnie. Amikor két cinkostársát letartóztatják, Michel átmenetileg elhagyja Párizst. Visszatérvén újra találkozik Jeanne-nal, akit közben egy másik férfi teherbe ejtett. Újra lopásra adja a fejét, hogy a lányt támogassa, de ezúttal elfogják. Jeanne meglátogatja, s Michel ekkor ébred rá, hogy szereti: „Milyen furcsa utat is kellett bejárnom, hogy eljussak hozzád.”
Dosztojevszkij 195

dosztojevszkij_om

20.00 Georges Lampin: A félkegyelmű/ L'idiot  (1946, francia, 95’, mf/F)    
Az orosz származású Georges Lampin a világhírű Dosztojevszkij  regényhez méltó filmfeldolgozást rendezett. Főszereplőnek a nagyon fiatal és szinte ismeretlen Gérard Philipe-t választotta, aki először ragyogtathatta fel rendkívüli tehetségét.
A film előtt bevezetőt mond Geréb Anna.

Dosztojevszkij 195

12. szombat
18.00 Makk Károly: A játékos, 1997, 97’
Az eladósodott Dosztojevszkij vállalja, hogy 31 nap alatt megír egy új regényt. Ha teljesíti a feltételeket, akkor adóssága le van tudva, ha nem, minden eddig megírt művének jogát az alkut ajánló Sztyellovszkij kapja meg. A beteg író belemegy a játékba, és hogy teljesíteni tudja a teljesíthetetlent, gyorsírót keres. Így ismerkedik meg Annával, és kezdik meg együtt a Játékos megírását.
Dosztojevszkij 195


20.00 Andrzej Wajda: Ördögök/ Les possédés (1988, francia, 114’, mf/F)
Oroszországban a kedélyek nyugtalanok, mindenki attól tart, hogy kegyetlen forradalom következik. A szabadelvűek félnek, a csoport erejét, és valódi szándékait azonban senki sem ismeri. Satov, a nyomdász úgy határozott, hogy kilép a csoportból, most nem minden félelem nélkül várja, hogyan fogadja döntését a hazatérő Pjotr, Sztavrogin…" E sorokkal indul a világhírű lengyel rendező, Andrzej Wajda Ördögök című filmje, Dosztojevszkij regényének adaptációja.
Dosztojevszkij 195/Im memoriam Andrzej Wajda

wajda
Andrzej Wajda (1926-2016)

13. vasárnap

18.00 Ivan Pirjev: A Karamazov testvérek/ Bratya Karamazovy (1969, szovjet, 215’)
A kisvárosban játszódó történet egy bűncselekmény köré épül, az elkerülhetetlen katasztrófa komor hangulata uralja és a menekvés, találkozások és tévelygések rejtélyes hálója teszi letehetetlenül izgalmassá. Babits Mihály szerint ez a mű a hit és vallás kérdéseit fölvető nagy detektívregény.
Dosztojevszkij 195

14. hétfő
20.00 Robert Bresson: Egy szelíd asszony/ Une femme douce (1969, francia, 88’)
A mai Párizsban egy szegény diáklány anyagi érdekből feleségül megy egy gazdag zálogház-tulajdonoshoz. A férfi féltékeny, gyanakvó, leskelődő. Az asszony boldogtalanul vergődik a házasságban, s azt tervezgeti, hogyan ölje meg férjét. De beteg lesz és kibékülnek. „Boldog vagyok” – mondja az asszony, mielőtt öngyilkos lesz. Az emberi kapcsolatok mély pokla és minden ellentmondása tárul elénk itt: miközben agresszív, gyilkos indulatok fűtik a hősöket, a megszokott, konszolidált, kulturált polgári világ mindennapjait élik és viselkedésük is szelíd, udvarias. Az élete első filmszerepét játszó Dominique Sanda, a későbbi világsztár itt még amatőr kezdő: szinte ijesztően szép arca sokat elárul a hősnő iszonyú vívódásairól.
Dosztojevszkij 195

15. kedd
20.00 Ivan Pirjev: Fehér éjszakák/ Belye nochi (1959, szovjet, 95’)
A Fehér éjszakák történetét olyan ember mondja el, aki elsősorban önmaga előtt akarja igazolni álmokba foszló életét. Ebben a történetben eljátszhatja a nemes lelkű lovagot, megmentheti az ismeretlen leányt a tolakodótól, vállalhatja a szerelmi postás szerepét, és nagylelkűen lemondhat a megszeretett lányról. De a főhősnek be kell vallania, hogy mentsvára nincs többé, az álmok elfogytak, s már kénytelen az ábrándok évfordulóit megtartani.
Dosztojevszkij 195


14. hétfő
18.00 Várkonyi Zoltán: Keserű igazság (1956, 86’ )
Sztankó János, egy mezőgazdasági üzemeket építő vállalat frissen kinevezett igazgatója összetalálkozik volt évfolyamtársával, Palóczcal. Palócz most szabadult a börtönből, ahová koholt vádak alapján került. Sztankó váratlan döntéssel alkalmazza az induló építkezésen a mérnököt, mert látványos, gyors eredményt akar felmutatni. Az erőltetett munkatempó miatt a siló fala megreped. Palócz le akar állni, Sztankót azonban már megszédítette a siker és a hatalom, beilleszkedett a helyi vezető elitbe, barátnőt tart, nem fékezheti az iramot. A siló összedől, két munkást maga alá temet. Sztankó Palóczot nevezi meg, mint bűnöst és elviteti a rendőrökkel. Miközben a városi hangszóró Sztankó vezérigazgatói kinevezését harsogja, felesége elhagyja, s Palócz árván maradt kutyája megugatja a férfit.
Meghívott vendég: Majtényi Zoltán író, műfordító, irodalomtörténész, szerkesztő
1956 filmeken – Filmklub – Az Írószövetség közreműködésével

15. kedd
18.00 Mészáros Márta: Utolsó jelentés Annáról (2009, 103’)
Mészáros Márta Utolsó jelentés Annáról című új filmje nagyszerűen illeszkedik a Kossuth-díjas rendező eddigi filmjeinek sorába, hiszen ezúttal is egy női sors elevenedik meg a vásznon. A híres Napló-trilógia és a Nagy Imre-film után továbbra is a huszadik századi magyar történelemben keresi hőseit. Ez alkalommal annak a Kéthly Annának az életét ismerhetjük meg, akit a rendező szerint senki sem ismert igazán, pedig valójában egy sokszínű, érdekes nő volt, lenyűgöző egyéniséggel. Az Utolsó jelentés azonban nem pusztán egy történelmi film. Nem Kéthly Anna kivételes politikai pályafutására fókuszál, hiszen főszereplőit nem csak a fontos történelmi pillanatok átélése közben láthatjuk, hanem megismerhetjük magánéletüket is. Így a rendező nagy hangsúlyt fektetett az emberi sorsokra, a magánélet és a korabeli hétköznapok bemutatására. A filmben jelentős szerepet kapnak a szerelem és a hitvallás, a mindennapos árulások és a kivételes hűség összecsapásai.
Meghívott vendég: Simon István történész
CLIO filmklub

titita3
Tititá

16. szerda
18.45 Almási Tamás: Tititá (2015, 90')
A 18 éves Anti szenvedélye a gitározás. Az ország egyik távoli szegletében, romatelepen él. Váratlan lehetőség éri, amellyel kitörhet kilátástalan helyzetéből. 60 fiatal társával együtt felvételt nyer a Snétberger Zenei Tehetség Központba, ahol tanulhat. A komfortos világ ígérte elvarázsolja a fiatalembert. Csodát remél. Azonban hamar kiderül, hogy hátránya hatalmas, még roma diáktársaihoz képest is. Nem ismeri a kottát, nincs támogató zenészcsalád a háttérben, nem szokott a rendszeres gyakorláshoz.
A filmklub vendége Almási Tamás rendező
Faludi filmklub – DOKU

17. csütörtök
A mozi zártkörű rendezvény miatt zárva.

„A megörökített idő” – Tarkovszkij Filmnapok november 18-22.
Az 1986 decemberében elhunyt rendezőre emlékezünk. A vetítésekre a belépés díjtalan!

tarkovszkij
Andrej Tarkovszkij (1932-1986)


18. péntek
18.00 Andrej Tarkovszkij: Sztalker/ Stalker (szovjet, 1979, 155’, mf/R)
A film alaptörténete Arkagyij és Borisz Sztrugackij Piknik az árokparton című sci-fi kisregényén alapul. Arkagyij Sztrugackij így nyilatkozott annak idején: „Néhány esztendeje abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy közreműködhettünk a Sztalker című film forgatásában. (...) A munka során azonban (közel három évig tartott) Tarkovszkij végül olyan filmet készített, amelynek semmi köze a kisregényhez. S forgatókönyvünk végleges változatában csupán a ’Sztalker’ és a ’Zóna’ kifejezések maradtak meg, valamint az a misztikus hely, ahol a kívánságok teljesülnek. (...) Senki sem kételkedett, hogy a film nemzetközi rangú. Ne vegyék öndicséretnek szavainkat! A film létrehozásában az érdem oroszlánrésze Tarkovszkijé, mi csupán a kisinasai voltunk.”
Tarkovszkij Filmnapok

19. szombat
18.00 Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora/ Ivanovo detstvo (szovjet, 1962, 95’, mf/R)
A film legnagyobb erénye az érzékeltetés képessége: úgy válik a háború horrorának egyik legerőteljesebb krónikásává, hogy a hétköznapi értelemben vett háborút – tehát a harcot – nem is mutatja: csak a hátteret, a széttört sorsokat, Iván összezúzott gyerekségét. „Azokat a mély változásokat akartam bemutatni, amelyek a háború hatására egy ember életében, ez esetben egy nagyon fiatal ember életében végbemennek. Hitelesen akartam láttatni lelki megkeményedését és ellenállását, küzdelmét a tömeges halál tébolyával szemben” – mondta Tarkovszkij.
Tarkovszkij Filmnapok

20.00 Andrej Tarkovszkij: Tükör/ Zerkalo (szovjet, 1975, 108’, mf/R)
Egy középkorú férfi visszaemlékezik életére, gyermekéveire, családjára, kapcsolataira. Az emlékezet mozaikcserepei, mint tükörcserepek hullnak szét az időben. Az emlékezés előhívja a múltból azokat az alapvető etikai és morális problémákat, amelyek a tudatalattiból törnek a felszínre. Az önmagával való szembenézés, a permanens önreflexivitás állandó meditatív állapotot eredményez, amely szükségszerűen vezet el a tökéletes szellemi abszolútum, a hit kérdéséhez. Tarkovszkij önéletrajzi elemekkel átszőtt alkotása hitvallás a művészetnek az emberi lélekre gyakorolt hatásáról és a művészek morális felelősségéről.
Tarkovszkij Filmnapok

rubljov
Andrej Rubljov (forrás: Moszfilm)

20. vasárnap
18.00 Andrej Tarkovszkij: Andrej Rubljov (szovjet, 1966, 176’, mf/R)
Rubljov valódi életrajza szinte ismeretlen, ezért a filmben ábrázolt történeteket, eseményeket az alkotók alakították. A film prológust, nyolc fő fejezetet és epilógust tartalmaz. A nyolc rész 1400 és 1423 között játszódik, melyeket Andrej Rubljov személye, lelki fejlődése köt össze.
Tarkovszkij Filmnapok

21. hétfő
18.00 Andrej Tarkovszkij: Solaris (szovjet, 1972, 160’, mf/R)
Tarkovszkij küzdelme a forgatókönyv megírástól a film forgatásának egész ideje alatt azért folyt, hogyan szabadítsák meg a Solarist a sci-fi filmek tetszetős, külsődleges fantasztikumától. Tarkovszkijt Sztanyiszlav Lem regényéből egyetlen motívum érdekelte: a megelevenedő lelkiismeret. Mihail Romagyin díszlettervező elmondása szerint a Solaris forgatása közben látták Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeia című filmjét, melynek hatására határozták el, hogy nem fognak egy hagyományos sci-fi filmet készíteni az alapműből. Tarkovszkij forgatókönyve szerint a történet jó része a Földön játszódik, és a sci-fi elemek lényegtelenek benne. „Egész munkánk a filmen nem volt egyéb, mint küzdelem a műfaj ellen. Ez a kísérlet Lem éles ellenállásába ütközött.”
Tarkovszkij Filmnapok

tarkovszkij_om

22. kedd 
18.00 Andrej Tarkovszkij: Gyilkosok/ Ubiytsy (szovjet, 1956, 19’, orosz hang/angol felirat)
Tarkovszkij főiskolai vizsgafilmje Hemingway Gyilkosok című novellája alapján. Két ember betér egy bárba egy harmadik embert keresve, akit meg akarnak ölni.
Tarkovszkij Filmnapok

Andrej Tarkovszkij: Az én nagy barátom/ Katok i skripka (szovjet, 1960, 46’, mb)
A fiatal Tarkovszkij tanult zenét és festészetet, két évig arab nyelvvel foglalkozott a moszkvai Keleti Nyelvek Főiskoláján, majd geológiai kutatásokat végzett Szibériában. Mihail Romm növendékeként 1961-ben fejezte be a rendezői szakot az Össz-szövetségi Filmművészeti Főiskolán.
Az én nagy barátom (eredetileg: Úthenger és hegedű) című, mély emberi érzékenységről tanúskodó diplomamunkája nagy vitákat váltott ki.
Tarkovszkij Filmnapok

19.30 Andrej Tarkovszkij: Áldozathozatal/ Offret (svéd-francia-angol, 1986, 143’, svéd/mf)
Tarkovszkij tézise világunk felborult rendjéről pontos: elfelejtkeztünk a szeretetről, egymásba marva kapdosunk valami megfogható, megehető, magunkévá tehető, birtokolható dolog után. Pedig „a legfőbb a világban az, ami nem látható, nem hallható, nem érezhető” (Lao-ce). Az Apokalipszis már rég kezdetét vette, az a kérdés, mikor ér véget. Hogyan tudunk szembe nézni vele, milyen áldozatra vagyunk képesek mások és magunk megmentéséért. Elhisszük-e, hogy csak önzésünkről megfeledkezve maradhatunk meg mi is. János Evangéliumának első soraival végződik, s ugyanakkor kezdődik a film: „Kezdetben vala az Ige.” Andrej Tarkovszkij élete utolsó filmjét kisfiának, Andrjusának ajánlotta reménnyel és bizakodással.
Tarkovszkij Filmnapok

tarkovszkij


23. szerda
18.45 Federico Fellini: Cabiria éjszakái/ Le notti di Cabiria (olasz-francia, 1957, 110')
A naiv, lelke mélyén ártatlan utcalány, Cabiria a pénzhajhászók, a számító világ foglya és könnyű prédája. Mindenki eszköznek tekinti: a filmsztár, a vásári bűvész és a könyvelő. Cabiria azonban makacsul hiszi, hogy ő is elfogadható és szerethető, hogy neki is őszinte, igaz kapcsolat jár...
A vetítés utáni beszélgetést Pintér Judit filmkritikus tartja.

FALUDI filmklub – 6.45

november 25-29. Pázmány.kom Filmfesztivál

pazmanykom

25. péntek
16.00-16.45: Vizsgafilm-válogatás egykori és mostani hallgatók alkotásaiból I.
Kőszegi Tamás: Anyatermészet (1’)
Kovács Flóra: Tengerihántás (5’)
Kiss Martin: Lilith (9’)
Török Levente: Kefir (6’)
Wrochna Marcell: Cserép (6’)
Veres Ádám: Ablakok (9’)
Tóth Gergely: Idegenség (7’)

17.00-17.45 Vizsgafilm-válogatás egykori és mostani hallgatók alkotásaiból II.
Kis Hajni: Pázmányos vagyok? (1’)
Kovárczi Béla: Szőkén (2’)
Bene Bálint: Klarinét (16’)
Ternyák Anita: Melódia (4’)
Kántor Zoltán: Utak (9’)
Gyetvai Zsuzsa: Számtalan nevek (7’)
Raczky Júlia: 2 perc (6’)

18.00-18.45 Vizsgafilm-válogatás egykori és mostani hallgatók alkotásaiból III.
Tóth Kata: Csak játszani (26’)
Mogyoró Virág – Bedő Gabi – Katona Flóra: Törlés (5’)
Cser Vivien: Agancsfutás (1’)
Kováts-Földváry Zita-Dara Márk-Imreh-Veres Flóra-Tölgyesi Zita: Mit szeretnél? (12’)

19.00-19.15 Megnyitó (beszédet mond Lázár Kovács Ákos, a Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet vezetője)
19.15-20.00 Válogatás egykori hallgatók SZFE-vizsgafilmjeiből
Kis Hajni: Szép alak (15’)
Dévényi Zoltán (operatőr): Betonzaj (30’)

20.00-21.00 Beszélgetés az SZFE-vizsgafilmek alkotóival
Vendég: Kis Hajni, Dévényi Zoltán
Moderátor: Benyó Rita – egykori hallgató, Story TV
 
26. szombat
17.30-18.15 Rövidfilm-válogatás egykori hallgatók egyetem utáni munkáiból I.
Teszler Tamás: Egy nap kezdete (17’)
Szövényi-Lux Balázs: HALLE@norway.hu (14’)
Madarász Isti: Előbb-utóbb (12’)

18.30-19.15 Rövidfilm-válogatás egykori hallgatók egyetem utáni munkáiból II.
Nagy V. Gergő (forgatókönyvíró): A kivégzés (14’)
Nagy Dénes: Lágy eső (27’)

19.30-20.15 Rövidfilm-válogatás egykori hallgatók egyetem utáni munkáiból III.
Válogatás Géczy Dávid reklámfilmjeiből és videoklipjeiből (7’)
Géczy Dávid: Győztes (21’)
Breier Ádám: Marea (12’)

20.15-21.00 Beszélgetés a rövidfilmek alkotókkal
Vendég: Teszler Tamás, Géczy Dávid, Breier Ádám
Moderátor: Bányai-Ferenczi Regina – hallgató

27. vasárnap
14.00-15.20 Egykori hallgatók dokumentumfilmjei I.
Jung Lídia: Nellike (28’)
Hajnal Gergely: „Mert hét életem van, ebből öt ment el…” (25’)
Dombrovszky Linda: Volt egyszer két balerina (25’)

15.30-16.25 Egykori hallgatók dokumentumfilmjei II.
Tősér Ádám: Így is épült a szocializmus (52’)

16.30-17.15 Beszélgetés a dokumentumfilmek alkotóival
Vendég: Jung Lídia, Hajnal Gergely, Dombrovszky Linda, Tősér Ádám
Moderátor: Lukácsy György – egykori hallgató, Heti Válasz

17.30-18.25 Egykori hallgatók dokumentumfilmjei III.
Nagy Dénes: Másik Magyarország (52’)

18.30-20.00 Egykori hallgatók dokumentumfilmjei IV.
Dér Asia: Privát Mészöly (88’)
20.00-21.00 Beszélgetés a dokumentumfilmek alkotóival
Vendég: Nagy Dénes, Dér Asia

28. hétfő
18.00-19.00 Egykori hallgatók dokumentumfilmjei V.
Szabó Szonja: Ammen (56’)

19.15-20.00 Rövidfilm-válogatás egykori hallgatók egyetem utáni munkáiból IV.
Dombrovszky Linda: Hetvenes (30’)
Szabó Szonja: Partizánok (17’)

20.00-21.00 Beszélgetés Szabó Szonjával
Moderátor: Mogyoró Virág – hallgató

29. kedd
17.00-17.45 Rövidfilm-válogatás egykori hallgatók egyetem utáni munkáiból V.:
Válogatás Koblicska Örs reklámfilmjeiből és videoklipjeiből (7’)
Válogatás Csányi Márton reklámfilmjeiből és videoklipjeiből (7’)
Damokos Attila: Homunculus (3’)
Kőszegi Tamás: The Copyist (8’)
Barta Árpád: Kiss Me Hard (9’)
Dér Asia: Levelek anyámtól (11’)

17.45-18.30 Beszélgetés a rövidfilmek alkotóival
Vendég: Koblicska Örs, Csányi Márton, Damokos Attila, Kőszegi Tamás, Barta Árpád
Moderátor: Bányai-Ferenczi Regina – hallgató
 
19.30-20.00 Egykori hallgató nagyjátékfilmje:
Madarász Isti: Hurok (95’)

20.00-21.00 Beszélgetés Madarász Istivel
Moderátor: Szabó Dániel – egykori hallgató, Magyar Nemzet

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem és az Örökmozgó Filmmúzeum együttműködésében létrejövő fesztivál fővédnöke Dr. Fodor György, a bölcsészettudományi kar dékánja.


Jegyárak a fesztiválon: 700 Ft, pázmányos diákigazolvánnyal 500 Ft (kivétel a Hurok című nagyjátékfilm: 1000 Ft, pázmányos diákigazolvánnyal 800 Ft). A vetéseket követő beszélgetések ingyenesek!

30. szerda
Zártkörű rendezvény


Jegyárak (ahol máshogy nincs jelezve):
normál: 1200 Ft
diák: 800 Ft
gyerek: 500 Ft
nyugdíjas: 500Ft (egyes filmekre az Örökmozgós nyugdíjas filmklub-bérlet felmutatásával 300 Ft)
nyugdíjas filmklub bérlet: 1200 Ft (Az előadások hétfőnként 11, 14 és 16 órakor kezdődnek)

mf=magyar felirat

A vetítések helyszíne:
Premier Kultcafé (az egykori Vörösmarty mozi)
1085 Budapest, Üllői út 2-4.

A műsorváltozás jogát fenntartjuk!

• Publikálva: 2016.10.28. 10:03 • Címke: clio filmklub, örökmozgó havi műsor